امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
تصاویر مجلس 11 آذر

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه برای نخستین‌بار در قالب بودجه یکساله کشور جهت سال۱۴۰۰ به طرحی رأی مثبت داده‌اند که براساس آن قرار است سالانه ۲میلیون تن گاز مایع به سبد سوخت خودروهای کشور افزوده و جایگزین بنزین و گازوئیل شود. این تصمیم در حالی گرفته شده که برآوردها نشان می‌دهد این طرح زیانی بالغ بر ۵۶هزار میلیارد تومان به خزانه دولت وارد می‌کند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از همشهری جایگزین کردن گاز مایع ال‌پی‌جی در حالی از سوی برخی نمایندگان به‌عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌شود که دست‌کم بیش از یک دهه است که وزارت نفت براساس قانون سیاست جایگزین کردن سوخت گاز ‌سی‌ان‌جی را به اجرا گذاشته و بخش زیادی از خودروهای سواری و باری بنزین‌سوز کشور به‌خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند که نتیجه آن صرفه‌جویی در مصرف بنزین و ارزآوری برای کشور از محل صادرات بنزین بوده است.

از قیر سیاه تا گاز مایع

نمایندگان مجلس که تصمیم آنها برای توزیع قیر رایگان با انتقادهای شدیدی مواجه شده و کارشناسان از این مصوبه به‌عنوان رانت سیاه قیر یاد می‌کنند، بر این نظر هستند که سال آینده هم وزارت نفت را مکلف کنند تا ۲میلیون تن قیر رایگان رانتی در کشور توزیع کند. وزارت نفت با این تصمیم به‌شدت مخالف است و حتی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس هم از این تصمیم مجلس انتقاد کرده‌اند اما پافشاری نمایندگان باعث شد تا سرانجام شورای نگهبان این مصوبه را تصویب و به قانون تبدیل کند. حالا نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه به مصوبه‌ای رأی داده‌اند که درصورت تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف می‌شوند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گازمایع موسوم به ال‌پی‌جی در ناوگان حمل‌ونقل را با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار، به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲میلیون تن در سال فراهم کنند.
اگر این تصمیم به قانون تبدیل شود، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط مجاز خواهد بود تا گازمایع از کشورهای دیگر را خریداری کند و با بنزین و گازوئیل از شرکت ملی نفت ایران و یا سایر شرکت‌های تابعه وزارت نفت تهاتر کند و به جای آن معادل وزنی گاز مایع خریداری یا تهاتر شده با کشورهای دیگر، نفت گاز یا بنزین صادر کند.
کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ خود تأکید دارد که قیمت هرکیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دوسوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین خواهد شد و کل پولی که از این محل به خزانه دولت واریز می‌شود ابتدا به‌عنوان یارانه سوخت گازمایع برای خانوارهای ساکن در مناطق فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی و باقی‌مانده آن برای توسعه زیرساخت استفاده از گازمایع در ناوگان حمل‌ونقل استفاده می‌شود. با این تصمیم سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به هر فرد از خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی یارانه‌ای معادل ۳۳کیلوگرم گازمایع در هرماه اختصاص دهد و یارانه هر کیلوگرم گازمایع به اندازه مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم از آن برای مصرف‌کننده نهایی در مناطق مختلف جغرافیایی معادل قیمت نصف لیتر بنزین سهمیه‌ای محاسبه می‌شود و به‌حساب بانکی سرپرست خانوار واریز می‌شود و صرفا جهت خرید گازمایع قابل استفاده است. همچنین وزارت نفت موظف است خودروهای دارای اولویت برای استفاده از سوخت مایع و همچنین کارمزد جایگاه‌های توزیع آن را تعیین کند و آیین‌نامه اجرایی این مصوبه ظرف مدت ۲ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارتخانه‌های نفت و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید