امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

جو بايدن در كاخ سفيد

در آستانه توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران دولت جدید آمریکا اعلام کرد آماده است در نشست ۱+۵ حضور پیدا کند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایرنا،  سرپرست نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های شورا علیه ایران را پس گرفت. ریچارد میلز روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

وی ادامه داد: از نظر ایالات متحده اقدامات مقرر شده در بندهای ۷ و ۸ و همچنین ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان موثر است و مفاد قطعنامه های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳  (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که با قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافتند، همچنان پایان یافته‌اند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت شده است.

 

لغو محدودیت‌ها علیه دیپلمات‌های ایران

میلز همچنین در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است.

این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

سوزان دیماگیو عضو هیات مدیره اندیشکده کوئینسی در واکنش به این اقدام دولت بایدن، گفت دولت بایدن تلاش شکست خورده پمپئو را در اعمال مکانیسم ماشه در بازگرداندن تحریم‌های ضد ایران لغو یا رد کرده است.

وی افزود: این یک گام مثبت به سمت زدودن یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی دولت ترامپ.

دولت ترامپ اوایل امسال کوشید تا با طرح اقدامات مخرب، توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل از بین ببرد چرا که در ۲۷ مهرماه به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برطرف می‌شد.
ابتدا در قطعنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای به دنبال وضع سخت‌ترین تحریم تسلیحاتی ایران برآمد که با مخالفت جدی همه اعضا مواجه شد و در نهایت بر آن شد تا قطعنامه‌ای چهار بندی در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران ارائه دهد.

این تلاش هم ناکام ماند و پس از آن در ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه نامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد و با ادعای خود خوانده که هنوز مشارکت‌کننده در برجام است، خواستار اعمال مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران شد.

 

اعلام آمادگی برای حضور در نشست ۱+۵

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای حضور در نشست گروه ۱+۵ و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای سخن گفت. 

 ند پرایس روز پنج‌شنبه پس از بیانیه چهارجانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که با موضوع اصلی برجام برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا دعوت نماینده اتحادیه اروپا را برای حضور در یک نشست گروه ۱+۵ با ایران به منظور بحث درباره یک مسیر دیپلماسی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.

وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده آمریکا صبح پنج‌شنبه برای دومین بار پس از انتخاب آنتونی بلینکن (به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا) به صورت مجازی تشکیل جلسه دادند تا درباره ایران و سایر مسائل مهم رایزنی کنند.

این بیانیه می‌افزاید: تروئیکای اروپایی و آمریکا علاقه‌مندی خود را برای حفظ نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از اینکه ایران هرگز به توسعه سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند ابراز کردند. 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید