امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

تمام پیمانکاران مناطق آزاد ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند/ شرکت‌های خاطی پلمپ می‌شوند/ کارگران شکایات کاری خود را در اداره کار ثبت کنند

مسئول حوزه مدیریت بندر امام درباره ملزم بودن شرکت‌های پیمانکاری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا گفت: تمامی شرکت‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بنادر هستند. از این رو از کارگران می‌خواهیم که تخطی پیمانکاران را گزارش دهند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از خبرنگار ایلنا، کارگران پیمانکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شرایط حاکم بر محیط کاری خود احساس نگرانی می‌کنند. کارگرانی که در بنادر جنوبی کشور مشغول به کار هستند از وضعیت نامناسب پروتکل‌های بهداشتی، رعایت نشدن فاصله اجتماعی و وضعیت کانکس‌های اشتراکی کارگران ناراضی هستند. آنها معتقدند برخی از پیمانکار در حق آنها کوتاهی می‌کنند و آنها را از حقوقی مثل حق کار در ارتفاع و حق بدی آب و‌هوا محروم کرده‌اند.

محمدحسین اعلایی (مسئول حوزه مدیریت در بندر امام) درباره کارگران پیمانکار در این بندر گفت: سازمان بنادر به عنوان کارفرمای مادر، مرجعی برای رسیدگی به مشکلات کارگران پیمانکاری و کارگاه‌ها است. قانون کار مناطق ویژه اقتصادی و آزاد با سراسر کشور متفاوت است. این مناطق، قوانین مختص به خود را دارند که در این قوانین، ماده قانون‌هایی برای کارگران و پیمانکاران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بندر امام مثل تمامی نقاط کشور، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دارد که مرجع رسیدگی به مشکلات است. سازمان بنادر به عنوان کارفرمای مادر برای حل اختلاف کارگران و پیمانکاران و جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق طرفین با کمک اداره کار مشکلات را حل می‌کند.

مسئول حوزه مدیریت در بندر امام درباره چگونگی حل اختلاف کارگران و شرکت‌های پیمانکاری گفت: کارگران و شرکت‌های پیمانکاری برای بررسی مشکلات و اختلاف‌های خود می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند.

اعلایی درخصوص ادعای برخی از شرکت‌های پیمانکار در خصوص مصون بودن مناطق بندری از ویروس کرونا گفت: همگی می‌دانیم تمام کشور درگیر کرونا است نه تنها کشور ما، بلکه در تمام دنیا درگیر این ویروس هستند. تردد در بندر زیاد است، نه تنها تعداد زیادی از هموطنان، بلکه  کشتی‌ها و اتباع کشورهای دیگر نیز در بندر رفت و آمد می‌کنند. هنگامی که تردد یک منطقه زیاد باشد، گسترش کرونا در آن منطقه تشدید می‌شود. سازمان بنادر، دستورالعمل‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) دارد. اگر خبری از تخلف یک کارگاه به دست مجموعه HSE سازمان بنادر برسد، بازرسان این بخش برای بررسی موضوع به کارگاه مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان بنادر، شرکت‌های پیمانکاری را موظف کرده‌است پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان را رعایت کنند. پیمانکار  باید تمامی قسمت‌های مجموعه‌های خود را ضد عفونی کنند. سازمان بنادر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی پیمانکاران را بررسی می‌کند.

مسئول حوزه مدیریت در بندر امام تشریح کرد: اگر کارگران با مشکلی درخصوص رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی روبرو شدند، موارد مشاهده شده را گزارش دهند. اگر تخلف پیمانکار مشخص شود، HSE به وسیله اهرم‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند شرکتی را تعطیل و پلمب کند. ما کارکنان سازمان بنادر نیز در بندر فعالیت می‌کنیم، اگر ویروس در مجموعه نفوذ کند، ما هم تحت تاثیر قرار می‌گیریم.

وی در خصوص مطالبه کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری که اخیراً مشکلاتی در ارتباط با ساعات کاری و سایر موارد حقوقی دارند،  گفت: ما این موضوع را به اداره کار ارجاع داده‌ایم، منتظر دستور اداره کار در خصوص این موضوع هستیم. وزارت کار بر اساس قانون در خصوص درخواست کارگران تصمیم می‌گیرد و ما این تصمیم قانونی را اجرا می‌کنیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید