امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به شناخت عمیقی که من از مدارس ایران دارم، ‌می‌دانم که خیلی از مدارس این امکان برایشان وجود ندارد که بتوانند بهداشت را رعایت کنند.

«علی اصغر فانی» وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی کشور گفت: نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد؛ دیر اعلام شدن آموزش حضوری است. از چهارشنبه هفته گذشته قرار بود، آموزش بر پایه فضای مجازی، پیام‌رسان شاد و آموزش تلویزیونی در دستور کار باشد و مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش از اسفند گذشته تا ۱۳ شهریور روی این موضوع کار کردند، اما به یک باره اعلام شد که کلاس‌ها حضوری است و طبیعتا مدارس نمی‌توانند، آمادگی لازم را ظرف یکی و دو روز به دست آورند.

آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس وجود نداشت

وی ادامه داد: به طور کلی ما زمان لازم را برای بازگشایی به صورت حضوری نداشتیم و عملا مشاهده شد که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان به مدرسه نیامده بودند. آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی- اجتماعی است و در هر تصمیم باید این را در نظر بگیرد که با احتساب ۱۴ میلیون دانش‌آموز و اولیا آنها و یک میلیون معلم،‌ نزدیک به ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد،‌ لذا باید خیلی پخته‌تر، با برنامه‌ریزی بیشتر و زمانبندی مناسب‌تری این کار انجام می‌شد.

امکان رعایت بهداشت در خیلی از مدارس وجود ندارد

فانی اضافه کرد: با توجه به شناخت عمیقی که من از مدارس ایران دارم، ‌می‌دانم که خیلی از مدارس این امکان برایشان وجود ندارد که بتوانند بهداشت را رعایت کنند. به خصوص توجیه کردن دانش‌آموزان ابتدایی برای اینکه چه کاری کنند یا نکنند، بسیار سخت است. از این رو باید با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری می‌شد. پس از این هم باید با واقع‌بینی و توجه به وضعیت واقعی مدارس تصمیم‌گیری شود.

واکنش به اجباری شدن حضور دانش آموزان در مدارس/ تعامل با مردم دستوری نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا بحث حضور دانش آموزان به شکل اجباری شده و این را به عهده والدین و دانش‌آموزان نگذاشته‌اند که خودشان تصمیم بگیرند؟ گفت: تعامل با مردم دستوری نمی‌شود. شرایط هر خانواده‌ای با سایر خانواده‌ها متفاوت است و برخی نمی‌توانند امکانات بهداشتی را تهیه کنند، برخی هم شاغل هستند و نمی‌توانند فرزندشان را در خانه نگهدارند و این ما هستیم که باید مردم را نسبت به شرایط روشن کنیم.

پیشنهاد فانی برای بازگشایی مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه تصمیم اصلی را مردم باید بگیرند، گفت: من اعتقاد دارم که ما باید مردم را روشن کنیم و این مردم باشند که تصمیم می‌گیرند و سپس دولت تسهیلات لازم برای تحقق تصمیمات مردم را ایجاد کند نه اینکه دستور بدهد. اصولا این مساله دستورپذیر نیست. من در رابطه با سال تحصیلی جاری پیشنهادم این بود که دو هفته شهریور را به طور مجازی در مناطق قرمز مانند تهران برگزار کنیم و تا اول مهر استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان را بررسی و سپس برای آن زمینه‌سازی کنیم و در اول مهر اگر وضعیت همینطور ادامه داشت، باید به شکل آموزش مجازی کلاس را اداره کنیم.

وی ادامه داد: چون معلم در مدرسه حضور دارد و حال تدریس آنلاین است، می‌توانست به اولیا اعلام کند، هر کسی که "مایل" است فرزندش به مدرسه بیاید و بعد ‌با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بچه‌ها به کلاس درس بیایند و اگر تعداد دانش‌آموزان داوطلب بیش از حد رعایت پروتکل باشد، آن وقت خود مدرسه دانش آموزان را گروه‌بندی کند.

شرایط کرونایی امروز مشابه زمان جنگ است

او با اشاره به اینکه ما در زمان جنگ نیز شرایط مشابهی با این وضعیت فعلی داشتیم، گفت: من در زمان جنگ معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش بودم. در آن زمان شهرها توسط دشمن بمباران می‌شد، تا جایی که حتی یک مدرسه راهنمایی در میانه بمباران شد و ۲۴۳ دانش‌آموز آن مدرسه شهید شدند. آن زمان هم ما به این فکر بودیم که مدارس را برگزار کنیم یا تعطیل باشند؟

فانی ادامه داد: هر کدام از این تصمیمات بالاخره مشکلات خاص خودش را داشت، اما ما پس از بحث‌های زیاد در نهایت در سال ۶۵، ۶۶ به این جمع بندی را رسیدیم، مردم هر کجا که هستند؛ ما همه همانجا باشیم. به عنوان مثال برخی از مردم می‌خواستند در خانه باشند،‌ از این رو ما آموزش تلویزیونی داشتیم و هر کسی هم که خواست به مدرسه برود، معلمان برای تدریس و رفع اشکال در مدرسه بودند.

در زمان جنگ در رابطه با آموزش دانش‌آموزان، تابع تصمیم مردم بودیم

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: عده زیادی در زمان جنگ به روستاها و شهرستان‌هایشان بازگشتند، ‌من نیز در آن دوران یک بخشنامه به کل کشور فرستادم و گفتم هر دانش‌آموزی به هر مدرسه‌ای که مراجعه کرد، بدون درخواست کارنامه و گواهی، هر کلاسی که خواست، ثبت‌نامش کنند. در واقع ما تابع تصمیم مردم بودیم و اتفاقا این تصمیم خیلی خوب جواب داد، الان هم باید همین کار را کرد و بگذاریم مردم تصمیم بگیرند.

مسئولان قدم‌هایشان را دقیق‌تر بردارند

وی در پاسخ به این سوال که اگر در این بازه زمانی که کلاس‌ها حضوری هستند، دانش آموزی به کرونا مبتلا شود چه عواقب سیاسی و اجتماعی می‌تواند برای کشور در پی داشته باشد؟ گفت: این مساله هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. اگر اتفاقی بیافتد اولیا متعرض به مدیر مدرسه، مدیر منطقه، مدیر کل استان، وزیر آموزش و پرورش و در نهایت دولت خواهند شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: لذا باید دقت کرد و تصمیم‌گیری برای این کار را کوچک ندید، زیرا این اقدام بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است. امیدوارم مسئولان توجه کنند و حرکت‌هایشان حساب شده باشد و قدم‌هایشان را دقیق‌تر بردارند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید