چاپ یافته‌های کرونایی استاد خوزستانی در مجله بین‌المللی

چاپ یافته‌های کرونایی استاد خوزستانی در مجله بین‌المللی

 

 عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز از چاپ مقاله‌ای با موضوع «طراحی پپتید مهارکننده‌ی آنزیم پروتئاز کویید-۱۹ با استفاده از مهارکننده‌های حشرات» در مجله بین‌المللی Computers in Biology and Medicine خبر داد.

 

دکتر سیدعلی همتی اظهار کرد: در این مقاله با بررسی ویژگی‌های آنزیم پروتئاز اصلی ویروس کرونا عامل COVID-۱۹ (با توجه به نقش اساسی آن در تکثیر و عفونت‌زایی) به غربال‌گری میان مهارکننده‌های متعدد مشتق‌شده از حشرات پرداخته ‌شده و سرانجام دو پپتید مهارکننده با کارآیی مطلوب در برابر آنزیم پروتئاز اصلی SARS-CoV-۲ شناسایی شده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: این پژوهش با همکاری دکتر سعید تابعین از اعضای هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام‌ شده است و امیدواریم نتایج از آن به‌عنوان نقشه راهی مؤثر برای کشف داروهای جدید در برابر SARS-CoV-۲ استفاده شود.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، این پژوهش با هدف کشف مهارکننده‌های پروتئاز مشتق از حشرات به عنوان «عوامل با پتانسیل مطلوب در برابر پروتئاز اصلی SARS-CoV-۲» از طریق محاسبات in-silico انجام‌ شده است. همچنین مطالعات شبیه‌‏سازی داکینگ مولکولی با روش‌های AutoDock و HADDOCK برای ۶۰ مهارکننده پروتئازی حشرات به همراه شبیه‌سازی‌های Molecular Dynamics وBiovia Discovery Studio، برای تفسیر میان‏‌کنش‌های متقابل بین پپتیدهای منتخب و Mpro صورت پذیرفتند.

 

در این پژوهش، ویژگی‌‏های فارماکوکینتیک، سمیت و خواص لیپینسکی پپتیدهای غربال‌شده مورد مطالعه و با خواص داروهای مورد تائید FDA مقایسه شده است. نتایج مدل‌سازی و شبیه‌سازی مولکولی نشان می‌دهد که ۱KJ۰-۷ و۲ERW-۹ پپتیدهای مطلوبی در برابر SARS-CoV-۲ به عنوان عوامل ضدویروس هستند که ممکن است به کاهش عفونت‌های COVID-۱۹ و موارد مرگ‌ومیر در آینده نزدیک کمک کند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید