عضو شورای شهر:

نمی‌دانیم اهواز با چند میلیمتر بارندگی زیر آب می‌رود

 
نمی‌دانیم اهواز با چند میلیمتر بارندگی زیر آب می‌رود
آبگرفتگی اهواز

 عضو شورای شهر اهواز با اشاره به مشکلات آبگرفتگی و دفع آب‌های سطحی گفت: تا زمانی که لایروبی اصولی و کامل انجام نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد که با چند میلیمتر بارندگی، شهر زیر آب می‌رود.

محمدجعفر فلسفی در نشست خبری شورای شهر اهواز که روز (۲۱ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: از گذشته در خصوص وضعیت آب‌های سطحی و فاضلاب نگرانی وجود داشت اما با توجه به قرار داشتن در دوره خشکسالی، نگرانی در خصوص فاضلاب جدی‌تر بود. در زمان خشکسالی، بارندگی یا آبگرفتگی زیاد مطرح نبود بنابراین همه نگاه‌ها به بحث فاضلاب معطوف شد به گونه‌ای که در ۱۰ تا ۱۵ سال قبل بحث سونامی فاضلاب در اهواز مطرح می‌شد.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده متناسب با حجم مشکل نیست، افزود: در حال حاضر نیز درب هر منهولی برداشته شود، متوجه می‌شویم که سطح فاضلاب بالا است و شبکه دچار مشکل است. اعضای شورا در بازدیدها متوجه شدند که برخی از ایستگاه‌های پمپاژ سطح شهر نیز مشکل دارند و خاموش هستند. متوجه شدیم بحث بسیار جدی‌تر از این است و باید چاره‌اندیشی شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: از سال ۹۶ توجه به فاضلاب را استارت زدیم و نخستین تماس‌های من با استاندار و فرماندار در خصوص آمادگی برای بارندگی با ۳۰ میلیمتر یا بالاتر بود و بیشترین جلسات را با شرکت آبفا اهواز برگزار کردیم.

فلسفی با بیان اینکه شبکه فاضلاب اهواز تنها جوابگوی ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر بارندگی است، گفت: در این شرایط حداقل باید لایروبی خطوط فاضلاب انجام می‌شد. در طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی بر لایروبی تاکید شده است و باید دستگاه‌ها در این زمینه وارد میدان می‌شدند که این کار انجام نشد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: آبگرفتگی سال ۹۷ پیام گویایی داشت؛ در آبگرفتگی سال ۹۷ با بارندگی حدود ۷۰ میلیمتری، بخشی از شهر زیر آب رفت و متعاقب آن سیل رخ داد و فشار سنگینی به شبکه وارد شد و شاهد ریزش‌های وسیع بودیم.

وی با اشاره به تذکرات داده شده به شهردار اهواز در خصوص آبگرفتگی‌ها، بیان کرد: قبل از بارندگی سال ۹۸، به شهردار تذکر دادیم که عدم آمادگی پذیرفتنی نیست و در پی آن، طرح سوال انجام شد. در پی آبگرفتگی آذرماه سال ۹۸ نیز کمیته آب‌های سطحی تشکیل شد تا چاره‌اندیشی شود.

فلسفی گفت: بررسی‌های اعضای شورا موید این است که در خروجی‌ها مشکل وجود دارد. خروجی شرق اهواز، قلعه چنعان است که در این منطقه در چند روز گذشته لوله خروجی که آب را از ایستگاه پمپاژ به سمت نهر مالح هدایت می‌کند، مسدود شده است؛ یعنی لوله یک خروجی که مناطق ۷، ۸ و بخشی از منطقه یک را پوشش می‌دهد، مسدود شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که این اتفاق به تدریج رخ داده و راندمان آن صددرصد نبوده است.

وی بیان کرد: تمام منطقه کوی علوی، سمت غرب و مناطق همجوار به خیابان ۶۸ متری منتهی می‌شوند و ایستگاه پمپاژ جوابگوی این حجم از آب نیست؛ در شرایط عادی به سختی کار انجام می‌شود چه برسد به بارندگی شدید.

عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر ضرورت ایجاد ایستگاه پمپاژ جدید در کوی علوی گفت: تنها راه نجات مناطق کمپلو، کوی علوی و مناطق اطراف، احداث یک ایستگاه پمپاژ جدید است و تا زمانی که این ایستگاه احداث نشود، بحران داریم و مشکلات این مناطق حل نمی‌شود. احداث این ایستگاه پمپاژ، چند ماه به دلیل اختلاف فنی معطل مانده است.

فلسفی بیان کرد: نباید از مسئولیت خود شانه خالی کنیم. مشکلات باید بیان و پیگیری شوند. در طرح ضربتی یک اقدام مشترک بین شهرداری و آبفا تعریف و حتی خواستار همکاری دستگاه‌های بالادستی شده‌ایم.

وی گفت: یکی از مسائل، اختلاف آمار در میزان بارندگی‌ها است. در صورتی که در مدت سه روز باران نم‌نم و آرام رخ دهد، بحران نخواهیم داشت. قبل از بارندگی شدید، در حالی که هیچ جای شهر آبگرفتگی رخ نداده بود، در کیانشهر آبگرفتگی داشتیم و متوجه شدیم یکی از پمپ‌ها کار نمی‌کند. در نخستین بارندگی آبان‌ماه نیز با ۱۵ میلیمتر، کمپلو و ۶۸ متری زیر آب رفتند زیرا ایستگاه پمپاژ ایراد داشت و خاموش بود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: مقدمه اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی از خود طرح در ۵۷ نقطه فوق بحرانی مهم‌تر است. قبل از اجرای طرح باید مسائل مشترک از جمله لایروبی انجام شود. در صورتی که لایروبی انجام نشود با ۲۰ میلیمتر نیز دچار مشکل می‌شویم. لایروبی صحیح، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در پیشگیری در آبگرفتگی تاثیر دارد، البته در برخی نقاط به دلیل فرسوده بودن شبکه فاضلاب، امکان لایروبی اصولی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که لایروبی اصولی و کامل انجام نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد که با چند میلیمتر بارندگی، شهر زیر آب می‌رود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید