امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

خوزستان در آستانه تنگی نفس پاییزی / "کنوکارپوس‌ها" زودتر هرس شوند

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم پیشگیری از افزایش بار بیمارستان‌ها در پاندمی کرونا، خواستار هرس درختان کنوکارپوس پیش از آغاز بارندگی در خوزستان به منظور کنترل بروز حملات تنفسی هر ساله شد.

 

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۲۰ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۰ به دنبال اولین بارندگی پاییزی، حملات تنفسی ناشی از گرده گیاه کنوکارپوس همراه با آلاینده‌ها در سطح خوزستان رخ می‌دهد به گونه‌ای که در برخی مواقع تا ۲۷ هزار نفر در مدت ۴۸ ساعت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و این مساله معضل اساسی استان بود.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، وی افزود: پس از این مساله، بررسی‌های مختلفی انجام شد. عصاره کنوکارپوس را روی بیماران تست کردیم و کارگروه پژوهشی این دانشگاه به این جمع‌بندی رسید که به وضوح یکی از عوامل اصلی این مساله، کنوکارپوس همراه با آلاینده‌ها است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین از سال‌های گذشته تصمیم شورای سلامت خوزستان این بود که شهرداری‌ها از مردادماه هرس درختان کنوکارپوسی که بیش از دو متر ارتفاع دارند و به گل‌دهی رسیده‌اند را انجام دهند. انجام این کار موجب شد تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ بیمار برسد.

 

وی افزود: سال گذشته شهرداری‌های دو شهر آبادان و خرمشهر کوتاهی کردند و هشدار داده بودیم که احتمال مشکل وجود دارد که این اتفاق افتاد و در مدت ۴۸ ساعت، یک هزار و ۲۰۰ بیمار به بیمارستان‌های این منطقه مراجعه کردند.

 

ابول‌نژادیان بیان کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت بیماری کووید – ۱۹، هر مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها با علامت تنفسی، بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ محسوب می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود بنابراین اکنون مهم‌ترین اولویت، پیشگیری از افزایش بار بیمارستان‌ها است.

 

وی گفت: اکنون فصل بروز آلرژی‌ها است و اگر در هرس درختان کنوکارپوس کوتاهی شود تعداد بیماران زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و در نتیجه، تشخیص برای نگهداری بیماران در بیمارستان‌ها سخت می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین با توجه به تشابه تابلوی بالینی کووید – ۱۹ و حملات تنفسی، تشخیص ابتلا به کرونا یا بروز حملات تنفسی سخت است و تعداد بیماران بیشتری در اورژانس بیمارستان‌ها معطل می‌مانند تا تعیین تکلیف شوند و ممکن است دچار مشکل شویم.

 

وی با تاکید بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس پیش از نخستین بارندگی، بیان کرد: این اتفاق بیشتر در شهرهای جنوبی یعنی آبادان، خرمشهر و ماهشهر رخ می‌دهد و در سایر شهرها تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کمتر است.

 

ابول‌نژادیان گفت: برخی سازمان‌ها مانند دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت فولاد خوزستان محوطه‌های بزرگی در اختیار دارند و گیاهان کنوکارپوس زیادی کشت کرده‌اند اما اهتمامی برای هرس درختان ندارند. درختان این سازمان‌ها باید هرس شوند زیرا در غیر این صورت، گرده این گیاهان در فضا منتشر می‌شود و دچار مشکل می‌شویم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید