امروز:
پنجشنبه - 30 فروردين - 1403
ساعت :

 حفاری چاه سولابدر 6 درطرح 28 مخزن از ابتدای سال 1401 شروع و به رغم مشكل های فراوان حين حفاري، در مخزن خامي تكميل و توليدي شد.

 به گزارش حبیب خبر از روابط عمومي مناطق نفت‌خيز جنوب، توسعه میدان سولابدر در طرح افزایش و نگه‌داشت تولید 28 مخزن با ارایه 4 موقعیت مخزنی در گستره میدان با جدیت بیشتر مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت و پروژه توسعه مخزن در آذر ماه 1399 آغاز شد.

 در این باره حفاری چاه سولابدر 6 درطرح 28 مخزن از ابتدای سال 1401 شروع و به رغم مشكل های فراوان حين حفاري، در مخزن خامي تكميل و با دبي تقريبي 1000 بشكه در روز با فشار سرچاهي 850 پام  توليدي شد.

 توجه به تاريخچه اكتشاف و عمليات فني اين مخزن اين دستاورد ارزشمند ملي را از جنبه‌هاي متفاوتي برجسته مي نمايد.

 به نقل از اداره مهندسي مخازن مديريت امور فني: ميدان نفتي سولابدر در جنوب شرق ميدان بی بی حکیمه واقع شده است.

 حفاري در اين ميدان براي اولين بار در سال 1303 هجري شمسي و با حفر چاه هاي سولابدر-1 و سولابدر-2 آغاز شد كه چاه هاي مذكور  در مخزن آسماري تكميل و به دليل غير مولد بودن متروكه شدند. 

وجود نفت در  مخزن خامي ميدان سولابدر براي اولين بار در سال 1350 و با حفر چاه سولابدر 3 به اثبات رسيد.

در راستاي توسعه ميدان، چاه سولابدر4 در سال 1357 حفاري و در فاصله سال هاي 1372 تا 1380 دو عمليات تعمير بر روي چاه انجام شد كه با توجه به ابهامات و پيچيدگي هاي خاص مخزني، امكان توليد نفت از چاه مذکور فرآهم نشد.

وجود ابهامات و پيچيدگي هاي زمين شناسي- مخزني، سبب شد حفاری چاه سولابدر 5 نیز در سال 1376 به دلايل مذكور و پایین افتادگی ساختار بدون دستیابی به اهداف مخزنی تعليق گردد.

در سال 1396 به رغم پیچیدگی و ابهامات مخزنی و با پذیرش ریسک های موجود، افق خامی میدان سولابدر در برنامه طرح توسعه قرار گرفت. 

لذا هم‌زمان به‌منظور امکان سنجی توسعه میدان سولابدر، برنامه تعمير چاه سولابدر 4 با هدف توصيف بخش تحتاني سازند فهليان، پس از ارزیابی فنی کلیه اطلاعات کسب شده توسط کارشناسان مجرب ستادی و عملیاتی برنامه‌ریزی و سرانجام پس از 42 سال، در مهرماه 1399 با دبي 1000 بشكه در روز توان تولیدی چاه مسجل شد.

تولیدی شدن چاه سولابدر 4 نقطه عطفی در توسعه میدان سولابدر بود و نتایج اخذ شده از آن سبب كاهش ريسك هاي مخزني برای انجام برنامه هاي توسعه اي اين ميدان شد.

 لذا توسعه میدان سولابدر در طرح افزایش و نگه‌داشت تولید 28 مخزن با ارایه 4 موقعیت مخزنی در گستره میدان با جدیت بیشتر مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت و پروژه توسعه مخزن در آذر ماه 1399 آغاز شد.

در همين راستا حفاری چاه سولابدر 6 درطرح 28 مخزن سال 1401 تكميل شد.

گفتنی است: حفاری سه موقعیت باقی مانده در طرح 28 مخزن و همچنین ایجاد تاسیسات فراورشی تعریف شده در بسته مذكور با هدف توليد 5 هزار بشكه در روز از ميدان در برنامه است.

همچنين حفاري يكي از اين موقعيت ها در شرق ميدان و در نزديكي گسل بين سولابدر و بي بي حكيمه تا حدود زيادي ابهامات موجود ناحيه گسل خورده بين دو ميدان را نیز رفع خواهد كرد.

 لذا پس از انجام طرح توسعه فعلي و با مطالعه رفتار ميدان و كسب اطلاعات لازم، نسبت به توسعه فاز بعدي مخزن خامي سولابدر برنامه ريزي خواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید