کرونا چه گونه اعضای خانواده را به جان هم می‌اندازد؟

کرونا چگونه اعضای خانواده را به جان هم می‌اندازد؟

 یک متخصص روان‌درمانی با اشاره به تغییرات نهاد خانواده در همه‌گیری کرونا گفت: این شرایط موجب افزایش مشاجره‌ها و تعارض‌های زناشویی در روابط زوجین شده است و کاهش سطح درآمد خانواده در این دوران نیز یکی از عوامل افزایش یا ایجاد تنش بین زوجین می‌شود.

دکتر مریم دیلی‌وند اظهار کرد: با همه‌گیری کرونا تغییرات مختلفی در سطوح جامعه رخ داد و نهاد خانواده نیز از این تغییرات مصون نمانده است. در دوران قرنطینه، در کارکردها و ساختار خانواده تغییراتی ایجاد شده است که می‌تواند همراه با عوارضی باشد.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: متاسفانه این شرایط موجب افزایش مشاجره‌ها و تعارض‌های زناشویی در روابط زوجین شده است و کاهش سطح درآمد خانواده در این دوران نیز یکی از عوامل افزایش یا ایجاد تنش بین زوجین می‌شود.

این متخصص روان‌درمانی و روانشناسی تصریح کرد: استرس وضعیت تحصیلی فرزندان، برخورد با اضطراب، وسواس، افسردگی، محدودیت در تعامل بین خانواده‌ها و چالش حضور در مراسم خاکسپاری عزیزانی که در کرونا از دست رفته‌اند از عوارضی هستند که در این شرایط ایجاد می‌شوند.

دیلی‌وند با اشاره به ایجاد زمینه افزایش تنش‌ها و مشاجرات در شرایط قرنطینه، گفت: با توجه به اینکه اکثر خانواده‌ها کمتر به بیرون از منزل، مهمانی یا سفر می‌روند، ساعت حضور اعضا در خانواده زیاد می‌شود و دیده می‌شود که این تنش‌ها و جر و بحث‌ها افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم دیدگاه منفی نسبت به حضور بیشتر در منزل را در نظر بگیریم، در این دیدگاه باید از حضور بیشتر در منزل، فاجعه‌سازی کنیم و مرتب بگوییم از کنار هم بودن خسته شده‌ایم یا غر بزنیم و مدام دعوا کنیم اما باید یادمان باشد که استرس و نگرانی‌های ناشی از این افکار نیز گاه می‌تواند این مسائل را تشدید کند.

این متخصص روان‌درمانی و روانشناسی افزود: اینکه خانواده‌هایی هر چند وقت یک بار بحث و جدل ندارند، لزوما خانواده موفق، سالم و کاملی نیستند زیرا ممکن است سردی رابطه بین آن‌ها حاکم باشد یا یکی از اعضای خانواده آنقدر سلطه یا کنترل‌گری زیادی داشته باشد که دیگر اعضا، احساس ناامیدی یا درماندگی کنند و حتی صدایشان شنیده نشود.

وی گفت: نمی‌خواهیم وجود تنش یا جر و بحث را نفی کنیم و تاثیر مخرب کرونا را بر ساختار خانواده نادیده بگیریم اما گاه می‌توانیم بُعد مثبت دوران قرنطینه را ببینیم؛ مثلا پدری که تا چند ماه پیش از حال و احوال فرزندان خبری نداشته است، با وجود این شرایط می‌تواند فرصت شناخت بیشتری ایجاد کند.

دیلی‌وند که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زوجین نیز می‌توانند از دل بحث‌های روزمره، فرصت شناخت بیشتری ایجاد کنند و می‌توان از این فرصت برای افزایش صمیمت استفاده کرد و صرفا باید کیفیت یک رابطه را در نظر بگیریم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید