امروز:
پنجشنبه - 30 فروردين - 1403
ساعت :

هشدار درگیری با موج زیر سویه جدید اُمیکرون

 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به خطر درگیری با موج BA.۲ اُمیکرون در صورت عادی‌انگاری و تکمیل نشدن پوشش واکسیناسیون هشدار داد.

 

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۴ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر از پیک بیماری عبور کرده‌ایم و در حال عبور از موج بیماری هستیم. امیدواریم در هفته آینده شاهد وضعیت با ثبات در خوزستان باشیم.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، وی افزود: با شیوع اُمیکرون، کشورهای اروپایی و نیمکره غربی به شدت درگیر شدند و ارتفاع موج در این کشور از موج‌های قبلی هم بالاتر رفت و سپس موج فروکش کرد اما اکنون مجددا در برخی کشورهای اروپایی مانند هلند و آلمان و تا اندازه‌ای ترکیه موج جدیدی در حال رخ دادن است که گفته می‌شود ممکن است مربوط به BA.۲  اُمیکرون باشد که زیر سویه جدید اُمیکرون است.

بنابراین اگر عادی‌انگاری رخ دهد و پوشش واکسیناسیون به ویژه دوز سوم قابل قبول نباشد، احتمال درگیری مجدد با این موج وجود دارد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه پیشرفت واکسیناسیون در خوزستان قابل قبول نیست و نسبت به هفته قبل از آن افت داشته است،

 

وی گفت: مدت‌ها است که پوشش واکسیناسیون در خوزستان در حدود همین ارقام است در حالی که باید پوشش واکسیناسیون روزانه نیم تا یک درصد افزایش یابد.

در هفته گذشته ۱۲ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده یعنی تقریباً روزانه ۲ هزار دوز واکسن تزریق شده است و این در حالی است که این توفیقات در کنترل بیماری با واکسیناسیون حاصل شده است.

 

علوی بیان کرد: در حال حاضر پوشش نوبت سوم واکسیناسیون در خوزستان حدود ۳۰ درصد است و بر اساس برآوردها ۱۳ درصد در نوبت دوم و ۵۷ درصد در نوبت سوم تأخیر داریم. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان نیز تغییر آنچنانی نداشته و در برخی مناطق به صورت کند افزایش یافته است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر آنچه می‌تواند ما را نگران کند پوشش واکسیناسیون شاغلان برخی مراکز و مشاغل خاص است. همچنان در دفاتر پیشخوان دولت و ثبت هنوز استفاده از تهویه جا نیفتاده به گونه‌ای که در اهواز میزان تهویه در دفاتر ثبت حدود ۳۵ درصد باقی مانده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در هفته گذشته موارد بیماری نسبت به هفته قبل از آن ۴۶ درصد، موارد بستری ۳۵.۵ درصد و موارد مرگ ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به اثربخشی واکسن در این موج گفت: عملکرد در این موج نسبت به موج‌های قبلی در همه شاخص‌ها از جمله ابتلا، میرایی و کشندگی ارتقاء یافته است به گونه‌ای که شاخص میرایی از ۶۰ در یکصد هزار به ۶ در یکصد هزار رسیده و میزان کشندگی نیز ۶۰ درصد کاهش یافته است بنابراین اگر پوشش واکسیناسیون بهتر شود در موج‌های بعدی مقاوم‌تر خواهیم بود.

 

علوی گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی در هفته گذشته میزان استفاده از ماسک در خوزستان حدود ۴۷.۳ درصد است که نسبت به هفته قبل از آن ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید