امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

رئیس شورا: به ما احترام گذاشتند و گفتند خودتان شهردار اهواز را عزل کنید

 در جلسه یکصد و چهل و دوم شورای شهر اهواز که شامگاه پنجشنبه با موضوع برکناری موسی شاعری شهردار اهواز و انتخاب سرپرست شهرداری برگزار شد، موسی شاعری با ۹ رای از سمت خود برکنار و ابراهیم نوشادی با ۱۲ رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وزارت کشور در نامه‌ای که به شورای اسلامی شهر اهواز ارسال کرده بود، موسی شاعری شهردار اهواز را فاقد صلاحیت این سمت دانسته بود بنابراین قرار بود روز چهارشنبه جلسه عزل شهردار اهواز و انتخاب سرپرست شهرداری برگزار شود که به دلیل غیبت پنج عضو شورا، این جلسه لغو شد.

پیش از این نیز نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص برکناری شهردار اهواز به شورای شهر اهواز ارسال شده بود.

شاعری پیش از این نیز در پی شکایت مرکز بهداشت غرب و پیگیری مدعی‌العموم در زمینه آبگرفتگی‌های سال گذشته در اهواز، در حکمی بدوی به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده است.

عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز در این جلسه اظهار کرد: نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر امور شورای اسلامی شهرها وزارت کشور با ضمیمه نامه‌هایی از سازمان بازرسی کشور، ۳  اسفندماه برای شورای شهر اهواز ارسال شد و شورا را مکلف کرد که بر اساس قانون و بر اساس تبصره ۴ ذیل بند یک ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اقدام کنیم و گزارش آن به وزارت کشور، سازمان بازرسی و استانداری خوزستان ارسال شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همه اعضای شورا و مسئولان استان خوزستان بر قانون‌مداری و اخلاق‌مداری تاکید دارند. از همه افرادی که در رسانه‌ها یا فضای مجازی، امورات شهر و مدیریت شهری و شورا را پیگیری می‌کنند می‌خواهیم که اخلاق‌مداری را رعایت کنند و آنچه قانون ما را مکلف کرده و باید اجرا شود را عنوان کنند.

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: سه دستگاه نظارتی و حاکمیتی یعنی وزارت کشور، سازمان بازرسی و استانداری، برکناری شهردار اهواز را به شورای شهر تکلیف کردند و به ما احترام گذاشتند و گفتند به تکلیف خود عمل کنید.

سنواتی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف سریع موسی شاعری و انتخاب شهردار جدید گفت: اکنون اعضای شورای شهر تحت فشار هستند و ممکن است فردا گزینه‌ای تغییر پیدا کند و باز به اعضای شورای شهر فشار بیاورند یا تغییراتی صورت بگیرد.

وی با اشاره به طرح پیشنهاد از سوی برخی اعضای شورا مبنی بر اینکه شاعری به جای اینکه عزل شود خودش استعفا بدهد تا عزل در سابقه و رزومه کاری وی قرار نگیرد، تصریح کرد: اگر شهردار اهواز اکنون استعفای خود را به صورت پیامک هم برای اعضای شورای شهر ارسال کند، آن را می‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، حسین حیدری دیگر عضو شورای شهر اهواز در ادامه به عنوان مخالف عزل شهردار اظهار کرد: پس از گذشت ۲۰ ماه از انتصاب شهردار اهواز، دستگاه نظارتی ورود و عنوان کرده که وی شرایط شهردار بودن را ندارد. در این صورت، وزارت کشور باید حکم شهردار اهواز را لغو می‌کرد، چرا توپ را به زمین شورا انداختند؟ عدم لغو حکم شهردار توسط وزارت کشور، احترام به اعضای شورا نیست.

وی افزود: با این شرایط گفته می‌شود که یک نهاد خارج از مجموعه شورا، برای شورا تعیین تکلیف کرده است بنابراین پیشنهاد می‌شود این جلسه ۲۴ ساعت عقب بیافتد و تضمین می‌دهم که استعفای شهردار اهواز را روز شنبه تقدیم کنم تا شهردار با استعفا از سمت خود برود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: این کار موجب می‌شود در کارنامه موسی شاعری برکناری قید نشود.

وی افزود: از طرف دیگر، این برکناری از طرف ایشان (شهردار) قابل پیگیری است که با استعفا دیگر قابل پیگیری نیست. با این کار شورا نیز به استقلال خود احترام می‌گذارد و نمی‌گذارد یک نهاد از بیرون از شورا برایش تصمیم‌گیری کند.

حیدری بیان کرد: من از ابتدا گفتم که آقای شاعری شرایط لازم را ندارد اما در نهایت وزارت کشور حکم وی را صادر کرد.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: اگر وزارت کشور حکم شهردار را صادر نمی‌کرد آیا موسی شاعری شهردار بود؟ مرجع صادرکننده حکم اشتباه کرده است و خودش باید حکم را لغو کند.

حیدری تصریح کرد: این تصمیم شورا (برکناری شهردار) قابل پیگیری در دیوان عدالت اداری است.

به گزارش ایسنا، سید محسن موسوی‌زاده عضو شورای شهر اهواز نیز در ادامه با اشاره به پیشنهاد برخی اعضای شورا برای به تعویق انداختن تصمیم‌گیری در خصوص شاعری و مهلت دادن به وی برای ارائه استعفایش در روز شنبه هفته آینده، اظهار کرد: امشب قبل از ورود به صحن شورا، تماس‌ها و پیشنهادهای متنوع و سفارش‌های متعددی دریافت کردم که با این اوضاع، نمی‌توانم تا شنبه منتظر بمانم.

وی افزود:  اگر قرار است آقای شاعری استعفا بدهد، این کار را اکنون انجام دهد.

موسوی‌زاده تصریح کرد: متاسفانه می‌گذارند جو آرام شود تا روز شنبه این کار انجام شود.

به گزارش ایسنا، مازیار جهانبخشی دیگر عضو شورای شهر اهواز در خصوص پیشنهاد استعفای شهردار اهواز، اظهار کرد: در دو سه روز اخیر همه اعضای شورا فشارهای زیادی را تحمل کردند اما چه تضمینی است که تا یکی دو ساعت آینده هم بتوانیم با همین شرایط پیش برویم؟ من از خود مطمئن هستم.

وی افزود: نوشتن استعفا مگر چقدر زمان می‌برد که آقای شاعری اکنون این کار را نمی‌کند؟ اگر بحث استعفا است اکنون هم می‌شود این کار را کرد.

جهانبخشی گفت: تصمیمی گرفته شده است که باید به آن عمل شود. اگر بحث گزینه دیگری است اکنون می‌توان آن را مطرح کرد.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به پیشنهاد و تضمین حیدری دیگر عضو شورا مبنی بر مهلت دادن به شاعری برای استعفا تا روز شنبه بیان کرد: ما نمی‌توانیم تضمین آقای حیدری در خصوص ارائه استعفای شهردار تا روز شنبه را بپذیریم. اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که ادامه راه با آقای شاعری امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: با بیان این مساله که تکلیف وزارت کشور، تحمیل به شورای شهر است؛ مخالف هستم.

وی افزود: هدف این است که این تغییر ایجاد شود و سازمان بازرسی به دنبال اعمال قانون است بنابراین این کار منافاتی ندارد و نظر این سازمان محقق خواهد شد. شورای شهر نیز می‌تواند از وزارت کشور در خصوص سلب اختیار شکایت کند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر به عنوان مثال یک شهردار با رای وزارت کشور عزل شده باشد، من صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص لغو حکم توسط وزارت کشور را قبول می‌کنم. قانون اختیار را به شورای شهر داده است و اگر قانون ایراد دارد باید اصلاح شود. قانون این اختیار و حرمت را برای شورای شهر قائل شده تا شهردار را انتخاب کند.

فلسفی بیان کرد: اگر هر یک از اعضای شورا فکر می‌کند که این کار ایراد دارد، نباید به عزل رای دهد.

وی در خصوص گزینه‌های شهرداری اهواز، افزود: کسی باید در این جایگاه قرار بگیرد که به جایگاه مشرف باشد و از طرفی ارتباطات ملی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، جاسم موسی‌پور دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: با وجود نقاط ضعف و عدم توجه به برخی از تذکرات شورای شهر، آقای شاعری زحماتی کشیدند و اگر می‌خواهیم حرمت خود را نگه داریم، پیشنهاد استعفای شهردار خوب است.

به گزارش ایسنا، هادی قنوات دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: در چند ماه گذشته جزو منتقدین جدی آقای شاعری بودم اما با توجه به اینکه ۲۰ اسفندماه دوستان می‌خواهند در انتخابات شورا ثبت‌نام کنند و ۲۸ خردادماه نیز روز انتخابات است، باید توجه شود چه تصمیمی می‌خواهیم برای شهر اتخاذ کنیم.

وی افزود: در زمان آقای کتانباف نیز دوستان پیگیر نامه بازنشستگی و فشار بودند که همان موقع مخالفت کردم و گفتم از ابزار شورا استفاده شود و شهردار وقت استیضاح شد. اکنون نیز اگر تصمیم شورا در یک مرجعی باطل شود، شان شورا زیر سوال می‌رود.

قنوات تصریح کرد: دادن زمان برای استعفای شهردار به منظور کاهش تنش‌ها و حاشیه‌ها، پیشنهاد خوبی است.

به گزارش ایسنا، فتح‌الله حاجتی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز به عنوان مخالف عزل اظهار کرد: از اعضای شورا می‌خواهم به فکر آبروی خود و شهر باشند. اکنون ویروس کرونا شرایط بحرانی ایجاد کرده و اکثر اعضای شورا به جای اینکه به فکر کمک به بیمارستان‌ها و مردم باشیم، وارد حاشیه شده‌ایم.

وی افزود: در زمان آقای شاعری، سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء قدم‌های بزرگی در اهواز برداشتند بنابراین باید برای ارائه استعفای شهردار وقت داده شود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: خودتان آقای شاعری را انتخاب کردید و من دقیقه ۹۰ به وی رای دادم.

حاجتی گفت: حداقل باید به فکر آبروی شهردار اهواز هم باشیم. نباید با آبروی کسی بازی کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا ایزدی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: اهمیت قانون، بیش از فشارهای بیرونی است اما با توجه به تلاش‌های ۲۰ ماهه آقای شاعری می‌خواهم برکناری انجام نشود و اکنون استعفا از طرف وی ارائه شود.

به گزارش ایسنا، مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز با اشاره به سوابق نوشادی به عنوان گزینه سرپرستی شهرداری گفت: آقای نوشادی ۱۳ سال سابقه کار در شهرداری اهواز و فوق لیسانس مرتبط دارد که اگر از وی عبور کنیم در شهرداری اهواز گزینه‌ای برای این پست نداریم.

وی افزود: در شهرداری اهواز هیچکس مانند آقای نوشادی شاخصه‌های تعیین‌شده توسط وزارت کشور را ندارد.

به گزارش ایسنا، رحیم کعب‌عمیر دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: آقای نوشادی جزو افتخارات استان خوزستان است و در کلانشهرها به عنوان رئیس کمیته بررسی قوانین شهرداری برگزیده شده است.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: کسی برای این کار انتخاب می‌شود که تبحر دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه اسکندر لطفعلی‌زاده دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: برگزاری این جلسه، غلط و غیرقانونی است. این جلسه در زمینه یک موضوع واحد که قبلا درباره آن بحث و پیگیری کرده‌ایم برگزار شده است و طرح مجدد آن، غیرقانونی به نظر می‌رسد.

وی افزود: نمی‌شود یک موضوع را مطرح و درمورد آن رای‌گیری کرد و مجددا آن را مطرح کرد.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: همه می‌دانیم حکم شهردار کلانشهرها با امضای وزیر کشور صادر می‌شود؛ شان شهردار و شورای شهر اهواز این نیست که یک مدیرکل امور شهری نامه‌ای برای ما بنویسد و ما دستور جلسه‌ای تعیین کنیم.

لطفعلی‌زاده بیان کرد: ما یک سال است داریم با شهردارمان دعوا می‌کنیم و تمام کار ما این شده است که عده‌ای بگویند این شهردار برکنار شود یا خیر.

وی ادامه داد: فضایی که اکنون وجود دارد به گونه‌ای شده که برخی دوستان در حال فشار وارد کردن هستند و با فشارهای بیش از حد در مجلس و جاهای دیگر این نامه‌ها دریافت شده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: نمی‌شود هر آنچه علی‌رغم میل باطنی رئیس جلسه است در این جلسه گفته نشود. دقیقا سه هفته پیش در خصوص این موضوع رای‌گیری شده است.

وی در خصوص گزینه‌های سمت شهردار اهواز نیز گفت:  هر دو گزینه از کارمندان شهرداری اهواز و دارای سنوات خدمتی متفاوت و خوبی هستند.

لطفعلی‌زاده گفت: با توجه به اینکه بابت مساله صدور رای بدوی دادگاه برای آقای شاعری مسائلی مطرح شده است باید بگوییم این بند برای آقای نوشادی نیز محسوس است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: مطمئنا پس از امروز نخستین تذکر را به سرپرست شهرداری اهواز خواهم داد. همچنین استعلام صحت و سلامت عقلی وی را می‌خواهم و در صورت لزوم طرح سوال خواهم کرد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک درخت بکاریم نمی‌دانیم در چهار ماه رشد می‌کند یا خیر بنابراین نمی‌دانیم چه کسی و با چه برنامه‌ای می‌خواهد سرپرست شهرداری اهواز شود. بعید می‌دانم کسی که دلسوزانه بخواهد ورود کند به این راحتی این پست را بپذیرد.

لطفعلی‌زاده گفت: آقای نوشادی حدود ۱۲ سال، نفر اول این مجموعه بوده است اما شهرداری اهواز رشد اصلی در بحث برنامه‌ریزی نداشته است.

وی بیان کرد: آقای جامعی جوان دهه ۶۰ است و به نظر می‌رسد در کارهای اجرایی بوده و گزینه خوبی برای این سمت است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید