امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

دکتر صادق جلیلی مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری سیمای مرکز خوزستان گفت: اولویت نخست ما سرویس دهی به بیمه شده های تامین اجتماعی است، توریسم درمانی در اولویت سوم ما قراردارد.

به گزارش پايگاه خبري- تحليلي حبيب نيوز، گفت و گو ویژه خبری کاری از واحد خبر سیمای خوزستان است که بعد از خبر ساعت 23 به مدت 30 دقیقه از سیمای خوزستان پخش می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف این برنامه گفت و گو محور، پیگیری مطالبات مردم استان از مسوولان دستگاه های اجرایی و انعکاس پاسخ آن‌ها است. در این برنامه که به صورت زنده پخش شد ضمن تشریح خدمات و تشکر از عملکرد خوب تآمین اجتماعی درحوزه درمان به  بررسی مشکل هاي درمان تامین اجتماعی خوزستان پرداخته شد.

دکتر صادق جلیلی در ابتدای سخنان خود با تبریک به صدا و سیمای مرکز خوزستان به خاطر کسب یازده مقام در جشنواره تولیدات رسانه ملی، به معرفی بخش درمان تامین اجتماعی در استان پرداخت وگفت: حدود دو میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی در خوزستان است که با در اختیار داشتن 6 بیمارستان ملکی و یک بیمارستان هیات مدیره ای  و 24 مرکز درمانی سرپایی در حال خدمت به بیمه شده ها هستیم.

او افزود: یک بیمارستان 96 تختخوابی در دهه فجر امسال در دزفول افتتاح خواهد شد و یک بیمارستان 160 تختخوابی هم در سال آینده در آبادان به بهره برداری می رسد.

 مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان متذکر شد:  با این دو بیمارستان و احتساب بیمارستان 100 تختخوابی هیات مدیره ای میلاد اهواز مجموع تخت های بستری تامین اجتماعی در خوزستان به 800 تخت خواهد رسید.

متن گفت و گوي دکتر صادق جلیلی با علي عليزاده مجري سيماي مركز خوزستان را با هم مي خوانيم:

*مجری: خوزستان بعد از استان تهران از لحاظ تعداد مراکز درمانی تامین اجتماعی دوم است اما باز هم گلایه ها بسیار زیاد است، یک آمار در سال گذشته داریم که بیش از 15 هزار میلیارد تومان در بخش درمان تامین اجتماعی هزینه شده است. اگر آمار درست است؟ چرا بعضی از مراکز درمانی طرف قرارداد در خوزستان با تامین اجتماعی همکاری نمی کنند و توضیحی که می دهند این است که تا این بدهی ها بر طرف نشود از ارايه خدمات معذوریم. چه توضیحی در این ارتباط دارید؟

دکتر صادق جلیلی:  درمان تامین اجتماعی  به دو بخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم تقسیم می شود، در درمان مستقیم همان مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی هستند که کلیه خدمات درمانی در این مراکز به بیمه شده ها به صورت رایگان انجام می شود. در درمان غیر مستقیم با بیش از 2000 موسسه اعم از مطب، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، درمانگاه، بیمارستان و سایر مراکز درمانی طرف قرارداد هستیم  و از طریق خرید خدمت در خدمت بیمه شده ها هستیم .

معمولاً دو سوم  اعتبارات تامین اجتماعی در درمان غیر مستقیم و یک سوم اعتبارات در درمان مستقیم هزینه می شود. سیاست کلی سازمان تامین اجتماعی از بدو تاسیس این نبوده است که کلیه خدمات درمانی در مراکز ملکی سازمان انجام گیرد. به همین دلیل درمان غیر مستقیم را تعبیه کردند. بنابر این 2 برابر اعتبارات ما به آن سمت کشیده شده که بتوانند همزمان با خدمات مستقیمی که ارايه می دهند برای افرادی که استطاعت لازم مراجعه به مراکز طرف قرارداد را ندارند همزمان درمراکز ملکی خدمات خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.

در حال حاضر به جز بیمارستان نفت آبادان با تمام موسسات درمانی، بیمارستانی چه در بخش دولتی و دانشگاهی و چه بخش خصوصی قرارداد داریم و بیمه شده های تامین اجتماعی را مورد پذیرش قرار می دهند. جا دارد از همه موسسات طرف قرار داد به خصوص بیمارستان های خصوصی که نهایت همکاری را با مدیریت درمان دارند تقدیر وتشکر كنم.

 به رغم این که در بعضی از استان ها نحوه همکاری موسسات محدود شده ولی در استان ما خوش بختانه با توجه به تعهدی که همکاران ما داشته اند شاید در حد چند روز عدم پذیرش بیمارداشتند که این مساله برطرف شد و به خوبی با ما همکاری می کنند. به هر حال بیمارستان های خصوصی یک موسسه خصوصی و اقتصادی هستند و آنها هم هزینه ها ومطالبات خودشان را دارند و توقع داشتند به مطالبات خود برسند که سعی می کنیم مطالبات آنها را در اسرع وقت پرداخت کنیم و از این بابت با هیچ موسسه درمانی مشکل قرارداد نداریم.

 

 *مجری: چه عاملی باعث این اختلال شد؟

 دکترصادق جلیلی: سازمان تامین اجتماعی هم یک سری مشکلات دارد ، یک زمانی سازمان تامین اجتماعی از خوش حساب ترین سازمان ها بود و پرداخت های آن بروز بود. مسايل مختلفی پیش آمده که یک مقدار تامین منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی- که بیش از 85 درصد منابع دریافتی آن از حق بیمه تامین می شود- دچار اختلال شده است.

  قطعاً اگر بیمه شده جدیدی اضافه نشود، حق بیمه های فعلی جوابگو نخواهد بود. از طرفی بازنشستگی های پیش از موعد، مشاغل سخت و زیان آور و ناتوانی پرداخت بعضی از شرکت ها و کارخانه ها و اداراتِ بعضاً دولتی در پرداخت بدهی های شان، مجموعاً باعث شد هزینه های سازمان زیاد و درامد کم شود. در این معادله ماهم توقع داریم به عنوان یک مجموعه ای که در استان کارمی کنیم موسسات  با ما همکاری لازم را داشته باشند. ما عملاً داریم به کارگر و کارمندی سرویس می دهیم که حق بیمه اش به ما پرداخت نمی شود. ما نمی توانیم بگويیم این کارگر به ما ارتباطی ندارد.

 

*مجری: بیمارستان نفت آبادان مشکل اش را رایزنی می  کنید حل شود؟

دکتر صادق جلیلی: در این مورد رایزنی کردیم. در جلسه ای که با معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان داشتیم، مشکل را منعکس کردیم و از ایشان خواستیم وساطت کنند تا مردم آبادان هم بتوانند از خدمات درمانی استفاده كنند و ایشان هم قول پیگیری داد.

 

*مجری: چه مبلغی از کارخانه ها و سازمان ها طلبکار هستید ؟

دکتر صادق جلیلی:  بیش از 4 هزار میلیارد تومان طلب کار هستیم در حالی که مبلغ بدهی مان 800 میلیارد تومان است. ما نمی توانیم به صورت جزیره ای عمل کنیم اگر حساب شرکتی را بازداشت کنیم ، کار شرکت می خوابد و متضرر می شود، اگر بخواهیم یک مجموعه تولیدی را بازداشت حساب کنیم، کار تولید متوقف می شود. در سالی که مقام معظم رهبری فرمودند: باید در این سال رونق تولید را داشته باشیم، سازمان تامین اجتماعی با دولت و سازمان های عمومی همراهی کرده که ان شاا... بتوانیم تولید را رونق دهیم تا مشکلی برای کارگر و کارآفرین ایجاد نشود. در عین حال توقع داریم مشکلات ما را هم ببینند.

در سال 97 حدود 1000 میلیارد تومان در سطح استان به موسسات طرف قرارداد واریزی داشتیم. از ابتدای امسال تا کنون حدود 400 میلیارد تومان به موسسات طرف قرارداد پرداختی داشتیم .

 

*مجری: سطح بهداشت و درمان  در خوزستان چگونه است ؟

دکتر صادق جلیلی: سطح بهداشت و درمان در استان، از آن جایی که یکی از متولیان آن تآمین اجتماعی است  عالی نیست. از مشکلاتی که وجود دارد کمبود نیروی متخصص است. وقتی تعداد متخصصان یک شهر کم باشد، مسلماً تعداد پزشکی که به سمت مراکز تامین اجتماعی می آیند نیز کمتر خواهد بود. با توجه به تعداد بیمه شده، که حدود 60 درصد جمعیت خوزستان بیمه شده های تامین اجتماعی هستند- قطعاً این تعداد مطب و پزشکی که داریم پاسخ گو نیستند و به همین دلیل ما درمان غیرمستقیم را براي این کار و استفاده از آن مراکز تعبیه کردیم.

 

*مجری: یکی ازامکاناتی که می تواند به تامین اجتماعی کمک کند، کسب درآمد از طریق توریسم درمانی است با توجه به اینکه استان ما در مجاورت کشور عراق قراردارد شما برای جذب صنعت توریسم درمانی برنامه ای دارید؟

دکتر صادق جلیلی: اولویت نخست ما سرویس دهی به بیمه شده های تامین اجتماعی است و به دنبال درآمدزایی به آن معنی و به هرقیمتی نیستیم. اگر بیمارستان های ما ظرفیت این را داشته باشند دومین اولویت، سرویس دهی به بیماران سایر بیمه هاست و توریسم درمانی در اولویت سوم ما قراردارد. با ساخت و راه اندازی بیمارستان در حال ساخت آبادان اگر ظرفیت اجازه داد برنامه توریسم درمانی را در این بیمارستان بنا خواهیم کرد که در آبادان ضریب اشغال تخت 83 درصد است در این جا اولویت اصلی و اول ما بیمه شده های سازمان تامین اجتماعی است بعد اولویت های دیگر.

 

*مجری: چرا سازمان تامین اجتماعی حق بیمه ای را که از بیمه شده ها دریافت می کند به اصطلاح "نُه بیست هفتم" به جای این که در درمان هزینه کند در جاهای دیگر هزینه می شود؟

دکتر صادق جلیلی: واقعیت این است که یک سیاست کلی در سازمان تامین اجتماعی است که اولویت پرداخت ها، پرداخت مستمری هاست. کارگری که 30 سال حق بیمه پرداخت کرده به امید این که بعد از 30 سال ماهانه مبلغی به عنوان درآمد داشته باشد و با آگاهی از اینکه اکثریت مستمری بگیران غیر از این هیچ منبع درآمدی ندارند، بنابراین اولویت سازمان پرداخت مستمری به موقع به این عزیزان است. اما با این توضیح درمان فراموش نشده است. در سال گذشته فقط در درمان غیر مستقیم 1000 میلیارد  و در درمان مستقیم بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه کردیم. امسال هر چند که منابع سازمان محدودیت دارند در اکثریت بیمارستان ها و مراکز درمانی شاهد تعمیرات اساسی و تعمیرات جزيی هستیم . در شوشتر فاز دوم بیمارستان شهدا با زیر بنای 5000 متر مربعی را داریم. همچنین در بیمارستان امیرالمومنین (ع) اهواز، درمانگاه تخصصی با زیر بنای 2500 متر مربع  و با 45 اتاق معاینه در حال ساخت است که سال گذشته در همین بیمارستان افتتاح  اورژانس با 26 تخت فعال را داشتیم که این خود بیانگر این است که سازمان تامین اجتماعی به رغم همه مشکلات اقتصادی، به وضعیت درمان توجه خاصی دارد .

 

*مجری: آقای دکتر از اینکه وقت خودتون را به مردم اختصاص دادید و بدون ریا صحبت کردید از طرف مردم از شما تشکر می شود .

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید