امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 

۶ هزار قلیان در آیینی نمادین با حضور چند تن از مسوولین شهری،در پارک ساحلی 42 هکتاری معدوم شد.

به گزارش حبیب نیوز، در این آیین معاون خدمات شهری شهرداری اهواز، گفت: این آیین نمادین بیانگر عزم مدیریت استان، شهرداری، بهداشت و دستگاه های قضایی برای برچیدن یکی از مظاهربی اخلاقی در جامعه است.

علیرضا عالیپور تشریح کرد: جمع آوری 6 هزار قلیان نتیجه 3-4 ماه کار سخت و پیچیده با کمک و حمایت های اداره بهداشت و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بود. تلاش شد تا با کمترین درگیری و تنش و حتی گاهی با وساطت این قلیان ها جمع آوری شوند. از همکاران گرامی بویژه نیروهای اجراییات قدردانی می کنم که علیرغم تمام کمبودها و مشکلات مردانه پای کار ایستادند.

وی در خصوص ریشه های معضل قلیان در اهواز بیان کرد: در 10-15 سال گذشته جاده ها و پارک های ساحلی ایجاد شده اند. حدود 500 هکتار در اطراف کارون فضای سبز وجود دارد  ( 300 هکتار آن در غرب و شرق رودخانه و 200 هکتار آن در پارک شهروند است) این فضا، محدوده ای کاملا باز و غیرمحصور است که این خود بستری را برای این اعمال ناهنجار پدید می آورد. در این فضا هر کس مرتکب جرمی از قبیل عرضه و استفاده غیر مجاز دخانیات شود، طبق قوانین متعدد از قبیل قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات باید با آن به عنوان جرم مشهود برخورد کرد.

معاون شهردار اهواز با اشاره به مضرات قلیان گفت: تاکیدات و هشدارهای متعددی از جانب مسئولین درمانی و بهداشتی در خصوص فراگیری معضل قلیان ها اعلام شده است. گاهی معضلی در میان قشری رواج می یابد که ویژه آن قشر است، اما گاهی معضلی فراگیر می شود که این  موضوع بسیار خطرناک تر است. متاسفانه معضل قلیان به صورت نرم و آهسته در حال نهادینه شدن در بین کلیه اقشار جامعه است.

علیرضا عالیپور تاکید کرد: برخلاف باور عمومی قلیان بسیار بدتر از سیگار است. قباحت اجتماعی، وجود مواد مخدر روانگردان در توتون ها و تنباکوها، عوارض خطرناک برضد سلامتی و... تنها بخشی از معضلات قلیان است. نباید خوشحال باشیم که فرزندمان به جای سیگار، قلیان استعمال می کند.

وی با قدردانی از همکاری مجموعه مدیریت بهداشت و سلامت استان و اهواز ادامه داد: این دستگاه همواره دغدغه سلامت مردم را دارند و در صحنه های مختلف از قبیل سیلاب اخیر و نیز همین موضوع قلیان ها عملکرد خوبی داشته اند. خوشبختانه پلیس و دستگاه قضایی نیز عزم ویژه ای برای مقابله مظاهر بی انضباطی و بی اخلاقی عمومی در شهر دارند و شهرداری نیز همچون گذشته آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: اما مهم ترین نکته در مواجه با چالش ها و ناهنجاری ها، فرهنگ عمومی جامعه است که نقش اول و آخر را بازی می کنند.مثلا مشاهده می کنیم معضلاتی همچون شرب خمر و بی حجابی در سایر کشورها رواج دارد ، اما فرهنگ عمومی در کشور ما  اجازه شایع شدن این سوئه رفتارها را نمی دهد گرچه برای رواج آنها سرمایه گذاری و تبلیغات گوناگونی هم از خارج کشور بشود.لذا این فرهنگ عمومی ست که بایستی مصرف قلیان را ریشه کن کند.

عالیپور افزود: شهرداری اهواز در حوزه فرهنگی فعالیت ها و برنامه هایی را در دستور کار دارد. بیلبردهای متعددی با محتوای پیامهای هشدار دهنده در خصوص مضرات دخانیات و قلیان در مناسبت های مختلف نصب شده اند. به همت سازمان فرهنگی حدود 100 نمایش خیابانی اجرا شد و تیزرهای متعدد با این محتوا در فضای مجازی منتشر شد. در سراهای محله و فرهنگسراها، آموزش های شهروندی در سطح مدارس و ... بیان مضرات دخانیات و قلیان یکی از اصلی ترین محتواهاست.

وی بیان کرد: همچنین در حال فراهم کردن  بستری مناسب برای فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی و... در پارک ها بویژه پارکهای ساحلی هستیم. زیرا که براین باوریم اگر پارک ها محل فعالیت های مفید شود خود به خود عرصه بر قلیان فروش ها تنگ می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: بزودی با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برنامه های خوبی برای مقابله با مظاهر بی انضباطی های اجتماعی در مناطق مختلف به اجرا در می آید که قطعاً در این مسیر نیازمند یاری مردم هستیم.

عالیپور در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با عزم موجود و با همکاری شهروندان بتوانیم شهری پاک و عاری از مظاهر بی اخلاقی داشته باشیم.

همچنین در این آیین رییس بهداشت غرب اهواز نیز در خصوص مضرات قلیان برای سلامتی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: متاسفانه برخی از مردم گمان می کنند که استعمال قلیان هیچ تاثیری در سلامتی ندارد، در صورتیکه این موضوع اشتباه بزرگی است. یک بار قلیان کشیدن معادل 50 تا 70 نخ سیگار است.

مهرداد شریفی افزود: نیکوتین های موجود در تنباکوهای سیگار به میزان 10درصد اعتیادش نسبت به هرویین بالاتر است. در اکثر تنباکوهای موجود در بازار تمام روان گردان ها اضافه شده و قلیان دروازه ایی برای مواد مخدر شده است.

وی با تشکر از اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی برای جمع آوری قلیان ها افزود: ای کاش مسئولین بدانند که این نیروهای خدوم برای جمع آوری هر کدام از این قلیان ها چه توهین ها و سختی هایی را به جان خریدند.

 رییس بهداشت غرب اهواز با ابراز تاسف از دسترسی آسان به قلیان در سطح شهر ادامه داد: متاسفانه این معضل در حال فراگیر شدن است و شهرداری و بهداشت به تنهایی قادر به مقابله با آن نیستند. نیازمند عزمی راسخ از سوی کلیه دستگاه ها اعم از سازمان صنعت و معدن، اتاق اصناف، دستگاه قضایی، روحانیت معظم، دستگاه های فرهنگی، رسانه ها و... برای مقابله با این معضل هستیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید