داروهای کمیاب را از طريق سامانه ۱۴۹۰ پیدا کنید

با این شماره چهار رقمی داروهای کمیاب را پیدا کنید

سامانه ۱۴۹۰ شماره تلفنی است که به دنبال جریان کمبود برخی از اقلام دارو در بازار راه افتاد. سامانه‌ای که زیر نظر سازمان غذا و دارو به شما کمک می‌کند تا داروهای مورد نیازتان را پیدا کنید.

واژه تحریم برای ایرانی‌ها فقط در اسم و تعریف سیاسی‌اش خلاصه نمی‌شود. برای همین اسمش را که می‌آوری یکی یاد قیمت دلار می‌افتد دیگری درباره  بالا رفتن سکه حرف می‌زند. عده ای به یاد برجام و فرجامش می‌افتند و برخی دیگر  همبه جای اینکه بیشتر به یاد خود تحریم بیفتند، آه و نفرین آن را نثار کاسبان تحریم می‌کنند. اما کنار همه این اتفاقات سیاسی و اقتصادی عده ای دیگر که از قضا جمعیت کمی هم ندارند به یاد دارو و دوا برای بیمارانشان می‌افتند. اتفاقی که میان همه دعواهای سیاسی و روابط خارجی همیشه جزو اولین بخش هایی است که تحت تاثیر این  اتفاقات قرار می گیرد.  بعد از ماجراهای اخیر و نقض برجام از جانب آمریکا بار دیگر یکی از موضوعاتی که سر زبان افتاد کمبود دارو و نایاب شدن بعضی از اقلام بود که موج‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها راه انداخت.  این در حالی بود که گفته می‌شد هیچ تحریم تازه‌ای در ایران اجرایی نشده است که بتوان علت کم شدن برخی داروها را در آن جست و جو کرد؛ برای همین هم بسیاری علت اصلی این ماجرا را به کم کاری مسئولان مربوط و دلالان سودجو نسبت دادند. اما در کنار همه این خبرهای ناخوشایند خبر دیگری دست به دست شد که نقطه روشن و امیدوارکننده این ماجراها بود. خبری که از وجود سامانه‌ای خبر می داد که نیازمندان دارو برای پیدا کردن اقلام مورد نیازشان می توانستند با آن تماس بگیرند.

این سامانه فقط به ارائه مشاوره دارویی ختم نمی‌شود

  طی یکی دو هفته اخیر در بین پست‌های مختلف شبکه های اجتماعی خبری دست به دست شد که صرفا برای اطلاع رسانی و کمک به بیمارانی بود که طی چند ماه گذشته با مشکل نبود یا کمبود دارو رو به رو بودند. خبری که در آن گفته شد کسانی که در خرید دوای مورد نیازشان با مشکل واجه هستند میتوانند با شماره گیری عدد ۱۴۹۰ با سامانه ای تماس بگیرند که زیر نظر سازمان غذا ودارو به مراجعانش کمک می‌کند تا بهترین و نزدیک ترین محل را در استان برای تهیه دارو پیدا کنند. برای همین وقتی با«بشیر امیرنژاد» که مسئول سامانه ۱۹۰ بود تماس گرفتیم او در تعریف این مجموعه برایمان این طور توضیح داد؛ سامانه‌ای که بر خلاف ما نه تنها تازه کار نبود بلکه شش سالی هم از آغاز فعالیتش می‌گذشت:«۱۴۹۰سامانه جدیدی نیست از سالها پیش فعال بوده  و در سال ۹۱ به راه افتاده است و به دنبال آن سامانه‌های دیگر در سال های بعد شروع به فعالیت کرده‌اند اما اتفاقی که در سال ۹۶ افتاد این بود که تمام این شماره تلفن ها روی یک شماره تماسکه همان ۱۹۰ است تجیمع شد. به گونه ای که در زمینه های مختلف به شما مشاوره می‌دهد. مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت یا همان۱۹۰مرکزی است با اتاق کارهای مختلف که در حوزه های گوناگون مثل شکایت در حوزه درمان، بهداشت محیط، اورژانس پیش بیمارستانی، موضوعات تعرفه‌ای و دارو به مراجعان خدمات لازم را ارائه می‌دهد. در قسمت دارو ما بحث مشاوره در رابطه با کمبود دارو را داریم که این بخش مختص سراسر کشور است. در صورتی که اگر افراد در پیدا کردن یک نسخه به مشکلی برخورد کردند می توانند با این سامانه تماس بگیرند و با وصل شدن به اتاق دارو درباره اقلام مورد نیازشان سوال بپرسند. به دنبال این موضوع همکاران ما چک می کنند که این دارو در کدام داروخانه‌های سطح استان وجود دارد و به آنها اطلاعات لازم را می‌دهند.»

حجم تماس‌های مردمی بالاست

آقای امیرنژاد هنگام معرفی این سامانه و میزان تماس‌های مردمی از مشکلات آن هم می‌گوید مشکلاتی که معتقد هستند او و همکارانش در تلاش هستند تا آن را بر طرف کنند:« ما در زمینه مشکلاتی مثل کمبود دارو به متقاضیان مشاوره می‌دهیم؛ البته این را هم باید بگوییم که در حال حاضر حجم تماس‌ها زیاد است و ممکن است زیر ساخت‌های ما پاسخگوی این حجم از نیاز در آن واحد نباشد؛ برای همین متاسفانه امکان معطلی و انتظار پشت خود برای افراد نیز وجود دارد که ما در تلاش هستیم تا مشکل این فرایند را هرچه زودتربرطرف کنیم.»

کمبود دارو به حادی چیزی که فکر می‌کنیم نیست

وقتی درباره علت بالا رفتن  تماس  و درخواست‌های مردمی از این سامانه می‌پرسیم آقای امیرنژاد  دلیل اصلی این موضوع را بیشتر از اینکه بحث کمبود دارو بداند به جنبه‌های روانی ربط می‌دهد و می‌گوید:«به نظر من بخشی از این افزایش تماس به خاطر گسترده‌تر شدن اطلاع رسانی در رسانه‌ها و احساس نیاز در زمینه کمبود دارو است؛ که ما معتقدیم علت این احساس بیشتر جنبه روانی است که در میان مردم وجود دارد. احساسی که نشات گرفته از فضاسازی رسانه ها درباره  وضعیت دارو است ؛چون در واقعیت به هیچ وجه مشکلات به حادی چیزی که در مطبوعات وخبرگزاری‌ها انعکاس داده می‌شود نیست. همکاران ما در تامین دارو و تجهیزات زحمات خودشان را می کشند تا جایی که سخنگوی غذا و دارو اخیرا اعلام کرد که در تلاش هستند تا میزان کمبود دارویی کشور به زیر ۵۰ قلم کاهش پیدا کند.»

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید