امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: طبق دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب 16 نهاد در این زمینه مسوولیت دارند اما تاکنون یک جلسه در این زمینه در خوستان برگزار نشده است و شهرداری به تنهایی این بار را به دوش می‌کشد.
 
 محمد مالی در نودمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (26 شهریورماه) در سالن جلسات شورا با موضوع پاسخ شهردار به پرسش های عضو شورا برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، تنها دفع حیوانات بلاصاحب و مضر با اعلام موسسات بهداشتی بر عهده شهرداری‌ها است. 
 
وی افزود: وزارت کشور برای رفع ابهام فرایند اجرایی این قانون، در سال 87 اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها کرده است بنابراین از سال 87 بر اساس دستورالعمل ابلاغی، کارگروه ویژه‌ای در کلان‌شهرها که شهرداری تنها عضوی از آن مجموعه است، وظیفه زنده‌گیری، جمع‌آوری، عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب را بر عهده دارد. 
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: با توجه به عدم انجام تعهدات اعضای این کارگروه و لزوم تلاش برای حفظ و صیانت از سلامت و بهداشت عمومی، شهرداری اهواز در یک سال گذشته بر اساس هماهنگی انجام شده توسط دادستان و شورای سلامت شهرستان اهواز، بر اساس جزئیات دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب اقدام به طراحی و سپس ساخت نخستین مرکز کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در منطقه صفیره به مساحت 7 هزار مترمربع با مبلغ 7 میلیارد ریال کرد. 
 
مالی بیان کرد: در این مرکز اتاق‌های عمل، ریکاوری، معاینه، قرنطینه، داروخانه، یوتاتایز و سالن‌های پیش و بعد از دوران نقاهت، حمام کنه و محوطه بازی در فضایی مناسب با اخذ مجوزهای لازم از اداره کل محیط زیست، ساخته شده است. پیمانکار ذی‌صلاح لازم و متخصص نیز برای انجام عملیات زنده‌گیری و عقیم‌سازی پس از طی مراحل قانونی انتخاب و در حدود یک ماه به شکل آزمایشی و فعالیت رسمی این مرکز در حال انجام است و تاکنون نیز حدود 210 قلاده سگ توسط این مجموعه زنده‌گیری، عقیم‌سازی و در نهایت با الصاق مشخصات رهاسازی شده‌اند. 114 سگ از این تعداد ماده بودند.
 
وی عنوان کرد: عقیم‌سازی، تنها راه علمی، قانونی و اخلاقی برخورد با این معضل اجتماعی است. در حال حاضر بر اساس برخی تخمین‌ها در حدود 4 تا 6 هزار قلاده سگ در سطح شهر اهواز تردد دارند. 
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهر اهواز، وجود رودخانه، جزایر و نیزارها و لزوم حفظ این موجود در چرخه طبیعت، به نظر می‌رسد اهتمام جدی به پروسه عقیم‌سازی در مدت زمان پنج ساله می‌تواند وضعیت بحرانی شهر را در این بخش، برطرف کند. 
 
مالی گفت: بی‌تردید اختصاص بودجه ویژه با هم‌افزایی سایر دستگاه های متولی از قبیل استانداری، محیط زیست، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و سازمان‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی بر سرعت این فعالیت خواهد افزود. در نهایت مطابق قانون و دستورالعمل‌ها، وظیفه شهرداری جمع‌آوری موردی طبق نظر مرکز بهداشتی است که در حال حاضر فراتر از این وظیفه قانونی کل فرایند در شهرداری اهواز انجام می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه نخستین دغدغه مردم از وجود سگ‌های بلاصاحب در شهر،  انتقال بیماری‌های مشترک است، پس از غربالگری، انگل زدایی و واکسیناسیون سگ انجام می‌شود بنابراین سگ از نظر حمل بیماری‌های مشترک مشکلی ندارد. بیماری هاری در سال‌های گذشته در اهواز مشاهده نشده است اما با واکسیناسیون و کارهایی از این قبیل هم این بیماری قابل رفع نیست و بیماری می‌تواند بروز یابد.
 
وی بیان کرد: زمانی که سگ عقیم‌سازی می‌شود، ستیزندگی سگ از بین می‌رود و گزش هایی که موجب نارضایتی می‌شوند دیگر ایجاد نمی‌شوند. سگ در سال دو بار تولید مثل می‌کند که با عقیم‌سازی 114 سگ در دو ماه یعنی از تولد 700  تا یک هزار قلاده سگ در سال 99 جلوگیری کرده‌ایم و تا انتهای دوره پنجم شورا با عقیم‌سازی حداقل دو هزار سگ از این بحران عبور می‌کنیم.
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: طبق دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب 16 نهاد در این زمینه مسئولیت دارند اما تاکنون یک جلسه در این زمینه در خوستان برگزار نشده است و شهرداری به تنهایی این بار را به دوش می‌کشد.
 
وی عنوان کرد: برای رفع دغدغه‌های شهروندان شروع کار زنده‌گیری و عقیم‌سازی از پارک شهروند و سپس جاده‌های ساحلی، پارک‌ها و خیابان‌های اصلی بوده است.
 
مالی بیان کرد: با مدیران مجموعه نفت صحبت کرده‌ایم و آنها را متقاعد کرده‌ایم تا یک قطعه زمین مناسب در اختیار ما قرار دهند و در حال بررسی روش‌های دیگر هستیم تا جایی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب اختصاص یابد.
منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید