امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

  

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری برای اجرای فاز دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش حبیب خبر از پایگاه اطلاع‌‌رسانی نفتخیز، دکتر محسن خجسته‌مهر در نشست بررسی مشکل های مسجدسلیمان- که روز پنجشنبه(۲۹ اردی بهشت ماه ۱۴۰۱) برگزار شد، اظهار کرد: تفاهم نامه فاز دوم توسعه میدان نفتی مسسجدسلیمان با شرکت های داخلی امضا شده و مطالعات آن در حال انجام است.

وی گفت: در این طرح- که با سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰ میلیون دلاری انجام می‌شود- حفاری ۱۵ حلقه چاه، نوسازی بخشی از تاسیسات موجود و لرزه نگاری سه بعدی این میدان پیش‌بینی شده است.

خجسته‌مهر گفت: این سرمایه‌گذاری هم از نظر ایجاد ظرفیت جدید برای آبادانی منطقه و هم اجرای مسوولیت‌های اجتماعی حایز اهمیت است و از طرح‌های اولویت دار و جدی شرکت ملی نفت ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار داریم تا پایان سال وارد کار اجرایی این طرح شویم گفت: در این طرح علاوه بر نگهداشت تولید، توسعه بخشی از میدان مسجدسلیمان به نام یال شمالی میدان انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین به طرح توسعه ۵ مخزن در مسجدسلیمان در قالب پروژهای EPC , EPD  اشاره کرد و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری این پروژها حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که ظرفیت بسیار بزرگی از نظر اشتغال و مسوولیت اجتماعی منطقه ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این پروژها باید شتاب بیشتری داشته باشند گفت: در این ارتباط در نشستی که هفته گذشته با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد رفع مشکل های احتمالی از جمله در زمینه تامین کالا و پرداختی به پیمانکاران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد موانع موجود برطرف شود.

خجسته‌مهر در ادامه با بیان اینکه در شرکت ملی نفت ایران ۷۰۰ میلیون دلار برای بازسازی و نوسازی تاسیسات اختصاص داده شده است اظهار کرد: بخش عمده این اعتبار مربوط به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که نوسازی و بازسازی تاسیسات مسجدسلیمان نیز در برنامه قرار دارد و از این طریق کاهش آلاینده‌های محیط زیست را خواهیم داشت.

دکتر خجسته‌مهر همچنین به پروژه بیمارستان مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: مشکلی برای تخصیص منابع مالی مورد نیاز تکمیل بیمارستان مسجدسلیمان نداریم و در این زمینه مصوبه هیات مدیره را اخذ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مطالعات این پروژه از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال انجام است اظهار امیدواری کرد: کارهای اجرایی این بیمارستان از مهرماه امسال آغاز شود و از هر منبعی که لازم باشد اعتبار آن را تخصیص می یابد.

 

*مکلف به اجرای همه تعهدات هستیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه تاکید کرد: هر گونه تعهدی که شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با سفر ریاست جمهوری یا مربوط به مسکن یا مسوولیت‌های اجتماعی داشته باشد خود را ملکف به انجام آن می دانیم و منابع آن را تامین می کنیم.

وی گفت: البته انتظار داریم پروژهایی که تعریف شده شتاب بیشتری بگیرد تا ما صورت وضعیت‌های آنها را پرداخت کنیم.

دکتر خجسته مهر خاطرنشان کرد: درباره اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی خوزستان از استانداری خواستاریم به نحوی برنامه‌ریزی کند تا همه شهرهای محروم به میزان تناسب محرومیت‌ها از آن برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین بر استفاده از نیروهای بومی در طرح ها تاکید کرد و گفت: باید پیمانکاران را ملزم کنیم حداکثر اشتغال را به نیروهای بومی اختصاص دهند و در کارهای عمرانی و پشتیبانی نیز از ظرفیت‌های بومی استفاده کنند.

گفتنی است در این نشست رییس و شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، امام جمعه شهر مسجدسلیمان،  فرماندار و مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان نیز حضور داشتند.

*****

با حضور معاون وزیر نفت؛

مشكل های شهرستان مسجدسلیمان بررسی شد

در نشستی با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مهم ترین مشکل های شهرستان مسجدسلیمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش حبیب خبر از پایگاه اطلاع‌‌رسانی نفتخیز، در این نشست- که روز پنجشنبه(۲۹ اردی بهشت ماه ۱۴۰۱) با حضور رییس و شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان برگزار شد- درباره مشکل های متعدد شهر مسجدسلیمان از جمله جابه‌جایی ساکنان مناطق آلوده به نشت نفت، مسوولیت‌های اجتماعی نفت، ساخت و بهسازی جاده‌ها، توسعه پتروشیمی‌ها و تامین خوراک آنها و اشتغال‌زایی بحث و تصمیم‌گیری شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه توجه به مناطق آلوده به نشت نفت باید جزو اولویت های دولت باشد اظهار کرد: لازم است در مطالعاتی منشاهای جداگانه نفت و گاز در این شهر مشخص و سپس در خصوص اتخاذ راه‌کار مناسب اقدام کرد.

وی با تشریح پروژه‌های این شرکت در مسجدسلیمان گفت: تکمیل پروژه‌های ناتمام حوزه مسجدسلیمان از جمله بهره‌برداری هفتکل، فاز دوم توسعه مخزن مسجدسلیمان، پروژه ازدیاد برداشت با استفاده از تزریق آب و پروژه‌های ۲۸ مخزن و توسعه شهری مسجدسلیمان در دستور کار شرکت ملی مناطق نفتخیز قرار دارد.

*****

بازدید اعضای كمیسیون انرژی مجلس از واحد بهره‌برداری و نمك‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان

رییس و شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردی بهشت از واحد بهره‌برداری و نمك‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان بازدید کردند.

به گزارش حبیب خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، در این بازدید مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح برنامه‌های این شرکت برای ازدیاد برداشت نفت در مسجدسلمیان پرداخت و گفت: برای افزایش تولید نفت مسجدسلیمان در ابتدا استفاده از فناوری تلمبه‌های درون چاهی مدنظر بود که مطابق انتظار پیش نرفت اما طرح خوبی برای توسعه فاز۲ مسجدسلیمان تدوین شد که در حال  رایزنی هستیم تا به سرانجام برسد.

 

*طرح آزمایشی تزریق آب در مخازن مسجدسلیمان اجرا می‌شود

علیرضا دانشی افزود: کار مطالعاتی بکری نیز برای خود مخزن مسجدسلیمان صورت گرفته که با استفاده از تزریق آب های بلااستفاده به مخزن بتوانیم مکانیزم‌های مخزن را فعال و با فشارافزایی تولید نفت را افزایش دهیم.

وی گفت: این اقدام به صورت پایلوت ابتدا در مخزن بنگستان اهواز انجام شد که نتایج مثبتی را به همراه داشت و در نظرداریم در مسجدسلیمان هم به اجرا بگذاریم.

در این بازدید فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مسجدسلیمان تاکید کرد.

 

*طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت با برنامه و جدی اجرا می‌شود

در ادامه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان درباره اهمیت کارخانه بهره‌برداری هفت شهیدان مسجدسلیمان و فرآیند تولید نفت در این واحد گفت: به طور کلی این کارخانه از ۳ واحد بهره‌برداری، شیرین سازی برای نفت ترش و واحد نمک‌زدایی تشکیل شده است.

علیرضا هیهاوند افزود: نفت ترش میادین مسجدسلیمان، پرسیاه و لالی وارد این واحد شده و  بعد از تفکیک و جداسازی آب و گاز  در نهایت توسط برج شیرین ساز، گوگردزدایی می شوند و سپس به مخزن گاززدا می روند.

هیهاوند ادامه داد: نفت شیرین هم که از میادین زیلایی و کارون دریافت می شود، به علت فشار بالا در ۳ مرحله فراورش صوررت می‌گیرد و به مخزن گاززدا ارسال شده و سپس توسط بوستر‌پمپ وارد مراحل نمکزدایی می‌شود و در نهایت توسط خط لوله ۱۲ اینچ به واحد بهره‌برداری اهواز۲ ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز این واحد بهره برداری  از دریاچه سد گتوند توسط یک خط ۶ اینچ تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان درباره توسعه مخازن این شرکت گفت: در صورت انجام مراحل کار و پیشرفت کامل پروژه‌ها بین ۷۰ تا ۷۵ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت افزوده خواهد شد.

وی درباره جمع‌آوری‌ گازهای همره نیز گفت: مطالعاتی برای جمع‌آوری گازهای مشعل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی انجام گرفته اما باتوجه به اینکه ما تامین کننده خوراک پالایشگاه آبادان هستیم باید برنامه‌ریزی جامع تر و دقیق تری صورت گیرد.

گفتنی است: واحد بهره‌برداری و نمک زدایی هفت شهیدان با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز با هدف ساماندهی، نوسازی و جایگزینی تأسیسات قدیمی بهره‌برداری و ارتقای وضعیت فرآورش نفت میادین مسجدسلیمان، پرسیاه،لالی، كارون و زیلایی اساخته و راه‌اندازی شده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید