امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها گفت: رئیس جمهور نیز دستور داده‌اند اولویت تامین حق‌آبه تالاب‌ها، حتی بیشتر از کشاورز است. ما با کسانی که حق‌آبه را تخصیص می‌دهند مشکل داریم زیرا تامین حق‌آبه تالاب‌ها را اولویت آخر قرار داده‌اند و در صورت اضافه بودن آب، حق‌آبه تالاب را می‌دهند. 
 
عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار فوق بحرانی جنوب شرق اهواز که (10 تیرماه) انجام شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام عملیات نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار اظهار کرد: نگهداری نهال‌کاری مهم‌تر از اصل نهال‌کاری است. اگر نهال‌کاری انجام شود اما به حال خود رها شود ظرف چند ماه از بین می‌رود. 
 
وی افزود: خوش بختانه تاکنون نگهداری از نهال‌ها در این منطقه بد نبوده است و از حدود 20 هزار هکتار نهال‌کاری حدود 65 درصد به سلامت جا افتاده‌اند که باید نگهداری شوند. البته سیل بخش عمده‌ای از این نهال‌کاری را از بین برد. از ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری، حدود 7 هزار هکتار از بین رفته است. 
 
کلانتری گفت: مساله اصلی در اهواز و جنوب شرق اهواز، قرق است. آبیاری نهال‌کاری توسط منابع طبیعی انجام می‌شود اما در حدود 112 هزار هکتار از مساحت قرق، سیل آمده و در این مناطق بر اثر تبخیر آب سیل، رسوبات خاکی وجود دارد که اگر دام‌ها به این منطقه وارد شوند ساختمان خاک می‌شکند. اگر ساختمان خاک بشکند، گرد و خاک در وسعت گسترده‌ای قابل مهار نخواهد بود. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همکاران ما در وزات جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع باید قرق را با جدیت بهتر و بیشتری انجام دهند تا دام‌ها وارد این مناطق نشوند و گرد و غبار پاییزه و زمستان اهواز تا حد زیادی مهار شود. 
 
وی تاکید کرد: نهال کاری‌ها باید حفظ و قرق انجام شود. اگر قرق انجام نشود شاید سال بدی در خوزستان به دلیل رسوب آب سیل و پخش آن در دشت‌ها داشته باشیم. 
 
کلانتری بیان کرد: دولت حدود 100 میلیون دلار برای گرد و غبار جنوب کشور از سیستان تا خوزستان تخصیص داده است. احتمالا امسال سهم خوزستان حدود 250 میلیارد تومان جهت جلوگیری از گرد و غبار باشد. در خوزستان باید مسئولان استانی اولویت‌ها را مشخص کنند و ما بر روند اجرای کارها نظارت کنیم. البته این اعتبار برای نگهداری و توسعه کافی نیست اما مصوبه مجلس شورای اسلامی است. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: سال گذشته این اعتبار مختص خوزستان بود اما امسال برای جنوب شرق تا جنوب غرب کشور است. همه این مناطق امسال با گرد و غبار مواجه هستند و خواهند شد. 
 
وی ادامه داد: تفاوت این اعتبار با اعتبار سال گذشته این است که با ارز نیمایی به ریال تبدیل می‌شود. سال گذشته اعتبار با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ریال تبدیل می‌شد اما امسال با ارز حدود ۱۰ هزار تومانی به ریال تبدیل می‌شود و سهم‌ها مقداری بیشتر می‌شود.  
 
کلانتری عنوان کرد: در خوزستان در مرحله نخست باید نهال‌کاری و نگهداری انجام شود و سپس کار توسعه را انجام دهیم. با توجه به این اعتبار امسال توسعه زیادی نخواهیم داشت. البته سازمان جنگل‌ها اعتباری برای کار مالچ‌پاشی در مناطق با شن‌های ریز دارد. 
 
وی بیان کرد: مطالعات برای اقدامات مقابله با گرد و غبار در خوزستان تکمیل نشده است و منتظر مطالعات هستیم. سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار بود نتایج مطالعات را آبان ماه سال گذشته در اختیار ما قرار بدهد که هنوز به دست ما نرسیده است و تا مطالعات کامل نشود نباید اجرا انجام شود. اجرای جدید در خوزستان منوط به کامل شدن مطالعات است. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: قرق نیاز به مطالعات دارد و اعتبار قرق هم زیاد نیست اما برای نهال‌کاری برای هر هکتار حدود ۲۵ میلیون تومان اعتبار نیاز است که تا مطالعات تکمیل نشود نباید کاری کرد. 
 
کلانتری با اشاره به وقوع سیل در فروردین ماه در خوزستان عنوان کرد: سیل برای مهار گرد و غبار کمک کرد. متاسفانه در جنوب شرق کشور آب نداشتیم و وضعیت آنها بدتر از حالت کنونی خوزستان است به گونه‌ای که بادهای ۱۲۰ روزه به ۱۷۰ روزه تبدیل شده است. 
 
وی افزود: نه تنها به خوزستان بلکه باید به همه کشور توجه کرد. البته در شش ماه نخست سال بیشتر گرد و غبارها با منشاء خارجی و در شش ماهه دوم با منشاء داخلی خواهد بود که باید ببینیم در شش ماهه دوم سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت نهال کاری، گفت: نهال‌کاری در مناطق مستعد باید انجام شود اما در مناطق سیل‌گیر نباید نهال‌کاری شود زیرا تجربیات امسال نشان داد با وقوع سیل اکثر نهال‌ها در این مناطق از بین رفته‌اند. باید در مناطقی که در معرض سیل قرار ندارند نهال‌کاری شود و در مناطقی که امکان سیل وجود دارد هم قرق و نگهداری از آن اهمیت دارد. 
 
وی درباره ریزگردهای با منشاء خارجی، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها در کشورهای همسایه، ریزگردهایی که از کشورهای سوریه و عراق به سمت خوزستان می‌آیند، کم بودند و امسال ریزگرد با منشاء خارجی به صورت جدی نبود. تنها میزان کمی گرد و غبار در خوزستان ناشی از ایلام و شرق عراق بود که با بارش‌ها کنترل شد. 
 
کلانتری افزود: امیدواریم با از بین رفتن داعش و استقرار دولت‌های عراق و سوریه، این کشورها با همکاری ایران بتوانند مناطق را پوشش دهند. همچنین اگر جریان آب از سوریه به دجله و فرات افزوده شود، کارهای بهتری انجام خواهد شد. 
 
وی با اشاره با لزوم تامین حق‌آبه تالاب شادگان، گفت: حق‌آبه تالاب باید به رسمیت شناخته شود و همان طور که وزارت نیرو به کشاورز آب می‌دهد و یا آب شرب را تامین می‌کند، باید حق‌آبه تالاب را نیز تامین کند. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: نمی‌شود در سال‌های کم‌آبی حق تالاب صفر شود و آب را به کشاورزان بدهند. رئیس جمهور نیز دستور داده‌اند و عنوان کرده‌اند که اولویت تامین حق‌آبه تالاب‌ها، حتی بیشتر از کشاورز است. 
 
وی ادامه داد: ما با کسانی که حق‌آبه را تخصیص می‌دهند مشکل داریم زیرا تامین حق‌آبه تالاب را اولویت آخر قرار داده‌اند و در صورت اضافه بودن آب، حق‌آبه تالاب را می دهند. 
 
کلانتری تصریح کرد: فعلا در حال بحث با وزارت نیرو هستیم تا حق تالاب‌ها در هر جای کشور داده شود. البته وزیر نیرو در این زمینه دستور داده اما زیرمجموعه‌های وی نیز باید این موضوع را به رسمیت بشناسند. امیدواریم یک تا دو سال آینده حق‌آبه تالاب‌ها در حد کشاورزی تامین شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید