به گزارش حبیب خبر، یک جامعه‌شناس و اپیدمولوژیست ادعای عجیبی را مطرح کرده و گفته است: هرچند اعلام شده واردات واکسن‌ کرونا از لحاظ فنی و بودجه امکان‌پذیر نیست اما شاهدیم از کشورهای معتبر به‌صورت  قاچاق در کشور در حال دست به دست شدن بین نورچشمی‌ها، آقازاده‌ها و برخی مسئولان است.

 

اندک اندک زادروز یک‌سالگی «کروناویروس» فرا می‌رسد و تازه بحث‌هایی در جامعه بالاگرفته که «واکسن» این ویروس خطرناک، همین روزها است که از راه برسد اما دلهره در شهر پیچیده که میان این همه «نورچشمی»،« آقازاده »، «ژن خوب» و«مولتی میلیاردر» آیا واکسن گیرِ اقشار کم درآمد و کم برخوردار جامعه نیز می‌آید؟ خودشان می‌گویند از این خبرها نیست و در توزیع واکسن کرونا حتماً رعایت عدالت و تلاش برای اعتماد‌سازی لحاظ خواهد شد اما جامعه به دیده ی تردید می‌نگرد! می‌نگرد و کاری هم نمی‌توان کرد پس برای رفع این نگرانی، این شکاف، این بی‌اعتمادی، این ترس و این جوّ بدِ روانی چه باید کرد؟

ریشه بی‌اعتمادی در عملکردها است

دکتر محمدرضا محبوب فر، جامعه شناس و اپیدمولوژیست می‌گوید: ریشه این بی‌اعتمادی نه تنها در برابر کرونا بلکه در برابر بسیاری از موضوعات اجتماعی دیگر در کشور به عملکردخود مسئولان باز می‌گردد. وقتی شنیده می‌شود مسئولان اطلاعات ضد و نقیض به جامعه ارسال می‌کنند مثلا در مورد همین واکسن بیماری کرونا اعلام شده که واردات واکسن‌های خارجی از لحاظ مسائل فنی و از لحاظ بودجه امکان پذیر نیست اما از طرفی شاهد هستیم که واکسن کرونا از کشورهای معتبر به صورت قاچاق در کشور در حال دست به دست شدن بین نورچشمی ها، آقازاده‌ها و برخی مسئولین است.

برداشتن محدودیت‌ها تلفات را 4 رقمی خواهد کرد

محبوب فر با انتقاد از برخی رفع ممنوعیت‌ها می‌افزاید: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها که در سطح کشور در طی دو هفته گذشته مرتفع شده متاسفانه شاهد آغاز دورهمی‌ها و تجمعات هستیم. حتی برخی مدارس و دانشگاه‌ها اعلام به حضور اجباری در دروس عملی و کارگاهی کردند معتقد هستم با چنین روندی به زودی تلفات کرونا در کشور 4 رقمی می‌شود. در این شرایط وقتی مردم مشاهده می‌کنند در کشورهای اطرافشان از ترکیه گرفته تا عربستان، مصر، امارات، عراق و حتی افغانستان دولت‌هایی وجود دارد که واکسن را تهیه کردند و مردم در حال واکسیناسیون هستند یا در شرف تهیه آن هستند مردم تاب و تحمل خود را در برابر شرایط سخت قرنطینه از دست می‌دهند.

وزارت بهداشت باید پوست‌اندازی کند

وی ادامه می‌دهد: مثلا وقتی آقای حریرچی اعلام می‌کند که بنده پشت دوربین این واکسن را تزریق می‌کنم یا ایشان اعلام می‌کند واکسن در ایران وجود ندارد یا از لحاظ فنی و بودجه‌ای برای ما مشکل است این اعلان‌ها باید از داخل یک ستاد ملی خارج شود که مورد پذیرش افکار عمومی جامعه قرار گیرد تنها راه حل به نظر بنده همین است و نکته دیگر اینکه دولت و مجموعه وزارت بهداشت و درمان و ساختار نظام سلامت کشور در مورد بیماری کرونا حداقل پوست‌اندازی کند.الان در بسیاری از استان‌های کشور این ساختار نظام سلامت متاسفانه معیوب است

منبع : روزنامه آفتاب یزد