امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

فطریه 1401

 

دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ را اعلام کردند.

 

 مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه  و کفاره ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری اعلام کردند که بدین شرح است:

 

دفتر آیت الله العظمی خامنه ای:

مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

 

ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.

 

دفتر آیت الله العظمی سیستانی:

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج ایرانی: ۲۲۵ هزار تومان

برنج غیرایرانی: ۶۰ هزار تومان

 

دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی:

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج: ۱۴۰ هزار تومان

 

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج ایرانی: ۲۵۰ هزار تومان

برنج پاکستانی: ۱۱۰ هزار تومان

برنج هندی: ۷۵ هزار تومان

 

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج: ۱۵۰ هزار تومان

 

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان معادل ۸۰.۰۰۰ ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان معادل ۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال است.

 

دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زکات فطره ازسوی دفترمرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر می باشند.

 

دفتر آیت‌الله جوادی آملی:

دفتر مرجع عالیقدر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی میزان زکات فطره و کفاره غیرعمدی و عمدی را اعلام کرد.

 

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله جوادی آملی مؤمنان می‌توانند به ازای هر نفر به میزان مبلغ حدود سه کیلو گندم، برنج، جو، خرما، کشمش و مانند آن‌ها را به عنوان زکات فطره پرداخت کنند و البته در انتخاب آن ها مختار هستند.

 

همچنین بر اساس این اعلام، زکات فطره امسال بر اساس نظر آیت‌الله جوادی آملی به قیمت گندم تقریبا ۴۰ هزار تومان و بر اساس قیمت برنج خارجی و ایرانی به ترتیب ۶۰ و ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود.

 

طبق فتوای این مراجع عالی‌مقام، کسی که موقع مغرب شب عید فطر، بالغ، عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده دیگری نیست باید برای خود و کسانی که نان‌خور او هستند زکات فطره بپردازد، ضمن آن که کسی که مخارج سال خود و کسانی را که در خرج او هستند ندارد و کسب و حرفه ای نیز ندارد تا بتواند هزینه سال خود و عائله‌اش را از آن راه بگذراند، فقیر است و پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست.

 

همچنین کسی که نماز عید فطر می‌خواند بنابر احتیاط واجب  باید فطره را پیش از نماز عید بپردازد و یا کنار بگذارد.

 

و اما میزان کفاره غیرعمدی و عمدی نیز بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله جوادی آملی به ترتیب برای هر روز ماه مبارک رمضان ۸ و ۴۸۰ هزار تومان است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید