امروز:
شنبه - 8 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور تنها پنج درصد است

اهواز- حبیب نیوز:  معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر خوزستان در مجتمع فجر اهواز گفت: "قانون اساسی سهم ۲۵ درصدی برای تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پیش‌بینی کرده اما اکنون تنها پنج درصد آن محقق شده است." که هیچ مستنداتی برای آمار 5 درصدی خود ارایه نکرد!

این در حالی است که پیش از ادغام سه وزارت خانه "تعاون"، "کار" و "رفاه" سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور 7 درصد اعلام شد؛ اما با ادغام این سه وزارت خانه در سال 90 بخش تعاونی به دلیل  بی توجهی و اختصاص ندادن بودجه مناسب با مشکل ها و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شد و عملا از بسیاری از اهداف کمی و کیفی توسعه‌ای که برایش درنظرگرفته شده بود بازماند و سال به سال آمار تشکیل تعاونی در کشور کاهش یافت و کلن تعاون و تعاونی ها از افق نگاه مسوولان اجرایی خارج شد و زیر پونز کار رفت؛ در حالی که تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به دنبال خود دارد و می بایست با کار زمینه های توسعه را برای خود و رفاه را برای دیگران فراهم کند؛ اما از آنجا که در میان بخش های فربه خصولتی و خصوصی قرار گرفته اجازه جلو و چپ و راست رفتن و نیز عرض اندام به آن ندادند؛ فقط می تواند نفس بکشد و عقب برود و زنده بماند!

وقتی یک جوان 27 ساله بی تجربه می شود معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وقتی خود وزیر و معاونان اش در سخنان خود از وزارت کار می گویند و اسمی از تعاون نمی آورند در حالی که ابتدای این وزراتخانه نام تعاون آمده و بعد کار؛ وقتی قانون بخش تعاونی مورد توجه مسوولان قرار نمی گیرد؛ باید  سهم بخش تعاونی از اقتصاد کشور به 5 درصد برسد و سال به سال هم کاهش پیدا کند به نحوی که به صفر یا زیر برسد!

البته با عقبگرد و تضعیف بخش تعاونی، مسوولان برای همیشه از دست این بخش دست و پاگیر(!) و خود واژه "تعاون" خلاص خواهند شد و نفس راحتی  خواهند کشید و دیگر نیاز به نام بردن از تعاون و تعاونی ندارند و بیشتر به بخش های خصولتی و خصوصی خواهند پرداخت. حتا می توان به جای بخش تعاونی بخش خصولتی را جای دهند و به اهداف خود برسند!

وقتی به اهداف بخش تعاونی در قانون اساسی نگاه می کنم که از: "ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل- قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر بکارند ولی وسائل کار ندارند و پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص برای تحقق عدالت" سخن به میان آورده؛ نمی دانم با چه زبانی از مسوولان اجرایی کشور و دولت های گذشته تا کنون که این موارد را مو به مو اجرا کرده اند(!) تشکر و قدردانی کنم که حق مطلب را ادا کرده باشم!

به هر روی، ما- که عمری است با تعاون و بخش تعاونی همراه و همگام بوده ایم- بهتر است پیش از خواندن سخنان احمد میدری به نقل از ایرنا، برای مظلومیت "بخش تعاونی"- که از چشم کار افتاده و قطارش در ایستگاه کار بی کار شده است-  گریه کنیم و فاتحه ای بخوانیم:

 احمد میدری در آیین تجلیل از تعاونی های برتر گفت: جایگاه کنونی تعاون در اقتصاد کشور با آرمان‌های بیان شده در قانون اساسی فاصله بسیار دارد.

او با اشاره به نبود ارتباط گیری موفق میان افراد و تعاونی ها افزود: تعاونی ها قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور هستند از این رو باید دنبال راه کارهایی برای افزایش ارتباط میان اعضای تعاونی ها و هیات مدیره ها باشیم.

میدری گفت: یکی دیگر از دلایل محقق نشدن سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها از اقتصاد کشور ناتوانی در پرداخت حقوق سهام داران خرد است.

او افزود: اگر زیرساخت های حقوقی در بحث تعاونی ها وجود داشت شاهد بروز مشکلات فعلی نبودیم و تعاونی ها جایگزین بخش دولتی  یا حتی بخش های خصوصی بزرگ می شدند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و وضعیت نظام بانکی شرایط نامطلوبی بر تعاونی ها حاکم است اما در برخی موارد همین مشکلات می تواند به نقطه عطفی برای ایجاد تغییرات مثبت تبدیل شود.

او گفت: تجمیع پول های موجود در بازار و سرمایه های مردم در تعاونی ها سبب خنثی کردن اثرات تحریم است.

او با بیان اینکه بخش عمده منابعی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد برای آموزش بخش تعاونی است ، ادامه داد: در کنار این مساله نباید از لزوم افزایش بازرسی در تعاونی ها برای کاهش مفاسد اقتصادی غافل شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید