امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با بیان اینکه با اجرای طرح ساماندهی و تفکیک زباله، ۱۵ درصد از سرقت‌های مربوط به زباله کاهش می‌یابد، گفت: حدود دو هزار دستگاه موتور سه چرخه در اهواز اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند.
 
محمدرضا قنواتی در نودمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (26 شهریورماه) در سالن جلسات شورا با موضوع پاسخ شهردار به پرسش های عضو شورا برگزار شد، در خصوص جمع‌آوری زباله‌گردها از سطح شهر اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی شهرداری‌ها در کشور، دفن بهداشتی پسماندهای خانگی است. بر اساس آنالیز فیزیکی انجام شده از پسماند خانگی شهر اهواز، 70 درصد حجم این پسماندها مواد آلی و 30 درصد مواد خشک است بنابراین راهبرد شهرداری اهواز برای ساماندهی محل دفن صفیره، کاهش دفن است. 
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: تنها یک درصد زباله‌ها در کارخانه پردازش سایت صفیره تفکیک می‌شوند به این به معنا  که زباله‌گردها پیش از ورود زباله به سایت صفیره آنها را تفکیک می‌کنند.
 
وی افزود: برای اجرایی شدن این راهبرد باید اقدامات لازم برای تبدیل 70 درصد مواد آلی به کود کمپوست انجام شود. همچنین پیش‌زمینه این اقدام، جداسازی یا تفکیک 30 درصد زباله خشک از 70 درصد مواد آلی است و تا آن زمان امکان هر اقدامی برای تولید کمپوست وجود ندارد.
 
قنواتی بیان کرد: از حدود 26 سال پیش در اصفهان، 20 سال پیش در مشهد، 15 سال پیش در کرمانشاه، 14 سال پیش در تهران و تقریبا از سال پیش در سایر کلان‌شهرها قدم‌های اولیه‌ای برای تفکیک زباله خشک از تر برداشته شده است. مدیریت شهری اهواز در این زمینه تنها با ساخت کارخانه پردازش در منطقه صفیره اهواز کمتر از یک درصد از زباله خشک را تفکیک و از دفن آن جلوگیری می‌کند. 
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: از ابتدای کار شورای پنجم، در سازمان پسماند نیز مطالعات ویژه‌ای برای عملیاتی و اجرایی شدن طرح تفکیک از مبدأ پسماندهای خانگی تشکیل شد. بازدید از همه کلان‌شهرهایی که در زمینه طرح تفکیک فعالیت داشته‌اند و بررسی طرح‌های تفصیلی و جامع ده‌ها شهر منجر به آماده‌سازی طرح عملیاتی برای اجرای پروژه تفکیک شد.
 
وی ادامه داد: اجرای طرح تفکیک مستلزم رعایت فرایندهای قانونی و حقوقی است بنابراین مزایده قانونی در این خصوص برگزار شد و در نهایت دو پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک تعیین شدند. از همان تاریخ، مطابق زمان‌بندی اجرای طرح که به پیوست موجود است، فعالیت‌های ویژه‌ای در حال اقدام است.
 
قنواتی افزود: گام نخست اجرایی شدن طرح شناسایی 135 انبار ضایعاتی، پلمب طبق دستور قضایی و اخذ تعهدات لازم از این انبارها بود. 
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: همچنین در گام اول، شناسایی و ساماندهی زباله‌گردها در دستور کار است که در مرحله اول فراخوان، شناسایی و ساماندهی آنها در حال انجام است. پس از ساماندهی زباله‌گردها، از ابتدای شهریورماه طرح وارد عملیات اجرایی و آزمایشی به مدت 90 روز خواهد شد و پس از آن زباله‌گیری تقاضامحور از درب منزل مسکونی، مراکز اداری و صنفی انجام می‌شود.
 
قنواتی عنوان کرد: ظرف سه ماه باید این طرح به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از پایان دوره آزمایشی ۹۰ روزه، ساعت مشخصی برای جمع‌آوری زباله‌های خشک، فست فودها، رستوران‌ها، ادارات و منازل تعیین می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: همچنین مقرر شده ایستگاه‌هایی در سطح شهر مشخص شود که شهروندان با تحویل زباله‌های خشک خود اقلام تشویقی مانند کارت شارژ خط تلفن همراه، مواد شوینده و لوازم التحریر دریافت کنند.
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ۱۵ درصد از سرقت‌های مربوط به زباله کاهش می‌یابد، بیان کرد: حدود دو هزار دستگاه موتور سه چرخه در اهواز اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید