امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 اهواز- حبیب نیوز: با خوابیدن تب گرانی پیاز و سیب زمینی و برخاستن از بستر احتکار و دلالی که مدتی هم در کنار "موز" ادعای آقازادگی می کردند! وزیر صنعت معدن و تجارت، از آزاد شدن این دو محصول در بند؛ در کشورمان خبر داد!
 
پیاز و سیب زمینی که دلالان و واسطه ها از کشاورزان کیلویی هزار تا حداکثر دو هزار تومان می خریدند، هم اکنون هم در مغازه ها 6 و 7 هزار تومان به فروس می رسد!
 
عده ای بر این عقیده اند: حالا که پیاز و سیب زمینی روی دست کشاورزان مانده و حتا برای شان صرف هم نمی کند که جمع کنند و در کیسه بریزند؛  سرو کله دلالان پیدا شده و با پرداخت مبالغ بسیار ناچیزی- در حد مفت!- محصول دست رنج کشاورزان را می برند تا هم انبار کنند و هم به خارج از کشور صادر نمایند و حالش را ببرند و به دیگران هم حال بدهند!
 
امادر این وسط تنها کسانی که ضرر می کنند و فریاد رس و کمک کننده ای هم ندارند؛ کشاورزان هستند! جا دارد مسوولان مربوط از جمله جهاد کشاورزی و سازمان صمت و فرمانداری ها و بخشداری ها و دیگر داری ها به جز شهرداری ها- که فقط پول می ستانند تا کمک کنند!- به جای نشستن در پشت میزهای دفاتر کارشان، بیایند و وضعیت کشاورزان را فقط نگاه کنند و اصلن هم نمی خواهد تصمیمی بگیرند که حضرت سعدی سروده است:" امیدوار بود آدمى به خیر کسان/ مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان"
 
به هر روی خبر وزیر صنعت معدن و تجارت را به نقل از خبرگزاری ایسنا بخوانید که اعلام کرد: ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی لغو شده است.  در روزهای ابتدایی سال جاری و به دنبال افزایش قیمت دو محصول سیب زمینی و پیاز در بازارهای داخلی، دولت اعلام کرد صادرات این کالاها ممنوع شده است. حال چند هفته پس از این تصمیم و به دنبال بازگشت ثبات نسبی به بازار این دو محصول، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده که صادرات این دو کالا در حال حاضر آزاد است. بر اساس نامه‌ای که وزیر صمت به رئیس کل گمرک ایران زده آمده است: "با توجه به استمرار تولید و تنظیم بازار کشور ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی رفع خواهد شد". بر این اساس با انجام مقدمات لازم امکان صادرات این دو محصول از سوم خرداد ۱۳۹۸ فراهم شده است. کشورهای همسایه، آسیای میانه و اروپای شرقی اصلی‌ترین مقصد کالاهای کشاورزی ایران به شمار می‌روند.
منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید