امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

بهترین زمان دریافت واکسن کرونا صبح است یا بعد از ظهر؟

 

 محققان بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گویند: ممکن است پاسخ آنتی‌بادی بیمار به زمانی از روز که واکسن کووید دریافت می‌کند، بستگی داشته باشد. علاوه بر این نتایج تحقیق آنان نشان می‌دهد دریافت واکسن در بعد از ظهر بهتر از صبح است.

 

نیوز: نوشت نتایج مطالعات نشان می‌دهد زمان استفاده تفاوت زیادی در تاثیرگذاری برخی از داروها و واکسن‌ها ایجاد می‌کند. حتی برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های ریوی نیز علائم شدیدتری در ساعات مختلف روز نشان می‌دهد.

 

تحقیق پیشین بر روی مردان مسن که واکسن آنفلوآنزای سالانه دریافت کرده بودند، انجام و بر اساس آن مشخص شد اگر بیماران صبح واکسن را دریافت می‌کردند، سطح آنتی‌بادی بالاتری داشتند.

 

نتایج کارآزمایی‌های دیگر نیز نشان داد شیمی‌درمانی در ساعات معینی از روز منجر به هدف قرار دادن موثرتر سلول‌های سرطانی می‌شود؛ در حالی که آسیب سمی به سلول‌های سالم را نیز محدود می‌کند. حال واکسیناسیون کووید نتایجی کاملا بر عکس نتایج تحقیق واکسن آنفلوآنزا را نشان می‌دهد.

 

محققان می‌گویند: به نظر می‌رسد زمان واکسیناسیون برای واکسن کووید ۱۹ نیز اهمیت دارد.

 

دکتر الیزابت کلرمن، از بخش نوروفیزیولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH)، می‌گوید: نتایج مطالعه مشاهده‌ای ما اثبات می‌کند که زمان واکسیناسیون بر پاسخ ایمنی به سارس کوو ۲ تاثیر می‌گذارد؛ یافته‌هایی که ممکن است با بهینه‌سازی و اثربخشی واکسن مرتبط باشد. 

 

برای دریافت واکسن کووید برنامه‌ریزی کنید

این گروه سطوح آنتی‌بادی را میان تقریبا ۲۲۰۰ کارمند مراقبت‌های بهداشتی بریتانیا پس از دریافت واکسن کووید مورد بررسی قرار دادند.

محققان در زمان واکسیناسیون از کارکنان بیمارستان مورد آزمایش نمونه خون جمع‌آوری کردند؛ هر یک از کارکنان آن مجموعه واکسن mRNA فایزر یا واکسن آدنوویروسی آسترازنکا را دریافت کرده بودند.

 

محققان دریافتند پاسخ‌های آنتی‌بادی میان شرکت‌کنندگانی که واکسن خود را در اواخر روز دریافت کرده بودند، بیشتر بود. همچنین سطوح آنتی‌بادی در میان کارکنان بیمارستانی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند، زنان و افراد جوان‌تر بالاتر بود.

 

چرا یک واکسن در صبح و دیگری در بعد از ظهر بهتر عمل می‌کند؟

کلرمن توضیح داد: واکسن سارس کوو ۲ و واکسن آنفلوانزا مکانیسم‌های اثرگذاری متفاوتی با یکدیگر دارد و پاسخ آنتی‌بادی سیستم ایمنی ممکن است بر اساس تشخیص و یا مواجه شدن قبلی با عامل بیماری‌زا از عفونت‌های قبلی مانند آنفلوآنزا بسیار متفاوت باشد.

 

محققان خاطرنشان کردند: مطالعه آنان سابقه پزشکی هر یک از شرکت‌کنندگان یا الگوهای خواب و کار آن‌ها را در نظر نگرفته است.

 

وی تاکید کرد: ما باید یافته‌های خود را تکرار کنیم و درک بهتری از فیزیولوژی زمینه‌ای سارس کوو ۲و واکنش بدن به واکسیناسیون ایجاد کنیم، قبل از اینکه به افرادی دریافت‌کننده واکسن مانند افراد مسن‌تر تزریق آن را توصیه کنیم یا به افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، تاکید کنیم که دریافت واکسن خود را برای بعد از ظهر برنامه‌ریزی کنند.

 

کلرمن افزود: این تحقیق اولین قدم برای نشان دادن اهمیت پاسخ روزانه به سارس کوو ۲ است.

 

کلرمن می‌گوید: صرف‌ نظر از اینکه چه زمانی واکسن کووید ۱۹ دریافت می‌شود، واکسیناسیون هنوز بخش مهمی از تلاش برای پایان دادن به همه‌گیری است. با این حال یافته‌های جدید تاکید می‌کند که پزشکان باید زمان تزریق واکسن را در پرونده‌های بیمار یادداشت کنند.

 

وی نتیجه گرفت: اگر داده‌های اولیه تفاوتی را در اثربخشی و عوارض جانبی دارو یا واکسن بر اساس زمان روز نشان دهد، شرکت‌های دارویی موظفند دارو را در زمان بهینه تجویز کنند که تعداد شرکت‌کنندگان مورد نیاز برای به دست آوردن آمار معنی‌دار متفاوت بین دارو و دارونما کاهش یابد.

 

این مطالعه در نشریه Biological Rhythms منتشر شده است.

منبع: ایسنا/خراسان رضوی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید