امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

زنان سرپرست خانوار

 مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان با اشاره به اجرای این طرح مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار، گفت: تاکنون ۶۰۴ نفر از زنان سرپرست خانوار شناسایی شده در این طرح، در ارزیابی اولیه تایید شده اند.

سیدرضا علوی در جلسه کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان که روز (سه‌شنبه، ۸ بهمن‌ماه) با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو اعم از اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره‌کل بهزیستی، اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان بیمه تأمین اجتماعی استان در جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد، ضمن بررسی معایب طرح‌های سنتی ایجاد و توسعه مشاغل خانگی و ناپایداری این مشاغل، اظهار کرد: با بررسی تجربیات و عارضه‌یابی این طرح‌ها مشخص شد که کم‌عارضه‌ترین حوزه ساخت و تولید است اما ۹۰ درصد مشکلات عدم پایداری این طرح‌ها به حوزه بازار، فروش، برندسازی و آگاهی از قوانین حقوقی، بیمه، مالیات و ... برمی‌گردد که اغلب فراگیران این طرح‌ها در این زمینه آموزش نمی‌بینند و توانایی لازم برای انجام آن را ندارند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وزارت کار با بررسی این موضوع الگوی نوینی جهت ایجاد مشاغل پایدار و موفق ترسیم کرده است که بر اساس آن با شناسایی کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق و پیشرو در هر حوزه و ارتباط دادن کارجویان به این افراد، هم امکان توسعه این فعالیت‌ها به نحو بهینه و بدون نیاز به توسعه سخت‌افزاری و هزینه‌های جانبی، فراهم می‌شود و هم یک بازار تضمین‌شده برای کارجویان در دسترس قرار می‌گیرد که مشکل ”اتصال به بازار” حل شود.

مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان با تبیین این تفاوت عمده بین طرح‌های قبلی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی، بر لزوم شناسایی و تقویت پیشران‌ها (تولیدکنندگان بزرگ و موفق) تأکید کرد و گفت: این طرح در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به‌صورت پایلوت در ۹ استان کشور توسط جهاددانشگاهی اجرا شد و پس از نتایج موفقیت‌آمیز آن با ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی، وزارت کار طی تفاهم‌نامه جدیدی ایجاد ۵۶ هزار فرصت شغلی مبتنی بر این طرح جدید را به جهاددانشگاهی واگذار کرد.

علوی با اشاره به استقبال معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از نتایج این طرح جدید برای اجرا در میان زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار در تعریف این معاونت به سه دسته کلی شامل زنان غیرشاغل و تحت پوشش، غیرشاغل و غیر تحت پوشش و زنان شاغل و غیر تحت پوشش تقسیم‌بندی می‌شوند که دسته دوم به‌عنوان جامعه هدف اجرای این طرح درنظر گرفته شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مقرر شد برای ۶ هزار زن سرپرست خانوار واجد شرایط در سطح کشور این طرح اجرا شود که سهمیه استان خوزستان ۴۲۰ نفر تعیین شد.

وی با اشاره به شناسایی ۷۳۵ زن سرپرست خانوار با شرایط تعریف‌شده در سطح استان، افزود: این تعداد با همکاری مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها، خیریه‌ها، سمن‌ها و ... شناسایی شد که از این تعداد ۶۰۴ نفر در ارزیابی اولیه واجد شرایط تشخیص داده شدند. البته با توجه به ارائه اطلاعات به‌ صورت خوداظهاری، در بررسی‌های بعدی و استعلام ممکن است این آمار ریزش داشته باشد.

مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۵۰ نفر پیشران در استان شناسایی و تعدادی از فراگیران نیز به پیشران‌ها معرفی شدند. ویژگی دیگر این طرح آن است که آموزش‌های تخصصی اصلی در هر حیطه توسط خود پیشران‌ها داده می‌شود و تنها آموزش عمومی اولیه با جهادانشگاهی است، از سوی دیگر در این طرح وام و مجوزی نیز داده نمی‌شود زیرا افراد به‌طور مستقیم به تولیدکننده‌ها وصل می‌شوند.

علوی با بیان اینکه در طرح ۵۶ هزار نفری احتمالا سهمیه خوزستان ۱۵۰۰ نفر است، گفت: در این طرح هیچ محدودیتی برای متقاضیان وجود ندارد و افرادی که نتوانند از طرح توانمندسازی استفاده کنند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. یکی از کارهایی که انجام شد، مشخص‌کردن رسته‌های مزیت‌دار استان بود که بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده و همچنین این موضوع که در درازمدت به سمت ایجاد یک قطب و برند در استان حرکت کنیم، سه رسته اصلی تولید پوشاک (اعم از لباس فرم بیمارستان‌ها، ادارات و مشاغل با توجه به صنعتی بودن استان و همچنین لباس اقوام با توجه به تنوع قومیتی و همسایگی با کشور عراق)، صنایع دستی (اعم از احرامی بافی، کپوبافی، بافته‌های سنتی، جاجیم و ...) و صنایع تبدیلی کشاورزی مشخص شد.

وی یکی از کارهای اصلی جهاددانشگاهی در این طرح را تکمیل زنجیره ارزش دانست و توضیح داد: تمرکز تمام پروسه‌های تولید یک محصول از تأمین مواد اولیه تا طراحی، ساخت و فروش در سطح استان مزیت جدی برای برندسازی آن محصول ایجاد می‌کند و در این صورت می‌توان به پایداری مشاغل ایجادشده امیدوار بود. به‌طور مثال در لرستان این زنجیره برای تولید فرش از طراحی تا بافت تکمیل شده است و اکنون می‌توانند برای برندسازی آن اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه سپس نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حاضر، به بیان پیشنهادات و راهکارهای خود جهت تسریع در اجرای طرح و بهبود فرآیندهای آن پرداختند و دستورالعمل‌هایی جهت بررسی‌های بیشتر مشاغل مزیت‌دار و بهینه‌سازی نقش پیشران‌ها تصویب شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید