ادعای رویترز درباره اقدامات جبرانی ایران/ جزییات گزارش محرمانه‌ آژانس

آژانس انرژی اتمی

 

خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: بازرسان این سازمان روند خارج کردن دوربین‌های نظارتی در مراکز اتمی ایران را در چارچوب اقدامات جبرانی تهران آغاز کردند.

 

به گزارش همشهری آنلاین، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده اعلام کرد: در ۹ ژوئن ۲۰۲۲، بازرسان آژانس دوربین‌های نظارتی این سازمان را از مرکز تحقیقات تهران و دو کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان خارج کردند.

 

در این گزارش آمده است که دوربین‌ها و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آنها، تحت مهروموم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن مکان‌ها قرار داده شده‌اند.

 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرده است.

 

سازمان انرژی اتمی کشورمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

 

ساعاتی پیش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در ایران از مدار خارج خواهد شد. وی اعلام کرد که فعالیت این دوربین‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان بوده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید