امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان و اعزام دو تیم تحقیقاتی

معاون درمان وزارت بهداشت درباره احتمال افزایش آمار مبتلایان کرونا در کشور به دنبال وقوع روند افزایشی بیماری در 15 استان طی چند روز اخیر، گفت: تاکنون در حوزه "درمان" روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی به این استان اعزام شده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جانبابایی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ با اشاره به  دستاوردهای کشور در مقابله با کرونا، گفت: با کمک سایر فناوری‌ها و رشته‌هایی که همراه علوم پزشکی شد، امروز با افتخار در اوج دوره این بیماری تمام اقلام حفاظت و کمک تنفسی باکمک شرکت‌های دانش بنیان تولید شده و حتی در مرحله صادرات آن قرار داریم. 

وی افزود: تاکنون ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیر تهاجمی تهیه و توزیع کرده‌ایم که ۴۵۰ مورد آن ونتیلاتور بوده است. همچنین ۴۵۰ تخت ویژه در این مدت به ناوگان تخت‌های کشور اضافه شده است. 

جانبابایی ادامه داد: بهره‌مندی از حوزه فناوری‌های علوم مجازی و آی‌تی از دیگر دستاوردهای ما است که بسیاری از آموزش‌های مجازی از طریق این بستر انجام شده است و تاکنون وبینارهای زیادی برای انتقال تجربیات از بیمارستان‌های بزرگ‌تر به بیمارستان‌های کوچک‌تر صورت گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون راهنماهای ارائه خدمتی که ما برای بیماران تدوین کرده‌ایم قابلیت استفاده برای تمام بیماران دنیا را دارد. یکی از نکات برجسته در بحران کرونا کنار هم قرار گرفتن اساتید برجسته متخصص کنار یکدیگر است.

علائم "کرونا" تغییر کرده است؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر در علائم بالینی بیماری کرونا، افزود: علائمی که بیماری را با آن تشخیص می‌دهیم همان موارد روزهای ابتدایی است که به تعریف و تایید سازمان جهانی بهداشت نیز رسیده است، اما برخی علائم هم به شکل همراه مانند خستگی، علائم گوارشی و.... مشاهده می‌شود که جزو علائم تشخیصی نیست؛ البته برخی از مشکلات نیز ناشی از عوارض مصرف داروهای درمان کرونا است. تمامی علائم بیماران در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت شده و هنگام بررسی‌های ما مورد توجه قرار خواهند گرفت. 

وی درخصوص تست‌های تشخیصی کرونا تاکید کرد: تست‌های تشخیصی توسط انستیتو پاستور و اداره کل آزمایشگاه وزارت بهداشت بررسی می‌شوند؛ تمامی کیت‌هایی که ایران تهیه کرده است تایید شده و باید در نظر بگیرید تست‌های PCR چندان غلط ندارند.

افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان و اعزام دو تیم تحقیقاتی

معاون درمان وزارت بهداشت درپاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال افزایش آمار مبتلایان به دنبال وقوع روند افزایشی بیماری در 15 استان طی چند روز اخیر، تصریح کرد: آمار غربالگری در 130 آزمایشگاه انجام می‌شود. تاکنون در حوزه درمان روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی به این استان رفته‌اند. قاطبه بیماران در شهرهای اهواز، دزفول و آبادان بیماران بد حالی نیستند؛ علی‌رغم 20 درصد افزایش موارد ابتلا دراین استان در روزهای گذشته، اکنون به یک روند تقریبا ثابتی رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص بررسی مبتلایان اولیه بیماری در کشور با توجه به دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت، گفت: پیش از آنکه سازمان بهداشت جهانی بخواهد موضوعی در این خصوص مطرح کند، ما خودمان اقدام به بررسی بیماران از طریق سامانه آوا و سامانه HIS کرده‌ایم.

برای بازگشایی مدارس هنوز تصمیم‌گیری نشده است

جانبابایی در خصوص زمان بازگشایی مدارس، تاکید کرد: هنوز برای این موضوع تصمیم گیری نشده است و تمام تصمیمات در ستاد ملی مقابله باکرونا بررسی خواهد شد. اینکه قرار باشد دانش‌آموزان در روزهای خاصی به مدرسه بروند یا خیر بنده اطلاع خاصی ندارم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مرگ پنهان ناشی از کرونا در ایران، بیان کرد: شاخص‌های بررسی این نوع مرگ آسایشگاه‌های سالمندان و زندان‌ها هستند. در مورد آسایشگاه‌های سالمندان که ما میزان کمی از این مراکز داریم در مقایسه با سایر کشورها و در خصوص زندان‌ها نیز در همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری تعداد 100 هزار زندانی آزاد شدند که بر کاهش آمار مرگ‌های پنهان درکشور ما موثر بود. از سوی دیگر مقاومت ما در مقابل جمع‌آوری معتادان متجاهر و عقب انداختن این فرایند که می‌توانست سبب مرگ‌های پنهان در مراکز نقاهت‌گاهی شود، نیز مزید بر علت بود. 

وی با تاکید بر این که مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها شدت بسیار کمتری یافته است، گفت: البته بیماران فعلی نیز بیماران بدحالی نیستند؛ برخلاف پیش از عید که اکثر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند جزو افراد بدحال بودند، بنابراین احتمال اینکه شخصی در خانه بر اثر ابلا به کرونا جان خود را از دست بدهد پایین است.

احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان وجود دارد؟

وی در مورد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا، ‌ اظهار کرد: تاکنون دو مطالعه محدود با تعداد نمونه‌های کم در ژاپن و کره جنوبی‌انجام شده است که بر اساس آن  اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر از مبتلایان قبلی، این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست و این موضوع هنوز ثابت نشده است. هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است؛  حداقل باید یکی دوسال از این بیماری بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره مبتلا می‌شوند یا خیر.  

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد کودکان جان باخته بر اثر ابتلا به کرونا بیان کرد: تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که همه آنها نیز بیماری زمینه‌ای خونی، تنفسی و... داشتند، یعنی کودکان سالمی نبودند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

اختصاص کدهای بین‌المللی برای شناسایی مبتلایان کرونا

معاون وزیر بهداشت درباره اتخاذ کد به بیماران مبتلا و محتمل کرونا و  تعداد افرادی که با کد موارد محتمل به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده یا فوت شده‌اند، گفت: ما در بیمارستان‌ها برای کرونا دو کد داریم که کدهای بین‌المللی هستند.  یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست PCR آنها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس اقدامات تشخیصی، ‌ تشخیص داده می‌شود ولی تست PCR آنها منفی است؛ قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس این کدها موارد را اصلاح کنند. این کدها بین المللی هستند و همه کشورها موظف هستند این کدها را اصلاح کنند. ما هم در ایران در حال اصلاح این کدها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.

وی افزود: خودمان نیز کد جدیدی تعریف کردیم به نام کند C۱۹ که به زودی ابلاغ می شود. این کد برای بیمارانی است که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شوند و با این کد معلوم می‌شود که در کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شده و چه مسیری از درمان را طی می‌کنند. این کد مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته‌های قلبی و مغزی است تعریف شده و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می‌شود.

وی در خصوص انجام تست سرولوژیک، گفت: این تست در مراحل تحقیقی قرار دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.  ما تست‌های سرولوژیک را در ۲ استان به صورت پایلوت در بهبودیافتگان کرونا انجام می‌دهیم و از افراد مبتلا، خانواده‌های آن‌ها و کادر درمان تست گرفتیم که به زودی نتایج اپیدمیولوژی حاصل را اعلام می‌کنیم. همچنین در بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا پس از گذشت زمان بیماری، تست منفی PCR و تست سرولوژی را ملاک قرار می‌دهیم.

وضعیت کرونا در تهران

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط تهران در مقابله با کرونا، گفت: تهران شرایط آرامی دارد، میزان بستری روز بروز کمتر می‌شود و میزان مراجعه سرپایی نیز کاهش یافته است. البته ممکن است اندکی میزان کاهش روند ابتلا در این استان کند باشد، اما در حال کاهش است.

سرانجام داروهای "رمدسیویر" و " فاویپیراویر"

جانبابایی در خصوص پروتکل‌های درمانی بیماری کرونا در ایران، بیان کرد: اکنون ۶ پروتکل تشخیصی و درمانی کرونا ابلاغ شده است. آخرین پروتکل درمانی سه روز قبل ابلاغ شد و کماکان تجویز داروی کلروکین در این پروتکل وجود دارد. مطالعات بر داروهای "رمدسیویر" و " فاویپیراویر" ادامه داد. این موضوع که "رمدسیویر" داروی قطعی درمان کرونا باشد رد شده است و در مورد هر دو دارو تاکنون تحقیقات بر این موضوع اشاره دارد که می‌توانند مدت دوره بیماری را کاهش دهند.

اجرایی شدن پلاسمادرمانی در گرو نتایج تحقیقات

وی در خصوص پلاسما درمانی نیز اظهار کرد: فعلا فاز اولیه مطالعاتی پلاسمادرمانی انجام شده است اما تحلیل و مطالعات ما کامل نشده است. در صورتی که این روش درمانی موثر شناخته شود، ‌ زیرساخت مناسبی برای آن در ایران وجود دارد؛ چراکه ایران در حوزه اهدای خون و فرآورده‌های خونی اوضاع مناسبی دارد. این تحقیق تاکنون روی ۶۰ بیمار انجام شده است و نتایج آن در حال آنالیز است و روی ۲۰۰ بیمار دیگر نیز تحقیقات شروع شده است و امیدواریم بتوانیم به زودی درباره این روش درمانی قضاوت مناسبی داشته باشیم.  

جان بابایی گفت: روند ابتلا به کرونا در ایران نزولی بوده و اکنون ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای درمان افرادی که به دنبال شیوع کرونا دچار افسردگی شده‌اند، گفت: نقش وزارت بهداشت در حوزه روانپزشکی است. دستورالعمل‌های مقتضی برای افرادی که به دنبال عوارض ناشی از کرونا به افسردگی مبتلا شده‌اند به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که تنها شامل حال افرادی است که به دنبال بروز کرونا به این مشکل دچار شده‌اند.

بررسی عدم بازگشایی مطب‌های شخصی

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص چرایی عدم بازگشایی برخی کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان، ‌ گفت: نمی‌توانیم کسی را مجبور به حضور در محل کار کنیم، این موضوع تحت نظر سازمان نظام پزشکی است. در صورتی که روند عدم بازگشایی ادامه داشته باشد، باید طی جلساتی با سازمان نظام پزشکی برای آن فکری کنیم. البته در حال حاضر کلینیک‌ها در بخش‌های دولتی بر اساس پروتکل‌های ابلاغی درحال فعالیت هستند.

ذخایر دارویی بیماران خاص

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته در حوزه ذخایر دارویی بیماران خاص روند مناسبی داشتیم، بیان کرد: البته درخصوص بیماران تالاسمی تنها برای آمپول دسفوناک مشکلاتی وجود داشت، اما این موضوع سبب نشد که آمار مرگ و میر در این افراد افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص به تعویق انداختن دریافت خدمات شیمی‌درمانی، تصریح کرد: تمامی دانشگاه‌ها مجاب بودند که خدمات درمانی را ارائه دهند ممکن است برخی خودشان دریافت خدمت را به تعویق انداخته باشند. اکنون در حوزه درمان سرطان مراکز رادیوتراپی، جراحی تومور و ... باز هستند.

۷۰۰ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در زنان باردار

ابتلای ۳۰۰ ماما به کووید ۱۹

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا یک متخصص زنان می‌تواند رییس بخش مامایی بیمارستان باشد یا خیر گفت: اینکه یک متخصص زنان و زایمان رئیس بخش زنان و زایمان باشد، هیچ اشکالی ندارد، چون این فرد دوره‌های مامایی را آموزش دیده است. در بحران کرونا نزدیک به یک میلیون مراقبت به کمک همکاران ماما داشتیم و بیش از ۷۰۰ مورد موارد مشکوک و قطعی کرونا در خانم‌های باردار داشتیم که همه آنها به سلامت زایمان کردند. همچنین نزدیک به ۳۰۰ ماما به کرونا مبتلا شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ریزگردها بر کرونا، افزود: تاثیر ریزگردها روی کرونا ثابت نشده است، اما هر جا جریان هوا نباشد احتمال ابتلا را بالا می‌برد. فضاهایی که از خنک کننده‌ها و کولرهای آبی استفاده می کنند یا حتی استفاده از پنکه ممکن است شرایط را بدتر کند. 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید