امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
شهرداری فکری برای سگ‌های بلاصاحب نکند، شکایت می‌کنیم

 دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر گفت: یک ماه پیش، آخرین تذکر به شهرداری اهواز و سازمان پسماند داده شد و اگر آن‌ها اقدام عملی انجام ندهند و باز هم ‌شاهد دیده شدن سگ‌های ولگرد در سطح شهر باشیم، از شهرداری اهواز و سازمان پسماند به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

به گزارش حبیب خبر، دکتر مهران احمدی‌بلوطکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خطر بهداشتی ناشی از افزایش سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر اهواز اظهار کرد: در جلسات شورای سلامت، بارها موضوع وضعیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: در پاییز سال ٨٨ در یک مصوبه ملی، متولی‌گری و مسئولیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دادند و شهرداری‌های کلانشهرها نیز سازمان پسماند شهرداری را متولی اصلی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب معرفی کردند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: هر چند در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، دستگاه‌های مختلف از جمله بهداشت و نیروی انتظامی و گروه‌های مردم‌نهاد و شهرداری باید پای کار باشند اما متولی اصلی این کار، سازمان پسماند شهرداری است.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته، سازمان‌های پسماند شهرداری‌ها نسبت به اتلاف سگ‌های بلاصاحب اقدام می‌کردند که در مواجهه با گروه‌های حامی حیوانات قرار گرفتند و پس از آن به جای اتلاف سگ‌ها، به ساماندهی آن‌ها روی آوردند.

احمدی‌بلوطکی ادامه داد: شهرداری اهواز و سازمان پسماند، سایتی در منطقه صفیره طراحی کردند که سگ‌های بلاصاحب را زنده‌گیری و نسبت به عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی آن‌ها اقدام می‌کرد. این کار در اوایل به خوبی پیش رفت اما اکنون روند خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری اهواز در چند سال اخیر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را رها کرده است، عنوان کرد: شهرداری اهواز دلایلی از جمله بالا بودن هزینه نگهداری و خوراک و هزینه‌های زنده‌گیری و سایر دلایل مختلف را بهانه رها کردن کار ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عنوان کرده است در حالی که در تمام نقاط شهر، این سگ‌ها در حریم‌های خصوصی خانواده‌ها و سازمان‌ها و ادارات وارد شده‌اند.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به بالا بودن قدرت تولیدمثل سگ‌ها گفت: عدم ساماندهی سگ‌ها و بالا بودن تولیدمثل آن‌ها باعث شده که تعداد بسیاری سگ در سطح شهر اهواز دیده شود که این مساله، چهره شهر را نیز بد جلوه می‌دهد.

وی ادامه داد: بارها نگرانی‌های خود را در این خصوص مطرح کردیم اما شهرداری در این خصوص اقدام عملی انجام نداد. یک ماه پیش، آخرین تذکر به شهرداری اهواز و سازمان پسماند داده شد و اگر آن‌ها اقدام عملی انجام ندهند و باز هم ‌شاهد دیده شدن سگ‌های ولگرد در سطح شهر باشیم، از شهرداری اهواز و سازمان پسماند به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

احمدی‌بلوطکی با بیان اینکه سازمان پسماند شهرداری اهواز اقدامات اولیه را در این خصوص انجام داده است، اظهار کرد: مقرر شد سازمان پسماند اقدامات خود را از جمله تصاویر، فیلم و مکتوبات را در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب برای ما ارسال کند؛ به گفته آن‌ها این اقدامات از حاشیه شهر شروع شده است.

وی ادامه داد: همچنان در حال پایش و رصد فعالیت سازمان پسماند شهرداری در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب هستیم؛ اگر در حال کار باشند، ما نیز حمایت می‌کنیم و اگر به این جمع‌بندی برسیم که سازمان پسماند اقدام خاصی انجام نمی‌دهد، این سازمان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود.

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه آمار حیوان‌گزیدگی در سطح شهر اهواز افزایش یافته است، عنوان کرد: گزارش‌های ناشی از حیوان ‌گزیدگی در انواع حیوانات که در راس آن‌ها سگ‌های ولگرد هستند، افزایش یافته است و باید توجه داشت که در صورت ابتلا، بیماری هاری می‌تواند حتی منجر به مرگ شود.

وی افزود: اگر به واحد گزش غرب و شرق اهواز در بیمارستان رازی و ابوذر مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که آمار حیوان‌گزیدگی مرتب در حال افزایش است که تبعات مختلفی در سطح جامعه به جای می‌گذارد و با سیل شکایت شهروندان چه به صورت مجازی و چه حضوری مواجه می‌شویم.

احمدی‌بلوطکی در خصوص بیماری‌های ناشی از وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر، عنوان کرد: بیماری هاری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است و در زمینه‌های مختلف، نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه به شهرداری در خصوص ساماندهی این سگ‌ها تذکر داده‌ایم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متولی اصلی ساماندهی این سگ‌ها، سازمان پسماند شهرداری است و نه بهداشت؛ این سازمان به هر راهکار و جمع‌بندی که برسد ما از آن حمایت می‌کنیم.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: دو پروژه اساسی ما یکی ساماندهی آب روستایی و دیگری ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است که این دو پروژه را به طور ویژه و خارج از سایر وظایف مورد رصد قرار می‌دهیم و تا به سرانجام رسیدن این کار دست از سر شهرداری و شرکت آب و فاضلاب بر نخواهیم داشت.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید