امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - نشست خبری دبیر مجمع  تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر تصمیم گرفتیم آمدیم و وارد انتخابات ریاست جمهوری شدیم، یک نفر بیکار نمی گذاریم و مانند زمان جنگ کسی بیکار نمی ماند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از شبستان، محسن رضایی، در نشست خبری به مناسبت سالروز تشکیل مجمع گفت: امروز وارد دهه پنجم انقلاب شده ایم و این دهه با دهه دوم، سوم و چهارم انقلاب متفاوت است. فرصت ها و تهدیدات در این دهه با دهه های گذشته فرق دارد و شبیه دهه اول انقلاب با فرصت ها و تهدیدات بزرگ مواجه هستیم، دو سال از این دهه گذشته است و می توانیم با دیدن دو سال گذشته هشت سال آینده را پیش بینی کنیم.

وی افزود: در زمینه اقتصاد و امنیت نفوذی ها و انتقال میان نسل ها با مسایل مهمی مواجه هستیم. یکی از فرصت های ما سرمایه عظیم رسانه ای در داخل کشور است که هیچ یک از کشورهای توسعه یافته دارای رسانه ای به گستردگی ما در حوزه صدا و سیما و رسانه های مکتوب و مجازی نیستند. اگر از این فرصت استفاده شود، می توانیم فرصت های بزرگی را کسب کنیم.

رضایی اظهار کرد: سوال مهم این است که با چه تفکر و چه مدیریتی می توان دهه پنجم را مدیریت کرد، آیا با برنامه ریزی گذشته می توان این دهه را مدیریت کرد؟ تحلیل ها نشان می دهد برای اداره دهه پنجم تکرار دولت های گذشته سم مهلک است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مشکلات امروز مزمن شده اند و باید در فرصتی مناسبت پایه ریزی آینده را در هشت آینده را داشته باشیم. حل مشکلات مزمن اقتصادی و مسایل فرهنگی و سالم سازی گذشته دو کار عظیم و پیش روی ماست که با آن مواجه هستیم. امروز دولت و دولتمردان ما را در وضعیت سرنوشت ساز قرار داده اند.

وی ادامه داد: دولت های گذشته در چهارچوب جمهور اول شکل گرفته اند و این دولت ها جمهوری اول گام اول انقلاب بودند.

وی با طرح این سوال که آیا دولت های اول می توانند مدل خوبی برای گام دوم باشند، خاطرنشان کرد: من اعتقادی به دولت های جمهوری اول برای مدیریت آینده ندارم. در دهه اول به مسایل سیاسی زیربنایی پرداختیم اما چشم انداز اقتصادی و فرهنگی دیده نشده است و بسیاری از پروژه ها اجرا نشده اند.

وی با اشاره به بسیاری از برنامه های اقتصادی بدون دوراندیشی یادآور شد: در دولت های گذشته رییس جمهوری ذوق داشته است و کارخانه فولاد را در کنار رودخانه زده و بسیاری از منابع از دست رفته است. پروژه های عظیم اقتصادی بدون تفکر اقتصادی انجام شده اند و غالبا پروژه ها بدون تفکر و با ذوق سیاسی اجرا شده اند و بسیاری از کارها نیمه تمام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در گام دوم نیازمند جمهوری دوم هستیم. اگر در گام دوم و جمهوری دوم اقتصاد و فرهنگ را در کنار دفاع به درستی قرار دهیم، تبدیل به قدرت بزرگ می شویم اما بدون فرهنگ و اقتصاد ما با کاری ابتر مواجه هستیم.

رضایی اظهار کرد: دولت آینده اولین دولت گام دوم انقلاب است.

 

مردم زیر بار وعده ها و شعارهایی که عمل نمی شود، نمی روند

وی در مورد برنامه های پیش روی برای دولت های آینده اظهار کرد: سیاست های برنامه هفتم در حال تدوین است. برنامه های هفتم اولین برنامه گام دوم و دولت آینده محسوب می شوند. از رسانه ها می خواهیم در این موضوع به دولتمردان کمک کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بازار سرمایه با تحریم های اقتصادی در ارتباط است و ما در این حوزه با سوء مدیریت و یا بهتر بگوییم مشکل مدیریتی مواجه هستیم، مگر نه این است که دولت خرج مردم را می دهد. دولت چه برنامه ای دارد تا مشکلات مردم حل شود. 50 سال است با تورم و بیکاری مواجه هستیم که روز به روز این مشکلات مزمن تر می شود. تکرار دولت های گذشته جز اینکه مسایل را به روی هم انباشته کند، ثمره ای نداشته است.

رضایی اظهار کرد: باید الگویی برای آینده ارایه بدهیم. مردم زیر بار وعده ها و شعارهایی که عمل نمی شود، نمی روند.

وی در مورد FATF‌ اظهار کرد: تقاضا دارم در این موضوع رسانه ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کس از دولت و مجلس نخواست تا مجمع تشخیص به FATF‌ بپیوندد یا نپیوندد و یا در مورد آن تصمیم گیری کنند. FATF‌ و CFT‌ دو توصیه از 41 توصیه هستند که در مجمع در حال بحث و بررسی است که البته تحریم ها این دو مسئله را تحت الشعاع قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: انباشتگی تحریم ها توسط ترامپ اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که اگر روزی تحریم ها تشدید شد، آیا تضمینی برای تایید این لوایح وجود دارد؟

رضایی اظهار کرد: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمی تواند چنین کاری را انجام بدهد و این یک بدعت خواهد بود چرا که روند تصمیم گیری را دشوار می کند.

وی گفت: عده ای گفتند مجلس تقاضای بازگشت به لوایح مرتبط با FATF به مجلس را می کند که چنین درخواستی نکرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما صحبت های متناقضی از دولت ها می شنیدیم، قرار شد کل مستندات و پاسخ ها به سوالات اعضای مجمع تشخیص را امضا شده ارایه دهند تا در جلسه بعدی تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: باید این مستندات به مجمع برسد و بعد رای گیری شود. یکی از وزرا گفته بود این لوایح را تصویب کنید چون هر آن ممکن است تحریم ها را بردارند و ما باید آماده باشیم و بتوانیم کاری انجام دهیم. بعضی از اعضای مجمع گفتند که یک تاریخ برای ما ارایه دهید، اگر فروردین ماه است ما تا فروردین ماه صبر می کنیم و به محض اینکه تحریم ها را برداشتند در این موضوع بحث می کنیم که نظر موافق خود را اعلام می کنیم اما این موضوع هم ابهام دارد یعنی هیچ کسی به اعضای مجمع تشخیص نمی گوید که تحریم ها را کی لغو می شود و این گام بعدی است که آنها بر آن تاکید می کنند، چیست؟ به همین دلیل ما منتظریم تا پاسخ مستند و مکتوب دولتی ها ارایه شود تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالا فروردین ماه سال آینده است به جمع بندی کامل در این زمینه برسیم.

رضایی در مورد حق شرط در تصویب لوایح اظهار کرد: درباره حق شرط آنچه مسلم است حق شرط نباید با محتوای این موضوع این لوایح مغایرت داشته باشد چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمی شود.

وی گفت: در مجمع عده ای می گویند حق شرط عملی می شود و عده ای دیگر می گویند که عملی نمی شود و هر دو طرف هم دلایل حقوقی خود را استناد می کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: دولت تاکنون تضمینی نداده که اگر لوایح مرتبط با FATF‌ تصویب شود، FATF‌ عضویت ما را می پذیرد یا خیر.

رضایی ادامه داد: بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید آیا چنین تضمینی از طرف مقابل گرفته اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF‌ شود؟

وی اظهار کرد: ما از دولت می خواهیم به طور واضح و صریح بگوید که آیا تضمین می کند که عضویت ایران در  FATF‌‌مورد پذیرش قرار بگیرد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این نگرانی از این جهت است که از 41 توصیه FATF‌ فقط دو توصیه عملی نشده است اما برخی مواردی را که علمی کرده ایم، آنها نپذیرفته اند.

وی گفت: موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF‌ برای غربی ها مطرح نیست، آنها بحث پیوستن ایران به FATF‌ را مطرح می کنند که برای اعضای مجمع روشن نیست که با وجود تصویب این دو لایحه آنها پیوستن ما را قبول می کنند.

وی در مورد اینکه برخی مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF‌ را به موضوع دعوا ی ایران و آمریکا ارتباط می دهند، اظهار کرد: مخالفان دو دغدغه عمده دارند؛ نخست اینکه آیا توصیه های FATF‌ شامل سلاح موشکی و هسته ای می شود یا خیر. آنها می گویند اگر قرار است بعد از عمل به این 41 توصیه آنها بحث موشکی و هسته ای را مطرح کنند، اکنون بگویند تا ما بدانیم.

وی گفت: دغدغه دوم مخالفان FATF‌ در مجمع تشخیص موضوع تحریم ها است. آنها می گویند اگر نپیوستن به FATF‌ مضراتی دارد از طرفی ضررهای پیوستن برای ما بیشتر است چرا که ما در شرایط تحریم هستیم و امکان دور زدن تحریم ها را نخواهیم داشت.

رضایی خاطرنشان کرد: حرف های منطقی از سوی دو طرف موافق و مخالف FATF‌ در مجمع مطرح می شود که در نهایت رای اعضای مجمع تکلیف را روشن می کند.

رضایی در مورد انتخابات 1400 خاطرنشان کرد: موضوع مهم هشت سال آینده استقرار دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر، پاسخگو و دارای تخصص از تخصص اقتصاد تا امنیت و سیاست خارجی است.

رضایی اظهار کرد: دولت آینده باید قوی باشد و از رانت خوارها و بازیگران سیاسی نترسد، همینک مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیندازد. نمی شود دولتی هشت سال در راس کار باشد و در هشت ماه پایانی کار خود بگوید معذرت می خواهم.

وی اظهار کرد: نمی شود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد. بسیاری از این افراد که کاندیدا هستند، باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند.

 

*دفاع ما از آذربایجان شعاری نیست، ما یک ملت در دو کشور هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد موضوع آذربایجان اظهار کرد: دفاع ما از آذربایجان شعاری نیست، ما یک ملت در دو کشور هستیم و هزاران نفر از ایران شهید شدند تا باکو مستعمره تزارها نشود اما متاسفانه ارمنستان به قره باغ حمله کرد و ما امروز از آذربایجان دفاع می کنیم تا ارتش آذربایجان در قره باغ مستقر شود

وی ادامه داد: ما دخالتی در امور آذربایجان نمی کنیم اما چه دست هایی در کار هستند و کمیته ای را در آذربایجان تشکیل داده اند و می بینیم که شرکت های اسراییلی در آنجا مزارع را درست می کنند. وزارت خارجه نباید در این زمینه کوتاهی کند.

رضایی اظهار کرد: می خواهیم آذربایجان سربلند و مستقل باشد اما یادمان نمی رود شیمون پرز گفت راه ما نفوذ به آذربایجان است. دولت آذربایجان و ایران باید روابط خود را مستحکم تر از گذشته ادامه دهند.

وی گفت: نیازمند سالم سازی امنیتی در کشور هستیم. آزادی و نقد در کشور خوب است، از همین جا اعلام می کنیم هر کس نقد دلسوزانه مجمع را بکند، دستش را می بوسیم و به او جایزه هم می دهیم اما عوامل نفوذی مسیر افکار عمومی را تغییر می دهند. تقاضای ما این است افراد با مستندات صحبت کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید