امروز:
چهارشنبه - 12 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 دکتر شریفی: ۹۰ درصد مرگ و میر از بیماری های غیر واگیر است

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۸۵ درصد بار بیماری ها و ۹۰ درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

به گزارش حبیب خبر، دکتر مهرداد شریفی ضمن بازدید از روند اجرای برنامه های حوزه بهداشت در نمایشگاه هفته دولت با اولویت های دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاونت بهداشت، مهم‌ترین کار در این نمایشگاه را آموزشی دانست و گفت: رسالت ما در حوزه سلامت، پیشگیری است.

او پیشگیری را آسان‌تر، ارزان‌تر و کم خرج‌تر دانست و افزود: اگر پیشگیری را رعایت نکنیم بیمار خواهیم شد و بیماری نیاز به درمان دارد و درمان هم هزینه بر و دارای عوارض است.

شریفی اعتقاد دارد: در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، نخستین اقدام در حوزه سلامت، تغییر رفتار و نگرش مردم است. اگر نگرش غلط حذف و نگرش‌های صحیح جایگزین شوند می‌توانیم جامعه سالم داشته باشیم و جامعه سالم به توسعه پایدار می انجامد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: در کشور ما نخستین علت مرگ و میر، بیماری‌های غیر واگیر است و بیماری‌های واگیر به همت همه فرماندهان حوزه سلامت کنترل شده است.

او خاطر نشان کرد: عوامل بیرونی درابتلا به بیماری‌های غیر واگیر کمتر دخیل بوده و عوامل داخلی که ساخته دست بشر هستند بیش ترین تاثیر را دارند و سبک زندگی افراد در کاهش و ارتقای بیماری‌های غیر واگیر می تواند موثر باشد.

 امروزه بیماری‌های غیر واگیر دیابت، فشار خون، سرطان ها و بیماری های تنفسی- که به سن زیر ۳۰ سال هم رسیده‌اند- در اولویت هستند.

او توصیه کرد: هر شهروند می بایست روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد چون ورزش و تحرک، رمز سلامتی ما است و ورزش و تحرک می‌تواند سلامت جسمی، روانی و اجتماعی در پی داشته باشد.

دکتر شریفی تاکید کرد: در کنار ورزش، تغذیه سالم و استفاده از چهار گروه مواد غذایی شامل: نان و غلات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و پروتئین توصیه می شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت:  یک سری عادت‌های غلط مثل مصرف نوشابه‌های گازدار- که امروزه در خوزستان بالای ۴۲ لیتر است- سرانه مصرف نمک- که در استان ما بین ۱۰ تا ۱۵ گرم است- و سرانه مصرف شکر و قند- که باید در حد لازم و طبق نظر کارشناسی باشد- می بایست حذف و سبک و شیوه صحیح جایگزین شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید