امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

این افراد در مسجد سلیمان، (کلیسا) می روند!

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان گفت: کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان- که به سرعت در حال تخریب بوده- از سرقت افراد سودجو در امان نمانده است!

به گزارش حبیب خبر، "زیبا صالحی" افزود: کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان مدتی است جایگاه امنی برای معتادان شده است.

این بی‌مهری‌ها سبب نابودی سقف کلیسا و بخش‌های مختلفی از آن شده به طوری که بخشی از آن به تلی از خاک و سنگ و زباله درآمده است‌!

او تاکید کرد: این کلیسا نیاز به مرمت کامل و اساسی دارد. این بنای تاریخی در صورت مرمت می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان تبدیل شود.

صالحی گفت: مالک این بنای تاریخی- که شرکت مخابرات مسجدسلیمان است- هیچ‌گونه اقدام مرمتی نکرده و مکاتبات با آن‌ها هم بی‌نتیجه مانده است!

کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان یکی از بناهای منحصر به فرد این شهرستان است که در دهه ۳۰ شمسی برای  ارامنه ساخته شد و هم‌اکنون در دست شرکت مخابرات مسجدسلیمان است.

این کلیسا معماری  بسیار زیبا و بی همتایی دارد و تقریبا پایداری خود را حفظ کرده اما سالن آن نیاز به مرمت اساسی دارد.

رییس دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان، وضعیت این کلیسا را تاسف‌بار دانست و ضرورت توجه مسؤولان ذی‌ربط را یادآور شد.

او گفت: بخشی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در تملک و بهره‌برداری دستگاه‌های اجرایی، نهادها و شرکت‌های دولتی است. این دستگاه‌ها حسب قانون موظف به تامین منابع لازم و مرمت بناهای در اختیار هستند.

صالحی افزود: در صورت اعمال قانون بی شک کمتر از گذشته شاهد چنین مناظر زننده‌ای در آثار تاریخی- که بخشی از هویت جدانشدنی و انکارناپذیر ما هستند- خواهیم بود.

او درخواست اهالی محله نمره چهل، کنشگران فرهنگی و میراث‌دوستان مسجدسلیمان را مرمت و احیا این بنای ارزشمند و استفاده فرهنگی از این اثر برشمرد./ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید