استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: به طور مشخص اصلی ترین علت افزایش قیمت ارز از سال ۱۳۹۰ به این سمت افزایش کسری بودجه دولت و در سال های اخیر کسری منابع بانک هاست .

قیمت دلار/ حسین راغفر افزود: در عمل افزایش قیمت ارز در مقابل بی انضباطی های مالی دولت و همینطور فساد گسترده بانک ها صورت گرفته است و منابع آن ها از جیب مردم تامین شده است. 

وی اظهار کرد: دستگاه قضا باید قاطعانه با فساد در سیستم بانکی برخورد کند و کسانی که مرتکب فساد شده اند باید محاکمه شوند تا معلوم شود این منابع به کجا رفته است؟

این استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: کسری بودجه دولت ها در همه جای دنیا از طریق مالیات تامین می شود.

وی افزود: حال سئوال اینجاست کشورهایی که فاقد نفت، گاز، ذغال سنگ و امثالهم هستند این ممالک منابع خود را از کجا تامین می کنند. در پاسخ باید گفت: تامین منابع این کشورها از طریق نظام مالیاتی است.

راغفر گفت: متاسفانه نظام مالیاتی کشور به شدت ناکارآمد است؛ منابع بزرگی که امروز در کشور حاصل می شود و این ها باید مالیات بپردازند از مالیات معاف می شوند یکی از آن ها همین بازار سهام است.

وی ادامه داد: منابع بزرگی در همین بازار سهام خلق شد و درآمد هنگفتی رابه جیب صاحبان سهام واریز کرد بدون اینکه این ها مالیاتی بپردازند.

این استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: منابع متعدد دیگر مالیاتی، مالیات از درآمدهای بازارهای سفته بازی و سوداگری در سکه، ارز و از همه بیشتر مستغلات و زمین است این ها می توانند منابع بزرگی را تجهیز کنند.

وی افزود: از همه این ها مهمتر بنگاه های بزرگی هستند که این ها از یارانه های گسترده انرژی برق، آب، گاز و غیره استفاده می کنند، سودهای بسیار بزرگی به جیب می زنند و در عین حال مالیات هم نمی دهند.

راغفر ضمن اشاره به اینکه بنگاه های مزبور خصولتی هستند، یادآورشد: جالب تر اینکه این ها بخشی از منابع را از کشور خارج و برنمی گردانند و به ظاهر کسی هم نمی تواند به این ها بگوید چرا منابعی را از کشور خارج می کند برنمی گردانید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.