امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کنگره

 

معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن درباره مذاکرات وین در تعامل با کنگره است و برای بازگشت به برجام، الزامات قانون «اینارا» را رعایت خواهد کرد.

 

به گزارش حبیب خبر به نقل از فارس، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری  دیروز (سه‌شنبه هشتم فوریه) خود درباره نحوه پایبندی دولت «جو بایدن» به مفاد یکی از قوانین کنگره به نام «اینارا» (قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران») که از نگاه تحلیلگران یکی از موانع اصلی واشنگتن برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود، توضیح داد.

 

او در واکنش به سوالی درباره نامه ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به بایدن مبنی بر سنگ‌اندازی در اجرای هر توافقی با ایران در صورتی که آن توافق به بررسی و تایید کنگره نرسد، گفت: فرستاده ویژه (رابرت) مالی همچنان به اعضای کنگره حتی از راه دور اطلاع‌رسانی می‌کند.

اما آنچه که من به طور دقیق‌تر می‌گویم این است که دولت حقایق و همچنین شرایط هرگونه بازگشت ایالات متحده به برجام را برای تعیین دلالت‌های قانونی که (موارد) تحت (قانون) اینارا را (INARA) هم شامل می‌شود، به دقت بررسی خواهد کرد. ما متعهد به تحقق الزامات اینارا هستیم. 

 

وی افزود: رئیس‌جمهوری معتقد است: رویکرد دو حزبی در قبال ایران قوی‌ترین راه برای حفاظت از منافع ایالات متحده در دراز مدت است. مقامات دولت در همه سطوح با اعضای کنگره و همچنین کارکنان آن‌ها برای بحث در خصوص رویکرد ما در قبال ایران تماس داشته‌اند.

همان طور که سیاست (ما) در قبال ایران به جلو می‌رود، مالی فرستاده ویژه عمیقاً متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره به شیوه‌ای دو حزبی است.

 

گروهی متشکل از ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور هشدار دادند برای ممانعت از اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران در صورتی که دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط آن را بررسی و درباره آن رای دهد، تلاش خواهند کرد.

به گزارش رویترز، سناتورها به رهبری «تد کروز» یکی از مخالفان دیرینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، در نامه‌ای به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که دولت وی به قوانین ایالات متحده حاکم بر هرگونه توافق جدید با ایران پایبند بوده است.

 

پیش‌تر هم سناتورهای جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند.

در این نامه، «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند. 

 

این کارشکنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

گفتنی است دور هشتم مذاکرات دیروز (سه‌شنبه) با برگزاری جلسه دوجانبه بین علی باقری مذاکره ‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها پس از یک هفته تنفس در وین از سر گرفته شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید