امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در برخی مناطق، توزیع نیروی انسانی خوب انجام نشده و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود!
 
 
مهدی رفیعی دهکردی در شورای اداری خوزستان در اهواز، تربیت را یک مقوله اجتماعی قلمداد کرد و گفت: بسیاری از هزینه‌هایی که در جاهای مختلف پرداخت می‌کنیم، ناشی از این است که به آموزش و پرورش توجه زیادی نداریم.
  او اظهار کرد: آموزش و پرورش باید مسیری را طی کند که این مسیر نیز مشخص شده است. سند تحول بنیادین که توسط شورای عالی به تصویب رسیده و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، قانون اساسی شورای آموزش و پرورش است و مأموریت آموزش و پرورش را به خوبی مشخص کرده است.
او افزود: ما برداشت‌های مختلفی را از ماموریت‌های آموزش و پرورش می‌بینیم اما برای اینکه گام موثری در موضوع ماموریت آموزش و پرورش برداریم، باید به یک برداشت واحد برسیم. بر اساس سند تحول بنیادین اینگونه مشخص شده که آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. تعلیم و تربیت رسمی و عمومی نیز همان چیزی است که ما از کودکان و شهروندان خود انتظار داریم.
 
او ادامه داد: ما انتظار داریم شهروندان ما مسئولیت‌پذیر باشند و اصل نظم، تفکر، کار گروهی و تعامل را بلد باشند. انتظار داریم مومن و سختکوش باشند و به محیط زیست و همنوعان خود احترام بگذارند. تعلیم و تربیت عمومی در شش ساحت به وضوح مشخص شده است. یعنی آموزش و پرورش باید روی تعلیم و تربیت عمومی تمرکز کند و کار آن تعلیم و تربیت تخصصی نیست. تعلیم و تربیت تخصصی باید در دانشگاه رخ دهد.
رفیعی تصریح کرد: این شش ساحت عبارتند از تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی که زیربنای کار ما است. تربیت اعتقادی بر مبنای تقویت بنیان‌های شناختی و آگاهی‌بخشی دینی برای دانش‌آموزان است. ساحت دوم تربیت دینی و اجتماعی است. باید دید آیا دانش‌آموز ما مطالبه‌گری صحیح و منطقی را می‌آموزد و حقوق خود را می‌شناسد؟ ما نمره انضباط را به ساکت‌ترین و منفعل‌ترین دانش‌آموز و گاهی به برده‌ترین دانش‌آموز می‌دهیم. در این ساحت مشخص شده که ما باید آزادی‌های فردی دانش‌آموز را به رسمیت بشناسیم. دیگر، اینکه ناظم چوب را برای کنترل بیرونی به دست بگیرد، کارآمدی ندارد. لازمه رشد سیاسی و اجتماعی این است که زمینه‌سازی لازم برای خودکنترلی را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ساحت سوم تربیت اقتصادی و حرفه‌ای است. باید دید چقدر بچه‌های ما رفتارهای درست اقتصادی را بلد هستند. ساحت چهارم تربیت علمی و فناورانه است. تربیت علمی یعنی اینکه ما بتوانیم در عرصه‌های علمی، تحقیق، مطالعه و پژوهش، سرآمد باشیم. دانش‌آموزی که با معدل 20 فارغ‌التحصیل می‌شود، چقدر با فرهنگ مطالعه آشنا و اندیشه‌ورز است؟ ساحت پنجم، ساحت زیبایی‌شناسی و هنر است. چقدر بچه‌های ما زیبایی‌ها را فرا می‌گیرند و به خلاقیت‌های هنری بها داده می‌شود؟ ساحت ششم تربیت زیستی و بدنی است. ما باید به سلامت فکر و جسم دانش‌آموزان کمک کنیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: نمی‌گویم که تمام این ساحت‌ها بر عهده آموزش و پرورش است. بخش عمده تمرکز همکاران ما متوجه نمره است. اما نمره نیز بخشی از کار است. باید هدف را از شاخص جدا کنیم. هدف، تربیت عمومی است. در بحث تربیت علمی یکی از شاخص‌های ما نمره است که باید به آن نیز توجه داشته باشیم. نتیجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دو جمله خلاصه می‌شود. یعنی تربیت باید به رفتار آگاهانه و اختیاری منجر شود. آیا تربیت ما موجب عقلانیت و رشد خودآگاهی و خودکنترلی در فرد می‌شود؟
رفیعی افزود: اعتقاد ما در آموزش و پرورش این است که باید تربیت را به عنوان یک مقوله اجتماعی قلمداد کنیم. اگر مسئولیت‌پذیری، تلاش و پشتکار در فرزند ما به وجود بیاید، حتما درس او نیز بهتر خواهد شد. بدون شک بخش عمده‌ای از راه برون‌رفت از مشکلات استان و کشور، در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود. بسیاری از هزینه‌هایی که در جاهای دیگر می‌کنیم، ناشی از این مساله است که به آموزش و پرورش زیاد توجه نمی‌کنیم. آموزش و پرورش گلوگاه دانایی ملی است.
وی تصریح کرد: امسال پنج دانشگاه فرهنگیان با حدود دو هزار نیرو به مجموعه آموزش و پرورش اضافه می‌شود. همچنین یک هزار و 197 نیرو بر اساس ماده 28 استخدامی، امسال به جمع ما اضافه می‌شوند. آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است ولی ما اعتقاد داریم نیرویی که وارد می‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد. اگر در جامعه دچار محرومیت هستیم، نباید دچار محرومیت در نگاه باشیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: 91 درصد مدارس ما در نوبت ثابت اداره می‌شوند. وقتی قرار است مدرسه در نوبت ثابت اداره شود، باید نیروی کافی برای آن در اختیار داشته باشیم. اگر نیروی کافی نداریم بهترین راه این است که بخشی از مدارس به صورت گردشی اداره شوند. تا زمانی که مشکل نیروی انسانی ما حل شود، 25 درصد از فضاهای آموزشی ما دو نوبته اداره می‌شوند. همچنین دستور داده‌ایم که تا 10 شهریورماه، فایل نیروی انسانی بسته شود.
رفیعی افزود: در برخی مناطق، توزیع نیروی انسانی خوب انجام نشده است و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود. نمی‌شود در یک مدرسه در منطقه محروم، 100 درصد نیروها را نیروی پاره‌وقت یا سربازمعلم قرار دهیم و از آن انتظار کیفیت آموزشی داشته باشیم. اگر طلایی‌ترین برنامه‌ها را هم از ژاپن وارد کنیم اما مدیریت خوبی در آموزش و پرورش نداشته باشیم، به نتیجه نمی‌رسیم.
وی گفت: مدارس به عنوان یک سازمان مطرح هستند. مدیر مدرسه باید بداند مدرسه یک اداره است و مثل یک اداره از آن پشتیبانی می‌شود و مثل یک اداره باید پاسخگوی کار خود باشد. وظیفه ما نیروهای ستادی، ریل‌گذاری، هدف‌گذاری و نظارت است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: توجه به انجمن‌های اولیا و مربیان، توجه به دانش‌آموزان خاص، یعنی هم نخبگان و هم کسانی که به حمایت آموزشی نیاز دارند، در دستور کار ما قرار دارد. ما آموزش و پرورشی‌ها قوی‌ترین رسانه هستیم. ما یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز و 50 هزار فرهنگی و خانواده داریم. در خیلی از جاها ما جشن شکست‌ها را می‌گیریم و موفقیت‌ها را نمی‌بینیم. باید نقد منصفانه داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم ماهانه جشن موفقیت‌ها را بگیریم.
منبع: ایسنا

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید