واکسن آسترازنکا ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند

واکسن آسترازنکا ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند

 

مدیر اجرایی آسترازنکا، پاسکال سوریو ادعا کرده است: وضعیت بریتانیا از نظر موارد ابتلا به کووید-۱۹ بهتر از اروپاست، زیرا از واکسن آکسفورد/آسترازنکا به‌طور گسترده‌تری برای جمعیت سالمندان در بریتانیا استفاده می‌شود.

 

به نقل از نیوز، چندین کشور اروپایی در حال اعمال مجدد قرنطینه و محدودیت‌های کووید-۱۹ هستند زیرا آمار عفونت‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. سوریو گفت: در حالی که بریتانیا در مقایسه با بقیه اروپا تعداد زیادی عفونت دارد اما افراد نسبتا کمتری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

 

وی ادعا کرد علت این میزان کم، تزریق واکسن آکسفورد/آسترازنکاست که برای جمعیت مسن‌تر در بریتانیا استفاده شده است.

 

سوریو استدلال می‌کند، این واکسن میزان بالاتری از سلول‌های تی را در افراد مسن تحریک می‌کند.

 

وی توضیح داد: واکسن‌های کووید-۱۹ دو کار انجام می دهند؛ تحریک پاسخ آنتی‌بادی و پاسخ سلول تی اما آنتی‌بادی‌ها در طول زمان کاهش می‌یابند و سلول‌های تی بادوام‌تر و ماندگارتر هستند.

 

مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا گفت: «پاسخگویی سلول‌های تی مدتی طول می‌کشد و در این مدت ممکن است آلوده شوید اما در نهایت آنها به کمک شما می‌آیند و در بیمارستان بستری نمی‌شوید».

 

همین مورد علت افزایش تعداد عفونت‌ها در اروپاست اما در بریتانیا با وجود تعداد زیاد عفونت‌ها تعداد بستری شدن در بیمارستان‌ها نسبت به اروپا کمتر است.

 

در بریتانیا از این واکسن برای واکسینه کردن افراد مسن استفاده در حالی که در اروپا تصور می‌شد که این واکسن در افراد مسن کارایی ندارد.

 

دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی کالج امپریال لندن گفت: تفاوت‌های ظریفی در واکسن‌ها وجود دارد اما اثربخشی مشابه است و واکسن آکسفورد/آسترازنکا بسیار کمک‌کننده بوده اما خاص نبوده است

 

دکتر لنس تارتل، مدرس ارشد بالینی و پزشک مشاور بیماری‌های عفونی در دانشگاه لیورپول گفت: اگرچه ممکن است واکسن  آسترازنکا پاسخ سلول‌های تی بهتری داشته باشد، اما هنوز به درستی این مورد را نمی‌دانیم

 

وی افزود: به همین دلیل مطالعات بیشتری نیاز است تا علت کاملا مشخص شود و در حال حاضر نمی‌توان به طور قطعی گفت که آیا واکسن آسترازنکا بهتر از هر واکسن دیگری است یا خیر

 

تارتل خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه دنیای واقعی بعید است که چنین باشد و اگر اینطور هم باشد تفاوت آن احتمالا اندک خواهد بود.

 

متیو اسنیپ، دانشیار اطفال و واکسن‌شناسی در دانشگاه آکسفورد گفت: نتایج مطالعات نشان داده‌اند که یک دوز واحد واکسن آکسفورد/آسترازنکا نسبت به تزریق  فایزر پاسخ سلول‌های تی بهتری را القا می‌کند اما در مدت کوتاهی پس از دو دوز، سلول تی در هر دو نوع واکسن پاسخ بسیار مشابه داشتند.

 

النور رایلی، پروفسور ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «واکسن‌های مختلف در زمان‌های متفاوت و در گروه‌های متمایزی از افراد دارای خطرات زمینه‌ای با بیماری شدید تزریق شده‌اند بنابراین مقایسه مستقیم بین آنها بسیار دشوار است.»

 

بر اساس آمار رسمی، تعداد مرگ‌ومیر هفتگی کووید-۱۹ در انگلیس و ولز برای اولین بار در هشت ماه گذشته از ۱۰۰۰ نفر فراتر رفت و ۱۰۲۰ مورد مرگ ناشی از کرونا در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر ثبت شد.

 

سوریو تاکید کرد که معتقد نیست کشورها در ارائه نکردن واکسن به جمعیت‌های مسن‌تر اشتباه کرده‌اند و داده‌های زیادی وجود دارد که هنوز باید در دسترس باشد.

 

واکسن آکسفورد/آسترازنکا در آغاز کمپین واکسیناسیون بریتانیا به شدت مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که افراد مسن و آسیب‌پذیرترین افراد جزو اولین کسانی بودند که واکسن کووید دریافت می‌کردند اما بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل ترس ارتباط احتمالی این واکسن با ایجاد لخته‌های خون که از عوارض نادر آن بود تصمیم گرفتند استفاده از واکسن آکسفورد/آسترازنکا را متوقف کنند.

 

دوز تقویت‌کننده

در حال حاضر پیشنهادهایی ارائه شده است مبنی بر اینکه گسترش تزریق تقویت‌کننده در بریتانیا می‌تواند آن را از موج چهارم عفونت‌هایی که سراسر اروپا را فرا گرفته است نجات دهد و دولت در برابر درخواست‌ها برای اعمال «طرح B» اقدامات کووید-۱۹ در انگلیس در طول زمستان مقاومت کرده است و بیشتر بر روی افزایش جذب تزریق تقویت‌کننده به عنوان بهترین خط مبارزه تمرکز کرده است.

 

به اکثر مردم در بریتانیا واکسن‌های فایزر یا مدرنا به‌عنوان دوز تقویت‌کننده ارائه می‌شود.

 

وقتی از سوریو پرسیده شد که آیا از اینکه واکسن آکسفورد/آسترازنکا به‌عنوان یک واکسن تقویت‌کننده در بریتانیا استفاده نمی‌شود، ناامید است گفت: «هر کشوری تصمیمات خود را دارد و انتخاب یک نمونه واکسن برای تقویت همه افراد در سراسر کشور ساده‌تر بود».

 

وی با افشای یک مرکز تحقیق و توسعه یک میلیارد پوندی در کمبریج، بزرگ ترین آزمایشگاه علمی در بریتانیا گفت که از هیچ چیز در مورد واکسن پشیمان نیست.

 

لازم به‌ذکر است، کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، مجارستان و اسپانیا طرح دوز تقویت کننده علیه کووید-۱۹ را برای مقابله با کاهش مصونیت اجرا می‌کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید