امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

الیزابت ماری تراس

 وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد پیشرفت در مذاکرات وین به اندازه کافی سریع نبوده و به "بن‌بست خطرناکی" نزدیک می‌شود.

 

 به گزارش حبیب خبر به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه تلاش غرب برای القای حس فوریت ساختگی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، مدعی شد پیشرفت در مذاکرات به اندازه کافی سریع نبوده است.

 

 به گزارش رویترز، تراس در اظهاراتی در پارلمان انگلیس گفت: این مذاکرات فوری است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است. ما به همکاری نزدیک با متحدان خود ادامه می‌دهیم، اما مذاکرات به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود.

 

وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران و بازی مقصرنمایی، افزود: ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را نهایی کند یا مسئول فروپاشی برجام (توافق هسته‌ای) باشد؛ و اگر برجام فرو بپاشد، همه گزینه‌ها روی میز است.

 

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی با اذعان به این که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته، مدعی هستند اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

 

دیپلمات‌های غربی همچنین همواره روی عنصر زمان مانور داده و تلاش کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند. تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

 

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن بر اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد. 

 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اخیراً در پاسخ به سؤالی درباره قضاوت روند مذاکرات وین گفت: ما معمولا قضاوت را درباره مذاکرات انجام نمی‌دهیم چون مذاکره یک پروسه و فرآیند است و مذاکرات طی روزها و در مسیر خودش ادامه می‌یابد.

 

وی بیان کرد: گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته و بن بست لاینحلی نداریم. تصمیمات خاص سیاسی باید اتخاذ شود که این تصمیمات خاص سیاسی نیازمند تصمیمات در پایتخت‌های کشورهاست و منتظریم این تصمیمات گرفته شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: عدم رسیدن به یک توافق، برای هیچ طرفی جذابیت نخواهد داشت.

 

جو بایدن قبل از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود کشورش را به برجام بازخواهد گرداند، اما تاکنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های ترامپ یکی از موانع موجود در دورهای گذشته مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بوده است.

 

دیگر محور اختلاف درخواست ایران برای اخذ ضمانت از طرف غربی برای ماندن در برجام است، آن هم در شرایطی که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بار دیگر تهدید کرده‌اند چنانچه به قدرت برسند برجام را پاره خواهند کرد.

 

ایران خواستار آن شده که آمریکا با ارائه تضمین حقوقی اطمینان خاطر بدهد اتفاق دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تکرار نخواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید