امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

لوان جاگاریان - سفیر روسیه در ایران

 

انتشار عکسی از ادای احترام سفیر روسیه در تهران به یادمان سفیر اسبق این کشور در ایران موجی از خشم کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

 

به گزارش حبیب خبر از همشهری آنلاین، سفارت روسیه در ایران با انتشار عکسی در توئیتر اعلام کرد: سفیر این کشور به مقام گریبایدوف سفیر اسبق این کشور در ایران که به دلیل رفتار خارج از عرف به قتل رسیده بود ادای احترام کرده است.

 

او در عین حال هشتگ فراموش نمیکنیم هم بر زیر پست خود قرار داده که به نوعی لحنی تهدید آمیز به ذهن متبادر می کند.

 

پس از انتشار این پست تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی با انتشار پیام هایی از اقدام سفارت روسیه انتقاد کرده و خواستار اخراج جاگاریان شده اند.

عکس |‌ سفیر روسیه دوباره به مردم ایران توهین کرد | وزارت خارجه دست به کار می شود؟!

 

اما گریبایدوف کیست؟

در این رابطه کوروش احمدی دیپلمات سابق کشورمان در کانال تلگرامی اش نوشت: اینکه آیا وزارت خارجه  سفیر روسیه را در ارتباط با ادای احترام او به گریبایدوف و انتشار خبر آن در توئیتر سفارت، احضار و اعتراض و خبر آن را اعلام خواهد کرد، مربوط به ابعاد رسمی و بوروکراتیک قضیه است و اگر چه در جای خود مهم است، اما جای وجوه دیگر قضیه و واکنش رسانه ای و مردمی را نمی گیرد.

 

در اینکه قتل گریبایدوف و بطور کلی تعرض به هر دیپلماتی در محل کار و زندگی اش علی الاصول ناموجه و نادرست است، تردیدی نیست.

اما در قضیه قتل گریبایدوف در این هم تردیدی نیست که رفتار او به غایت خارج از عرف و بیشتر شبیه رفتار یک حاکم سفاک با رعایای درمانده بوده است.

 

اینکه او در تدوین موافقتنامه ترکمنچای نقش داشت، در اینجا فرع بر اصل است. طیفی از رفتارها و اقدامات نامتعارف او کار را به آنجا رساند.

 

گفته می شود که در مسیر ورود به تهران از تبریز، تفنگچی هایش دست به قتل و غارت می زده اند. در ملاقات ها، رفتارش با عباس میرزا و حتی فتحعلی شاه بسیار بی ادبانه و خارج از روال تشریفات دربار قاجار بوده.

 

پناه دادن او به حسابدار ارمنی دربار که با مقادیر زیادی پول و جواهرات دزدی به سفارت روس پناهنده شد و قصد رفتن به قفقاز را داشت، بر تنش با دربار افزوده بود.  

اما آنچه که بحران را به اوج رساند، توسل عوامل سفارت به زور برای جمع آوری و بردن زنان ارمنی و گرجی خلاف میلشان به سفارت برای اعزام به قفقاز بوده؛ زنانی که مسلمان شده و یکی دو دهه درایران بوده و شوهر و فرزند داشته اند.

در روز حادثه هم تفنگچی های سفارت اول به معترضین که برای اعتراض حاضر شده بودند، شلیک می کنند و یک نوجوان کشته می شود.

با چنین سابقه ای، بسیار عجیب است که یک سفیر در کشور پذیرنده به کسی با چنین سابقه ای ادای احترام کند و خبر آن را نیز در داخل کشور محل ماموریت منتشر کند.

فکر نمی کنم در نزدیک به 200 سالی که از آن حادثه می گذرد، اقدام مشابهی توسط  یک سفیر روسیه در تهران انجام شده باشد. 

 

مطلب دیگری که در این رابطه قابل توجه است، این است که در سال 95 نیز قرار شده بود که پوتین اجرای نمایشنامه ای را که نویسنده اش همین گریبادوف بوده، ببیند. البته این برنامه به خاطر رسیدن خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه لغو شد. اینکه چرا یک کاره پوتین هوس دیدن چنان نمایشنامه ای را کرده، مهم است.

 

خاطرنشان می شود مرداد ماه امسال هم انتشار عکس سفرای روسیه و بریتانیا برای یادآوری کنفرانس تهران در سال ١٣٢٢ توسط سفارت روسیه با خشم مردم و مقامات ایران همراه شد تا جایی که وزارت خارجه سفرای انگلیس و روسیه را احضار کرد و سفارت روسیه نیز مجبور شد به دلیل انتشار این عکس اظهار تاسف کند.

 

عکس |‌ سفیر روسیه دوباره به مردم ایران توهین کرد | وزارت خارجه دست به کار می شود؟!

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (2)

  • سرزمین اَران و شِروان

    شنبه 23 بهمن 1400 - شنبه, فوریه 12 2022 12:32:34am

    لعنت و نفرین بر روسیه پلید و خبیث و جنایتکار این دشمن بزرگ و تاریخی آب و خاک ایران در تاریخ معاصر ؛ هر ایرانی اصیل از روسیه متجاوز و غارتگر ایران متنفر است و او را دشمن ایران می پندارد ??????????????

  • سرزمین اَران و شِروان

    شنبه 23 بهمن 1400 - شنبه, فوریه 12 2022 12:33:08am

    ?????????????