امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کووید-۱۹؟

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه علامت اختصاصی کرونا کم شدن حس چشایی و بویایی است، گفت: بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کووید-۱۹ شبیه به هم هستند به­ طوری که افتراق آن­‌ها از هم دشوار می‌شود.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به واکسیناسیون یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۵۱ بوشهری اظهار کرد:  تعداد افراد واکسینه شده در در گروه سنی ۱۲ سال و بالاتر استان بوشهر تا ۲۱ آذر ماه۱۴۰۰ برای دوز اول برابر با ۷۷۴ هزار و ۴۹۱ نفر، دوز دوم ۶۷۰ هزار و ۴۰۳ و نوبت سوم ۲۹ هزار و ۱۵۷نفر است.   

     

وی در خصوص ایمنی ایجادکننده واکسن کرونا تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که در دنیا منتشر شده است به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعد از این مدت افت نسبی سطح ایمنی را داریم و ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند.

برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دُز یادآور نیز انجام شود.

 

دوز سوم واکسن کرونا وابسته به پلتفرم واکسنی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به وجود واکسن‌های سینوفارم، برکت، بهارات، آسترازنکا و پاستوکووک پلاس برای دوز یادآور بیان کرد: موضوع واکسیناسیون دُز سوم وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است.

افراد بالای ۴۰ سال  که در نوبت  اول  و دوم از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم، بهارات و برکت استفاده کردند در نوبت سوم بهتر است از  واکسن‌هایی با پلتفرم غیرفعال با فاصله ۳ ماه پس از نوبت دوم استفاده کنند.

افراد بالای ۶۰ سال هم که در نوبت اول و دوم  از واکسن‌هایی با  پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده بودند می‌توانند ۶ ماه پس از نوبت دوم از واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

 

خواجه‌ئیان در تزریق دُز سوم واکسن کرونا مورد گروه‌های خاص خاطر نشان کرد: کارکنان بهداشت و درمان، افراد با ریسک بالای ساکن در مراکز نگهداری، افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و پرسنل خانه‌های سالمندان، جانبازان ساکن در مراکز نگهداری جانبازان و پرسنل این مرکز، افراد کم توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری و پرسنل این مراکز، جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان شیمیایی تنفسی، افراد با ضعف سیستم ایمنی، دریافت‌کنندگان واکسن‌های با پلتفرم غیر فعال برای سنین ۴۰ سال و بالاتر بهتر است از  واکسن‌هایی با پلتفرم غیرفعال با فاصله ۳ ماه پس از نوبت دوم استفاده کنند.

سنین زیر ۴۰ سال، ۶ ماه پس از نوبت دوم بهتر است از واکسن‌هایی با پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس با فاصله ۶ ماه پس از نوبت دوم استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: دریافت‌کنندگان واکسن‌هایی با  پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک (در هر سنی)  ۶ ماه پس از نوبت دوم یک نوبت واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس دریافت خواهند کرد.

 

واکسن کرونا برابر اُمیکرون بی‌تأثیر نخواهد بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص قدرت مقابله واکسن کرونا برابر اُمیکرون گفت: به‌حتم واکسن کرونا بی‌تأثیر نخواهد بود اما اینکه هر واکسن چقدر تأثیر خواهد داشت هنوز مشخص نیست و نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد.

 

خواجه‌ئیان درباره مدارک لازم برای تزریق دُز سوم، عنوان کرد: همراه داشتن کارت واکسن و کارت ملی در مراجعه افراد برای تزریق واکسن ضروری است.

 

این مقام مسئول درباره عوارض جانبی در تزریق دُز سوم کرونا اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تزریق دُز سوم باعث تقویت و دوام بیشتر پاسخ ایمنی در افراد دریافت‌کننده  نسبت به افراد بدون تزریق دُز تقویتی شده است. همچنین نوع یا شدت عوارض جانبی با دُز سوم واکسن کرونا متفاوت یا بیشتر از واکسیناسیون قبلی نبوده است.

 

ابتلاء گروهی دانش‌آموزان بوشهری به کرونا نداشته‌ایم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سؤال چه گروهی نیاز به دریافت دوز سوم ندارند؟ ، تصریح کرد: انجام واکسیناسیون برای دُز سوم یا یادآور طبق ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا  وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی انجام می‌شود.

 

خواجه‌ئیان با اشاره به ابتلا تعدادی از دانش‌آموزآن بوشهری به کرونا بیان کرد:  تا ۲۰ آذر ماه ۱۶ دانش‌آموز مبتلا به کرونا گزارش شده‌اند. ۴ نفر از این افراد زیر سن مجاز برای واکسیناسیون (دوره ابتدایی) بودند. پنج نفر نیز دو نوبت واکسن را دریافت کرده بودند. یک نفر یک دُز و ۶ نفر واکسن تزریق نکرده بودند.

 

وی یادآور شد:  خوشبختانه تا الان ابتلا گروهی دانش‌آموزان به کرونا در مدارس نداشته‌ایم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: درحال حاضر برنامه‌ای برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال ابلاغ نشده و در صورت تصویب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: واکسیناسیون در کاهش موارد بستری و  مرگ و میر  ناشی از ابتلا به  بیماری کرونا تأثیر چشمگیری داشته است با وجود این، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا به صفر نرسیده است، لذا توصیه می‌شود تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حتی پس از انجام واکسیناسیون صورت پذیرد.

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کووید-۱۹؟

واکسن کرونا صبح و بعدازظهر نمی‌شناسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص زمان (صبح یا بعد از ظهر) تزریق واکسن کرونا گفت: شواهدی که موید تفاوت تأثیر واکسن در زمان تزریق باشد وجود ندارد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید