امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

رونمایی از آگهی پویش ملی فردوس در اهواز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری آیین رونمایی آگهی دومین دوره پویش ملی "فردوس" (قرآن در آینه هنر) در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان خبر داد.

به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی"، در این آیین گفت: درونمایه غنی قرآن کریم آن‌گونه که باید و شاید دستمایه آثار هنری قرار نگرفته است. وقتی به میراث ادبی خود مراجعه می‌کنیم، قرآن را در این میراث ادبی و معنوی، جاری و ساری می‌بینیم و نمونه های آن پرشمار است.

او اشارت‌های قرآنی در اشعار حافظ، سعدی و مولوی را نشانه مأنوس بودن آنها با قرآن دانست و افزود: بنابراین در ادبیات کهن ما این انس با قرآن و بهره‌گیری از مضامین قرآن وجود دارد، در دوره متأخر، برخی هنرها، ارتباط بیشتری با آیات قرآن کریم دارند؛ از جمله هنر خوشنویسی که با کتابت قرآن ارتباط مستقیم دارد، اما در سایر هنرها این ارتباط چگونه است؟

برای نمونه: ما چند فیلم سینمایی با استفاده از مضامین قرآنی داریم؟ چقدر اثر نقاشی یا نمایشی با بهره‌گیری از آیات قرآن داریم؟ آثاری داریم که با مضامین اخلاقی ساخته یا تولید شده‌اند، اما با توجه به اینکه انقلاب ما اسلامی و برگرفته از قرآن است، از سطح مطلوب فاصله داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: ان‌شاءالله در سال جدید همت کنیم آثار فرهنگی و هنری خود را با بهره‌گیری از مضامین و معارف قرآنی تهیه کنیم، چرا که گمشده و نیاز ما مفاهیم قرآن است.

منادی ادامه داد: امسال در ماه رمضان، حرکت‎ های خوبی انجام شد مانند طرح «زندگی با آیه‌ها» که حاصل تلاش و هم‌افزایی چندین مجموعه مثل تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه‌ها و مجموعه‌هاست. حتماً باید این طرح را ارزیابی کنیم و ببینیم چقدر موفق بودیم و از نقاط ضعف‌ و قوت آن بهره ببریم و آن را مبنای عمل قرار دهیم.

وی با اشاره به پویش ملی "فردوس" گفت: این پویش به ابتکار دارالقرآن شکل گرفته و کار زیبایی است. خواهش کردیم در این طرح و هر برنامه خلاقانه و ابتکاری به عنوان مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار آنها باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان یافتن پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان گفت: از همه کسانی که به شکلی در برگزاری نمایشگاه سهمی داشتند سپاسگزاری می کنم.

منادی گفت: استقبال مردم از نمایشگاه به ما ثابت کرد اگر برنامه ای در جای مناسب و زمان مناسب برگزار شود، قطعاً از آن استقبال می‌شود، حتا اگر ضعف‌هایی داشته باشد. هر چند در نمایشگاه امسال، زحمات عمده‌ای کشیده و برنامه‌های جانبی خوب و گوناگونی برگزار شد.

او در پایان با سپاسگزاری از برگزارکنندگان، خادمان قرآن و بازدیدکنندگان گفت: نقدها و مطالبه‌ها کار را برای ما جدی‌تر می‌کند. ان‌شاءالله توفیق داشته باشیم در ماه رمضان آینده، با رفع خلأهای نمایشگاه امسال و تقویت نقاط قوت آن، نمایشگاهی درخورتر برگزار کنیم.

یادآور می‌شود: پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، ۱۵ فروردین‌ماه فعالیت خود را در  محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز آغاز کرد و ۲۰ فروردین‌ماه پایان یافت.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید