امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

زیر سامانه دادرسی مراجع حل اختلاف کار در خوزستان راه اندازی می شود

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زیرسامانه دادرسی مراجع حل اختلاف کار جامعه کارگری و کارفرمایی در سامانه جامع روابط کار به زودی در خوزستان راه اندازي مي شود.

به گزارش پايگاه خبري- تحليلي حبيب نيوز، کوروش یزدان در جلسه مدیران کل حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کانون انجمن های صنفی کارفرمایی، انجمن صنفی شرکت های خدمات فنی و مهندسی اهواز و تشکلات کارگری اظهار کرد: در نمایشگاه الکامپ با استقرار دفتر پیشخوان دولت در غرفه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (معاونت روابط کار) احراز هویت بازدیدکنندگان کارگر و کارفرما و تشکیل پرونده الکترونیک آنها تا پایان نمایشگاه به صورت رایگان انجام می گیرد.

وی افزود: پرونده الکترونیک احراز هویت، در سامانه جامع روابط کار مورد استفاده قرار می گیرد که در آینده ۴۰ زیرسامانه آن یکی پس از دیگری در حوزه‌های تعیین صلاحیت شرکت های خدماتی، مشاغل سخت و زیان آور، روابط کار، بیمه بیکاری، مرکز آموزش تحقیقات حفاظت و بهداشت کار، بازرسی کار و  تشکلات کارگری و کارفرمایی و ... با تسریع زمانی براي کاهش تردد فیزیکی و اطاله وقت جامعه کارگری و کارفرمایی تکمیل و در سیستم سامانه قرار خواهد گرفت. لازم است هر کارگر و کارفرما (حقوقی یا حقیقی) دارای پرونده الکترونیک در سامانه جامع روابط کار باشد.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی استفاده از زیر سامانه دادرسی مراجع حل اختلاف کار، گفت: با یکبار تشکیل پرونده الکترونیکی در یکی از دفاتر پیشخوان دولت و اخذ کد رهگیری که کد دائمی آنها خواهد شد، با پسورد شخصی وارد کارتابل الکترونیکی شده و فرد خواهان می تواند هرگونه دادخواست یا لوایحی را تنظیم کند.

او ادامه داد: فرد خوانده ( حقوقی یا حقیقی)  نیز می تواند پس از تشکیل پرونده الکترونیکی در همین سامانه، کارتابل الکترونیکی خود را رویت کرده و هرگونه ابلاغ برای رسیدگی و تعیین وقت در مراجع حل اختلاف را مشاهده کند.

یزدان افزود: زیرسامانه دادرسی مراجع حل اختلاف که بسیار مهم‌ و براي کاهش رفت و آمد فیزیکی کارگران و کارفرمایان و صرفه جویی در وقت براي تشکیل پرونده، تعیین وقت و ابلاغ تا زمان رسیدگی است، به زودی در خوزستان راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زیرسامانه ها در حوزه های مختلف تنظیم شده و به شرکت برنامه نویس و مجری طرح ارائه شده و در حال نهایی است. زیرسامانه دادرسی مراجع حل اختلاف کار به صورت پایلوت در استان های تهران( بزرگ ترین استان تحت پوشش جامعه کارگری) و اردبیل عملی شده و در خوزستان نیز که در بحث حوزه صنعت و زیرساخت ها در اولویت قرار دارد، با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به زودی اجرایی خواهد شد.

یزدان گفت: دیگر استان های وسیع و پهناور در حوزه های صنعتی و کارگری و پس از آن کل کشور نیز تحت پوشش زیرسامانه دادرسی مراجع حل اختلاف قرار خواهند گرفت.

او در پاسخ به این سوال که شرکای اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا چه حد می توانند مکمل یکدیگر باشند، تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که نقش عظیم شرکای اجتماعی (جامعه کارگری و کارفرمایی) در بخش تسهیل گری و اجرای سیاست هایی مربوط به هر دو جامعه هدف، حايز اهمیت است و می تواند به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کمک کند.

یزدان در پایان گفت: امیدواریم با نگاه سه جانبه گرایی، اراده خاص، مساعدت و تسهیل گری روز به روز شاهد این تشریک مساعی باشیم.

گفتنی است: در ابتدای این جلسه اعضای کانون های انجمن های صنفی کارفرمایی، انجمن صنفی شرکت های خدمات فنی و مهندسی اهواز و نمایندگانی از جامعه کارگری به بیان مسايل و موضوعات خود پرداختند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید