امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اجرای طرح تربیت و آموزش مددجویان سفیر سلامت

 معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: بخش سلامت در تامین ۲۰ درصد از سلامتی مردم نقش دارد و ۸۰ درصد دیگر آن توسط سایر دستگاه ها و سازمان در قالب مسوولیت مستقیم یا همکاری بین بخشی تامین می شود.

 به گزارش حبیب خبر، دکتر "مهرداد شریفی" با اشاره به ارایه طرح تربیت و آموزش مددجویان سفیر سلامت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی گفت: حدود ۵ میلیون مددجو تحت پوشش کمیته امداد کشور است و برای گسترش عملکرد آگاهانه مردم در عرصه تامین، حفظ و ارتقای سلامت با تاکید بر سلامت روان در جلسه مشترکی که با حضور آقای احمدلو معاون کمیته امداد کشور تشکیل شد، پیشنهاد استفاده از ظرفیت مددجویان دارای تحصیلات تکمیلی به ویژه افراد با تحصیلات مرتبط با حوزه سلامت مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و بنا   طرح بعد از انجام اقدامات کارشناسی در سراسر کشور ابلاغ و اجرا شود.

 او افزود: در این برنامه مددجویان دارای شرایط به عنوان سفیر سلامت خانواده، آموزش دیده و برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه توانمند می شوند. آموزش و توانمند سازی مدد جویان سفیر سلامت خانواده توسط تیم  های سلامت و با همکاری کمیته امداد صورت می گیرد.

او با اشاره به اهمیت اجرای طرح در حوزه اقتصاد سلامت و حفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و رشد انسان در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات گفت:  شواهد نشان از آن دارند که با توانمند سازی مردم می توان صرفه جویی قابل توجهی را در هزینه مراقبت های سطوح پایه و تخصصی و همچنین پذیرش برنامه ریزی شده و بدون برنامه بیماران و پذیرش های سرپایی شاهد بود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان در ادامه گفت: در واقع با اجرای طرح تربیت و آموزش مددجویان سفیر سلامت به وضعیتی دست خواهیم یافت که مدد جوی سفیر سلامت با یادگیری راهنمای خود مراقبتی، از سلامت خود و اعضای خانواده مراقبت کند و با یادگیری درمان های اولیه می تواند جان اعضای خانواده و دوستان خود را در درشرایط اورژانس نجات دهد.

او دیگر مزایای این طرح را ایجاد زمینه مناسب ورود زنان خانه دار به عرصه فعالیت های اجتماعی و توانمند سازی آن ها در امور اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود: با یادگیری راهنمای خود مراقبتی در ناخوشی های جزیی، مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی کاهش یافته و مددجوی سفیر سلامت قادر خواهد بود بیماری های مزمن خود و اعضای خانواده را کنترل کند.

همچنین با شرکت در دوره های آموزشی سفیران سلامت خانواده، می تواند اقدامات لازم را در صحنه تصادف تا رسیدن اورژانس انجام دهد و با علایم افسردگی و راهکارهای مقابله با آن آشنا شود و مددجوی سفیر سلامت را توانمند سازد تا علایم خطر سکته قلبی را شناسایی و مراحل احیا را در صورت نیاز بکار گیرد.

دکتر شریفی در پایان مهم ترین وظیفه یک مدد جوی سفیر سلامت خانواده را پیام آوری سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانست که قادر خواهد بود کلیه افراد اعم از خانواده، دوستان و مددجویان جدید را به صورت آبشاری آموزش دهد و دانسته های علمی و کسب شده خود را به آنان منتقل کند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید