امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

برای خوزستان بد است از بقیه استان‌ها بیل و کلنگ بگیرد / شبکه فاضلاب اهواز رها شده است

 

استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر سیستم، ارباب و رعیتی شده است؛ دستگاه‌های عریض و طویل، ارباب شده‌اند و به چشم رعیت به ملت نگاه می‌کنند.

 

صادق خلیلیان در جلسه بررسی پروژه‌های دفع آب‌های سطحی که امروز (۲۳ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: باید برای شرایط وقوع اتفاق‌های غیرمترقبه و مواجه شدن با نخستین بارندگی، چاره‌اندیشی شود.

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، وی با اشاره به تعیین استان‌های معین برای کمک در اجرای برخی پروژه‌های استان خوزستان، افزود: تجهیزات و امکانات شرکت‌ها و موسسات مستقر در خوزستان می‌تواند کل استان کهگیلویه و بویراحمد را در چند نوبت بازسازی کند. برای ما بد است که از استان‌های دیگر چند بیل و کلنگ تامین کنیم. نفت، دنیا را اداره می‌کند و بودجه کشور از نفت تامین می‌شود بنابراین باید عملیاتی‌تر جلو برویم.

 

استاندار خوزستان به تفاوت زندگی در مناطق کم ‌برخوردار و برخوردار اشاره کرد و گفت: مدیران و خانواده‌های‌شان باید مدتی در محلاتی که مشکل دارند زندگی کنند تا تفاوت زندگی در محلات برخوردار با این محلات را لمس کنند.

 

وی با اشاره به جلوگیری شرکت نفت از ادامه اجرای کانال شبکه دفع فاضلاب اهواز تصریح کرد: باید در این باره چاره‌اندیشی شود. نباید رفع یک معضل به اجازه یک دستگاه موکول شود. مگر ملک شخصی عمه‌اش است؟ شهر متعلق به مردم است و بابد فاضلاب دفع شود بنابراین اجازه دادن یا ندادن یک دستگاه معنا ندارد.

 

خلیلیان ادامه داد: این دستگاه‌ها در زمین‌های متعلق به مردم مستقر هستند و دولت نیز به نمایندگی از مردم مستقر می‌شود.

 

وی با اشاره به بحران‌های خوزستان گفت: هشت سال غفلت داشتیم. در حال حاضر سیستم، ارباب و رعیتی شده است؛ دستگاه‌های عریض و طویل، ارباب شده‌اند و به چشم رعیت به ملت نگاه می‌کنند.

 

استاندار خوزستان افزود: تاکنون ۴۰ درصد شبکه فاضلاب اهواز اجرا شده است و بر اساس زمان‌بندی، این پروژه تا پنج سال دیگر تکمیل و مشکل فاضلاب اهواز رفع می‌شود اما در این مدت نباید دست روی دست بگذاربم و بعد از بروز مشکل برای حل مشکل دفع آب‌های سطحی اقدام کنیم.

 

وی در خصوص فرسوده شدن شبکه فاضلاب بیان کرد: چرا تعمیر و نگهداری شبکه فاضلاب انجام نمی‌شود؟ آیا شبکه از قبل غلط طراحی شده یا پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده  است؟

 

خلیلیان افزود: هر شبکه‌ای سیستم تعمیر و نگهداری دارد. در طول این سال‌ها قطعا پمپ‌ها تعمیر و تعویض شده‌اند اما چرا در طول این یکی دو سال هیچ اقدامی انجام نشده است و کارها تلنبار شده‌اند؟

 

وی تصریح کرد: خوزستان همواره مسوول داشته است اما چه اتفاقی رخ داده که به این نقطه رسیده‌ایم؟ این وضعیت، نشان از غفلت است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه با بیان اینکه شهر اهواز توسعه یافته اما شبکه جایگزین برای این رشد، پیش‌بینی و طراحی نشده است، گفت: باید از سال‌های قبل این کار انجام یا شبکه موجود بازسازی می‌شد. در شهر کارون در مناطقی منازل احداث شده‌اند که قبلا بیابان بوده‌اند.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد در سال‌های متمادی شبکه فاضلاب رها شده است و اکنون هر نقطه از آن دچار مشکل است. دستگاه‌ها نیز به حالت روزمرگی درآمده‌اند و تا مشکلی رخ ندهد، کسی به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. دو سال از نخستین پدیده آبگرفتگی که با آن مواجه شدیم گذشته است، چرا هنوز برخی پروژه‌ها تکمیل نشده‌اند؟ آیا حتما باید مانند برخی استان‌ها، یک دادستان موارد را پیگیری کند؟

 

خلیلیان با اشاره به مشکل احداث دایک جاده ساحلی در اهواز و تاثیر آن در جلوگیری از دفع آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها بیان کرد: برای اجرای هر پروژه، باید بین دستگاه‌ها هماهنگی باشد. حتی یک بچه مدرسه‌ای می‌داند کانال‌هایی که در گذشته آب را وارد رودخانه می‌کردند، باید از زیر جاده عبور داده شوند. مگر ممکن است چنین پروژه‌ای اجرا شود و متوجه نشوند که باید آب از زیر جاده عبور کند؟

 

وی با بیان اینکه به گزارش‌کارهای روتین نیاز نداریم، گفت: زمانی که از تهران، پول می‌خواهیم اولین سوال این است که بگوییم با اعتبار قبلی چه اقدامی انجام شد؟

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید