امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

واکسن‌زده‌ها بخوانند

 

 یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: نباید اُمیکرون سرماخوردگی تلقی شود.

 

به گزارش حبیب خبر، دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی ویژگی‌های سویه جدید کرونا، فرار آن از سیستم ایمنی بدن است، اظهار کرد: به همین دلیل افرادی که واکسن زده‌ باشند دوباره به این ویروس مبتلا می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه شدت ابتلا و خطر بیماری در افراد واکسینه کمتر از واکسن‌نزده‌هاست، تصریح کرد: همین ویژگی فرار از سیستم ایمنی درباره اُمیکرون منجر شده تا فرد حتی در فاصله کوتاه پس از بهبودی، مجددا کرونا بگیرد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در گذشته فاصله ابتلا به کرونا پس از بهبودی به‌دلیل ایجاد آنتی‌بادی نزدیک به شش ماه بود و در حال حاضر مسئله زمانی دیگر مطرح نیست و چنانچه آنتی‌بادی در بدن فرد قوی‌تر باشد، ابتلای مجدد خفیف‌تر خواهد بود و اگر آنتی‌بادی شکل نگرفته یا فرد واکسن نزده باشد، این ابتلا شدیدتر است.

 

افرادی که واکسن تزریق کردند کمتر به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند

ناظر خاطرنشان کرد: افرادی که در پیک اخیر و حتی یک ماه پیش هم به به کرونا مبتلا شده‌اند الان نیز در خطر ابتلای مجدد هستند و افرادی که واکسن را تزریق کردند کمتر به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند.

 

وی با اشاره به علائم سویه اُمیکرون گفت: سردرد، گلودرد، بدن درد و... از جمله علائم این بیماری است که مدت زمان زیادی هم ماندگاری ندارد و  فرد مبتلا به سرعت بهبود پیدا می‌کند.

 

این متخصص  بیماری‌های عفونی بیان کرد: این بیماری در طول زمان، شدت می‌گیرد و حتی در مواردی نیز با اینکه  فرد نشانه‌های سرماخوردگی دارد اما به‌تدریج با علائمی مانند آنچه در سویه کلاسیک کرونا، دیده می‌شد یعنی درگیری ریه، به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند.

 

نباید اُمیکرون سرماخوردگی تلقی شود

ناظر تاکید کرد: نباید اُمیکرون را سرماخوردگی تلقی کنیم چرا که در حال حاضر شدت ابتلا به سرماخوردگی معمولی با توجه به شست‌وشوی بیشتر دست از سوی مردم و پوشش ماسک کمتر شده و ۸۰ تا ۹۰ درصد این موارد از نوع اُمیکرون است که درگیری ریه را به دنبال دارد.

 

این متخصص  بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه نباید این بیماری را دست‌کم گرفت، تصریح کرد: هرچند داروهای ضدویروسی در ابتدای بیماری اثربخش هستند و قبل از ورود ویروس به سلول باید جلوی آن گرفته شود اما ممکن است ویروس به ریه آسیب بزند و چنانچه به موقع درمان نشود، در آینده آسیب‌زا خواهد بود.

 

ناظر با بیان اینکه روش‌های درمانی کرونا تنها با هدف جلوگیری از مرگ انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش همه پزشکان بر این است که آسیب‌های کرونا ویروس در بدن خنثی شود.

 

وی گفت: با کاهش سن ابتلا به کرونا چنانچه کودکان مبتلا شوند در سنین ۳۰تا ۴۰ سال ممکن است مشکلات تنفسی پیدا کنند.

 

این متخصص  بیماری‌های عفونی عنوان کرد: پیشگیری از ابتلا و درمان مؤثر و قاطع کرونا ضرورت دارد و منفی شدن تست افراد با وجود ابتلا به اُمیکرون هم باعث شده تا گردش بیماری در جامعه افزایش پیدا کند.

 

به دلیل ایمنی‌گریزی اُمیکرون سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند آن را به خوبی شناسایی کند

ناظر  گفت: به دلیل ایمنی‌گریزی اُمیکرون سیستم ایمنی بدن نمی‌تواندآن به خوبی شناسایی کند، این اتفاق ممکن است حتی درباره آزمایش‌ها هم رخ ‌دهد.

 

وی  بر طراحی تست اختصاصی برای شناسایی اُمیکرون تاکید کرد و با بیان اینکه میزان زیادی از کیت‌های موجود در کشور تنها قدرت تشخیص کرونا را دارند و ممکن است در تشخیص اومیکرون ضعیف‌تر عمل کنند، گفت: در پیک‌های قبلی از جمله دلتا، درصد ابتلای کودکان کمتر از یک تا دو درصد مبتلایان بود.

 

این متخصص  بیماری‌های عفونی بیان کرد: در سویه اُمیکرون کودکان بخش زیادی از موارد ابتلا را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید