امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

آلودگی اطلاعات و بار روانی کرونا از خود ویروس بدتر است

 عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه آلودگی اطلاعات و بار روانی زیاد ناشی از شیوع ویروس کرونا از خود این ویروس بدتر است، گفت: به مردم توصیه می‌شود اخبار و اطلاعات کرونایی را تنها از یک خبرگزاری معتبر و رسمی پیگیری کنند.

منصور کوهی‌رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معمولا هنگامی که یک بحران در جهان اتفاق می‌افتد ساختار مشخصی برای مواجه با آن تحت عنوان مدیریت بلایا و بحران، ارائه می‌شود. یکی از بخش‌های این ساختار، انفورماتیک بحران است که بخشی از آن زمینه‌سازی برای کمک به تصمیم‌گیران در بحران و بخشی دیگر مربوط به اطلاعاتی است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به وسعت گستردگی شبکه‌های اجتماعی، معمولا در آن‌ها کنترل اطلاعاتی وجود ندارد. ویژگی همه شبکه‌های اجتماعی خودانتشاری اطلاعات است، یعنی هر اطلاعاتی را منتشر می‌کنند. بنابراین با اطلاعات درست و نادرست بسیار زیادی روبرو هستیم.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بخشی از اخبار و اطلاعاتی که بیان می‌شوند، انگیزه اقتصادی پشت آن نهفته است و  برای سوء استفاده کردن است. بخشی از آن نیز توسط شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور منتشر می‌شوند که اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند و سعی در دامن زدن و تزریق ناامیدی به جامعه دارند.

کوهی‌رستمی با بیان اینکه مجموعه این اتفاقات باعث ایجاد آلودگی اطلاعات و سردرگمی مردم می‌شود و در این صورت مردم نمی‌دانند اطلاعات درست را از کجا دریافت کنند، گفت: کشورهای مختلف در این زمینه کارهایی انجام می‌دهند؛ از جمله اینکه سواد اطلاعات جامعه را از طریق نظام آموزشی و کتابخانه‌های عمومی افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در این حوزه در کشور ما اقدامی صورت نگرفته است و آمار اطلاعاتی جامعه ما نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است. پس از این بحران، مسئولان باید به فکر باشند و افزایش سواد اطلاعاتی جامعه را مدنظر قرار دهند.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: آنچه در شرایط کنونی می‌توان انجام داد این است که به مردم پیشنهاد می‌شود که یک منبع و یک خبرگزاری رسمی و معتبر را مدنظر قرار دهند. برای پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی نیز، وزارت بهداشت این اطلاعات را در اختیار عموم قرار می‌دهد. به مردم توصیه می‌شود که درگیر شبکه‌های اجتماعی نشوند و حجم استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهند. وقتی نگرانی در جامعه وجود داشته باشد، فرد به دنبال پاسخگویی و حل این بحران است. اما حضور در شبکه‌های اجتماعی برای دریافت پاسخ، فرد را با حجم وسیعی از اطلاعات درست و نادرست مواجه می‌کند.

کوهی‌رستمی با اشاره به اینکه در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و مردم از شبکه‌های عمومی هدایت می‌شوند، گفت: همه ما در این برهه یک خبرگزاری و یک شبکه معتبر را دنبال می‌کنیم. چرا که اثرات آلودگی اطلاعات و بار روانی زیاد، از خود ویروس کرونا بدتر است و اثرات روحی روانی بدی بر جامعه می‌گذارد. کودکان نیز متاسفانه متاثر از این موضوع هستند چرا که خانواده‌ها بیش از حد در این خصوص صحبت و کودک را دچار اضطراب‌های مخرب می‌کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید