امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 ثبت ۳ رویداد از خوزستان در تقویم رویدادهای گردشگری

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان از ثبت سه رویداد فرهنگی استان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌گزارش حبیب خبر، "جمال عامری‌نسب" گفت: آیین سنتی‌مذهبی چوب‌زنی، جشنواره صد روز با رود دز از شهرستان دزفول و آیین گرگیعان مردم عرب خوزستان، سه رویداد فرهنگی مهم  خوزستان هستند که پس از تأیید در کمیته رویدادهای استان و ارسال به معاونت گردشگری کشور و طرح در شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور، در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید و گواهی نامه ثبت این رویدادها صادر شد.

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان افزود آیین سنتی‌مذهبی چوب‌زنی، از آئین‌های سنتی عزاداری حسینی در دزفول است که هرسال در دهه نخست محرم برگزار می‌شود. این مراسم قدمتی چندصد ساله دارد و تداعی‌کننده صحنه‌های نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا است.

او  گفت: آیین چوبزنی یا سنگ‌زنی از آیین‌های عزاداری ویژه دزفول است که از ۱۴۰ سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله‌های قدیمی دزفول از جمله چولیان، میاندره، سرمیدان و عباسیه در ماه محرم اجرا میشود و سال ۱۴۰۱ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شد.

عامری‌نسب افزود: جشنواره صد روز با رود دز نیز با هدف برندسازی ملی درباره رود دز که یکی از مهم‌ترین شریان‌های حیات خوزستان و از سرمایه‌های مهم ملی است، برگزار می‌شود. این جشنواره، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و محیط‌زیستی رود دز در سطح کشور است و از اهداف این رویداد، معرفی رودخانه دز در سطح ملی، ارتقای وضعیت زیست‌محیطی این رودخانه و ایجاد فرصت مناسب برای بهره‌برداری بهینه از رودخانه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

او درباره سومین رویداد ثبت‌شده در تقویم گردشگری کشور بازگو کرد: جشن گرگیعان، مراسم آیینی میلاد امام‌حسن (ع) است که توسط عرب‌های خوزستان برگزار میشود. این رویداد در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به مناسبت تولد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود و مردم در شب میلاد و روز میلاد اقدام به برپایی جشن و توزیع شیرینی می‌کنند. این رویداد در سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده‌ است.

گفتنی است: شمار دیگری از رویدادهای خوزستان به شورای ثبت کشور پیشنهاد شده که در انتظار بررسی و صدور گواهی نامه هستند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید