در چند روز اخیر بسیاری از مناطق خوزستان همچون اهواز، ماهشهر و شهرهای دیگر این استان دچار آب گرفتگی و جاری شدن آب فاضلاب در شهر شده است. بنا به گزارش ها ارتفاع آب فاضلاب در برخی مناطق به بیش از یک متر هم رسیده و موجب خساراتی به خانه های اهوازی ها شده است.
 

عباس پاپی زاده

اگرچه این اتفاق موضوع تازه ای نیست و در سال های گذشته نیز استان خوزستان با آب گرفتگی های شدید و سیلاب مواجه شده بوده است. این نکته زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که مقام معظم رهبری در این باره از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات فاضلاب و اقدامات پیشگیرانه در خوزستان مبلغ قابل توجهی به این امر اختصاص دادند، با این وجود عملاً در چند ماه اخیر هیچ اقدام پیشگیرانه ای مشاهده نشده و بسیاری از مسئولان زیربط در مواقع بحرانی محل کار خود را ترک کرده یا پاسخگوی رسانه ها نیستند.

عباس پاپی زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس دهم وسخنگوی سابق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد وضعیت آب گرفتگی در خوزستان به خبرنگار رکنا گفت: خوزستان از سال ها قبل دچار مشکلات جدی در حوزه آب آشامیدنی و ایجاد زیرساخت ها برای مدیریت آب های سطحی و فاضلاب است، متاسفانه چون در سال های گذشته چندان توجهی به این موضوع نشده، در بارندگی های شدید در شهرهایی مثل اهواز با چنین مشکلاتی مواجه می شویم.

دولت برنامه های پیشگیرانه را به صورت موقتی جلو می برد

پاپی زاده با اشاره به کمک رهبری به استان خوزستان برای ترمیم و بهسازی فاضلاب این استان تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره به استان خوزستان توجه و لطف ویژه داشته اند و چندی پیش از صندوق توسعه ملی دستور دادند تا مبلغ قابل توجهی برداشت شود که این معضل یک بار برای همیشه حل و فصل شود. با این اوصاف در حوزه اجرایی و عملیاتی، هیچ گاه کمکی به زیرساخت های فاضلاب و اقدامات پیشگیرانه در خوزستان نشد و دولت برنامه ای جدی برای حل معضل آب گرفتگی استان خوزستان ندارد. اکنون هم در خصوص مدیریت سیلاب ها و سیل بند های استان مانند رودخانه دز و رودخانه کارون و هم در بحث فاضلاب شهرهای استان خوزستان کاری انجام نشده است. بنابراین به نظر می رسد دولت برنامه ها و اقدامات پیشگیرانه را در این حوزه به گونه ای جلو می برد که به صورت کاملاً موقتی باشد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران به وقوع سیل خوزستان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 94، فروردین 96 و 98 سیل های مخربی ایجاد شد که چندین هزار میلیارد تومان در هر دوره به استان خسارت وارد کرد، اگر دولت زیانی که به خوزستان وارد شد را با ترمیم زیرساخت های سیل بندها و فاضلاب های سطح استان  جبران می کرد، جلوی این حجم از خسارات گرفته می شد.

 خوزستان به عنوان استان مادر دیده نمی شود

عباس پاپی زاده با یاد کردن  خوزستان به عنوان استان مادر در کشور افزود: خوزستان اکنون به عنوان یک قطب در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، 80 درصد از درآمد نفتی کشور را به خود اختصاص داده و در بحث صنایع نیز با وجود انواع پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد و... بیشترین ارزش افزوده را بعد از استان تهران در اختیار دارد، اما به آن به عنوان یک استان تولید کننده و مادر دیده نمی شود.

سابقه دار بودن برخی مسوولان خوزستان در بی مسوولیتی

پاپی زاده در مورد تعطیلی شهرداری اهواز و عدم پاسخگویی برخی از مسئولان استانی و شهری در خوزستان به رسانه ها در روزهای اخیر اظهار داشت: این نکته جدیدی نیست و دولت در چند سال اخیر دچار آفاتی این چنینی بوده است، این وظیفه دولت است که به دستگاه های اجرایی نظارت کند. اکنون مسئولان زیربط در مسئله آب گرفتگی خوزستان با توجه به سابقه داشتن در این حوزه باید برای وقوع آب گرفتگی در شهرها آمادگی می داشتند و دولت نیز باید هم به عملکرد و هم به حضور دستگاه های اجرایی در پست خود نظارت کافی داشته باشند. این مسئله تنها مربوط به امسال نمی شود و در سال های گذشته نیز شاهد بی مسئولیتی و عدم نظارت بر عملکرد شهرداری بوده ایم.  

خبرنگار: مهدی برازنده