امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

استاندار خوزستان، استفاده از فناوری های نوین را در توسعه کتاب و کتابخوانی استان ضروری برشمرد.

به گزارش حبیب خبر، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان با هدف برنامه ریزی بیست و هفتمین دوره کتاب و کتابخوانی در استان با حضور، علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سعید رضوانی مدیر روابط عمومی استانداری، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، اعضای انجمن استان و اصحاب رسانه در محل دفتر استاندار برگزار شد.

غلامرضا شریعتی در این نشست اظهار کرد: آمار مربوط به کتابخوانی در استان برای ایجاد تذکر و انگیزه در جامعه باید به شکل مطلوب منتشرشود.

او افزود: با ترسیم افق مطلوب کتابخوابی در جامعه، هم مشارکت های مردمی جذب می شود و هم انگیزه ای برای رسیدن به این افق ایجاد می شود.

او شرط قرار گرفتن در مسیرتوسعه را افزایش سرانه کتابخوانی خواند و تصریح کرد: اگر دانایی محوری و تکریم دانایی نهادینه شود مسیر رشد و توسعه جامعه هموار خواهد شد.

شریعتی اضافه کرد: ایجاد بسترهای رقابتی مثل مسابقات کتابخوانی، برنامه های نقد و تحلیل کتاب و باشگاه های کتابخوانی به ایجاد علاقه و استقبال عمومی از کتاب کمک می کند.

او با اشاره به اهمیت کتابخوانی کودکان و تاثیر بسزای آن بر رشد خلاقیت کودک عنوان کرد: تکریم کتاب نویسان در حوزه کودک و نوجوان منجر به رشد و تعالی محتوایی کتاب در این حوزه می شود.

استاندار خوزستان بر استفاده از شیوه های نوین و علمی برای ترویج کتاب و کتابداری تاکید کرد و اذعان داشت: با توجه به اقبال عمومی نسبت به کتابخانه های دیجیتال باید اهتمام ویژه ای به این کتابخانه ها داشت.

او به ضرورت ارتقای کیفی و کمی کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: برنامه های هفته کتابخوانی با ایجاد و ارائه ایده های نوین باید به صورت عملی گرامی داشته شود.

او بر اثربخشی و تاثیرگذاری کتابخوانی بر عموم جامعه اشاره کرد و یاد آور شد: تمام دستگاه ها باید برای ارتقای کیفیت و کمیت در کتابخوانی از تمام شیوه های ممکن برای پرورش یک جامعه دانا اهتمام داشته باشند.

در این جلسه، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان از رشد 9.5 درصدی عضویت در کتابخانه ها خبر داد و افزود: در سالجاری تعداد ۱۳ هزار و ۶۸۱ نفر عضو کتابخانه های عمومی شدند.

منصور کوهی رستمی با بیان اینکه در سال جاری ۸۹ هزار و ۶۷۶ نسخه کتاب به کتابخانه های استان اضافه شد، تصریح کرد: به ازای هر ۲۵ هزار نفر در خوزستان، یک باب کتابخانه  عمومی در سطح استان وجود دارد.

 

بیش ترین منابع کتاب ها مربوط به گروه بزرگ سال است*

مدیرکل کتابخانه های عمومی ادامه داد:  با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود ۲ متر و ۱۰ سانتی متر فضای کتابخانه ای وجود دارد اضافه کرد: بیشترین منابع کتاب ها مربوط به گروه بزرگسال است.

او عنوان کرد: بیشترین عضویت در کتابخانه ها را به ترتیب، افراد در حال تحصیل در  دوره متوسطه، ابتدایی، کارشناسی، دیپلم، کاردانی، کارشناسی ارشد، دکتری و در آخر حوزوی تشکیل می دهند.

او با اعلام اینکه زنان خوزستانی بیشتر از آقایان کتاب می خوانند ادامه داد: خانم ها با ۸۲ هزار و ۹۴ نفر و آقایان با ۷۶ هزار و ۳۰۵ نفر در کتابخانه های خوزستان عضو هستند که این امر نشانه توجه ویژه بانوان به موضوع کتاب و کتابخوانی است.

کوهی رستمی به وضعیت تجهیزات موجود در کتابخانه های استان اشاره کرد و گفت: ۱۵ هزار و ۴۱۶ صندلی مطالعه، ۱۱ هزار و ۶۹۴ قفسه کتاب و ۶۸۹ رایانه در کتابخانه ها برای استفاده اعضا وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان تعداد اعضای نابینای عضو شده را ۶۳۷ نفر عنوان کرد و یاد آور شد: بیشترین عضویت در کتابخانه ها را دانش آموزان با ۷۴ هزار و ۱۵۵ نفر تشکیل می دهند.

او با اشاره به اینکه بیشترین کتاب هایی امانت گرفته شده در موضوع ادبیات است بیان کرد: پس از ادبیات کتاب های مختلف به ترتیب با موضوعات دین، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، علوم کاربردی، علوم محض، فلسفه و روانشناسی، کلیات، هنر و سرگرمی و در آخر زبان خارجه بوده است.

افتتاح 4 باب کتابخانه های عمومی در هفته کتاب 98

کوهی رستمی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از سه هزار و ۱۱ برنامه در قالب فعالیت های فرهنگی در استان اجرا شد، تشریح کرد: ۲ پروژه شامل کتابخانه سماله گتوند و خروسی ۳ شادگان احداث  شه است.

او با اشاره به برنامه های هفته کتاب گفت: کتابخانه های برکت (سردار شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر) در شهرستان کارون، شهدای دهکده در حمیدیه، قمر بین هاشم (ع) در رامشیر و شهید علی ضامن مقامی در گتوند در هفته کتاب افتتاح می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان همچنین از ساخت چهار کتابخانه در شهرستان های کارون، دزفول، شوشتر و اندیمشک در آینده نزدیک خبر داد.

او در پایان به برنامه های هفته کتاب اشاره کرد و با بیان اینکه شعار بیست و هفتمین دوره هفته کتاب «حال خوش خواندن» است تاکید کرد: به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب، ۲۵ آبان عضویت در کلیه کتابخانه های استان به صورت رایگان انجام می شود.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید