امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تشریح دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته با هدف قطع وابستگی به خارج، هم اکنون۸۰  درصد کالای مورد نیاز صنعت نفت، بومی سازی شده است.

به گزارش حبیب خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، رامین روغنیان در گفت‌وگو با شبکه استانی سیمای خوزستان اظهار کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی شرکت‌های خارجی موسوم به هفت خواهران (شرکت نفت ایران و انگلیس یا بی پی، گلف اویل، استاندارد اویل کالیفرنیا، تکزاکو یا شورون، رویال داچ شل، استاندارد اویل نیوجرسی(اسو)، استاندارد اویل نیویورک یا موبیل (اکسون موبیل) مسوولیت توسعه و تولید میادین نفتی را بر عهده داشتند که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و خروج شرکت‌های خارجی، مسوولیت توسعه و تولید میادین بدست متخصصان ایرانی افتاد.

او افزود: در جنگ تحمیلی نیز به‌رغم بمباران‌های سنگین دشمن، متخصصان داخلی توانستند چرخ این صنعت عظیم را بچرخانند و اجازه ندادند حتی یک روز صادرات نفت قطع شود.

روغنیان با بیان اینکه این اقدامات مصداق جهاد اقتصادی است تصریح کرد: نمونه بارز این جهاد اقتصادی توسعه ۳۵ میدان بزرگ و کوچک نفتی پس از انقلاب، علاوه بر تداوم تولید از میادین موجود است.

او افزود: تولید و توسعه میادین نفت و گاز، مستلزم استفاده از تجهیزات و فناوری‌های منحصر به فرد است و فقط توسط شرکت‌هایی معدودی در دنیا تهیه می‌شوند که با وضع تحریم های ظالمانه علیه کشور صنعت نفت وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: هدف تحریم‌ها یکی قطع صادرات نفت برای  ضربه به اقتصاد کشور و دیگری تضعیف صنعت نفت و کاهش توان تولید کشور از طریق جلوگیری از ورود تجهیزات و کالاهای مورد نیاز بود و از این طریق تولید نفت که به شدت وابسته به تامین قطعات و تجهیزات خاص است در معرض خطر قرار گرفت.

او ادامه داد: در این برهه بار دیگر به کمک غیرت، توانمندی و نبوغ متخصصان ایرانی موضوع ساخت تجهیزات، قطعات و کالای مورد نیاز صنعت نفت در صدر اهداف شرکت‌های سازنده و دانش بنیان قرار گرفت و با همت این عزیزان تا کنون قریب ۸۰ درصد این کالاها و تجهیزات در داخل کشور ساخته شده  و مابقی نیز در حال ساخت است.

روغنیان افزود: از جمله دستاوردهای بومی سازی می‌توان به ساخت انواع نرم‌افزارهای لازم برای شبیه‌سازی میادین نفتی، افزایه‌ها و سیالات حفاری، مواد کنترل کننده هرزروی و رشته تکمیلی ۵۰۰۰ پامی و ۱۰۰۰۰ پامی است.

او با بیان اینکه هم اکنون مراحل ساخت رشته تکمیلی ۱۵۰۰۰ پامی نیز به اتمام رسیده و در مراحل تست میدانی است گفت: ساخت انواع مته‌ها مخلوطی و pdc و ۱۰۰ درصد سیالات حفاری و افزایه آنها، سیمان حفاری کلیه کلاس ها و بیش از ۷۵ درصد افزایه‌ها، کلیه اقلام تاج چاه و بخش اعظم لوله‌های جداری از سایز ۷  اینچ به بالا از دستاوردهای صنعت نفت در حوزه بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز است.

روغنیان با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در استقلال صنعت نفت و خنثی‌سازی کارزارهای فشار و تحریم گفت: بومی سازی پمپ های SRP توسط شرکت دانش بنیان متعلق به دانشگاه چمران اهواز، ساخت پکر و پلاگ‌های قابل نصب و برداشت با تکنولوژی نانو توسط شرکت وابسته به دانشگاه شریف و ساخت رشته تکمیلی دوگانه که در مرحله تست میدانی است، ساخت توربین تیدا، قطعات مختلف توربین و کمپرسور، انواع پمپ‌های تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای، دستگاه‌های MOT  و خطوط لوله بخش دیگری از افتخارات صنعت نفت در زمینه رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی است.

او تصریح کرد: ساخت این تجهیزات و ادوات و کالاها نه فقط با مهندسی معکوس بلکه از طریق کسب دانش فنی و با طراحی ایرانی صورت گرفته است و  صدور این تجهیزات در آینده نزدیک می‌تواند منبعی برای درآمد ارزی کشور باشد.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پایان گفت:‌ با توجه به ایجاد فضای قانونی مناسب مثل قانون ساخت بار اول، از همه شرکت‌های دانش بنیاد دعوت می‌کنم از این فرصت استفاده کنند تا ضمن رفع گلوگاه‌های صنعت نفت، ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور، در کنار هم گام‌های بلندی را در استقلال و افزایش بنیه علمی و اقتصادی کشور برداریم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • موقت

    جمعه 22 بهمن 1400 - جمعه, فوریه 11 2022 11:48:26am

    احتمالا تازه از خواب بیدار شده