امروز:
جمعه - 10 فروردين - 1403
ساعت :

آمریکا - ایران

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این که آمریکایی‌ها در قبال ایران کوتاه آمده‌اند، گفت: اروپایی‌ها به ویژه آلمان‌ها و همچنین روس‌ها در تلاش هستند تا بتوانند تاحدودی از تحریم‌ها کم کنند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، عبدالرضا فرجی‌راد در ارزیابی خود از به نوعی عقب نشینی آمریکا در پیش نویس قطعنامه تحریمی گفت‌ : در چند ماه گذشته شخص وزیر خارجه آمریکا تلاش های زیادی کرد از طریق تهدید و تطمیع  کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را راضی کند تا قطعنامه تحریمی ایران تصویب شود اما موفق نشد. 

وی تصریح کرد : شاید یکی از دلایل کنارگذاشتن برایان هوک همین مساله باشد لذا مساله قطعنامه را عقب انداختند  تا مذاکرات بیشتری با اروپایی ها انجام دهند اگر نتوانند موفق شوند شکست بزرگ دیگری در آستانه انتخابات آمریکا متوجه آنها می شود. در واقع یک شکست برای آنها خروج از برجام بوده و شکست دیگر همین مساله تحریم ها است که برای آمریکا به هیچ وجه خوب نیست.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: البته اروپایی در حال انجام اقداماتی هستند به ویژه روس ها و آلمانی ها تا اگر امکان‌پذیر باشد  تاحدی از تحریم ها کاسته شود و اجازه دهند ایران فعالیت های اقتصادی را انجام دهد.
فرجی راد ادامه داد: از سوی دیگر بحث مذاکره در ۱+۵ که احتمالا آمریکا هم حضور داشته باشد منظور این ها است که قبلا هم چنین چیزی مطرح شده بود، باید بدانیم آمریکا تصور می کرد با فشارهای تحریمی می‌تواند ایران را تسلیم کند اما موفق نشد.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ افزود: اکنون که نزدیک انتخابات آمریکا است ترامپ هیچ دستاوردی تاکنون به دست نیاورده و تصور می کند شاید مذاکرات به نتیجه ای برسد لذا به نظر می رسد در این شرایط آمریکایی ها هستند که در قبال ایران کوتاه آمده‌اند.

وی اظهار کرد: باید یک هفته صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اروپایی‌ها به ویژه آلمان‌ها دارند تلاش‌هایی را انجام می‌دهند تا حدودی تحریم ها کم شود. ممکن است صحبت‌هایی در سطح کارشناسی انجام شود که احتمالا در مورد تحریم‌های تسلیحاتی این مساله تاثیرگذار باشد.

فرجی‌راد خاطرنشان کرد: برای این که این مساله قطعی شود باید یک هفته صبر کرد، روس‌ها و آلمان‌ها تلاش خود را انجام می‌دهند حتی وزیر خارجه آلمان به مسکو سفر کرد. لذا در تلاش هستند تا نقاط مشترک پیدا کرده و با آمریکایی‌ها مطرح کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید