امروز:
پنجشنبه - 30 فروردين - 1403
ساعت :

مجوز واردات کالای همراه مسافر به منطقه آزاد اروند ابلاغ شد

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند به ابلاغ ۸۴۹ قلم کالای وارداتی به عنوان کالای همراه مسافر از سوی وزارت صمت اشاره کرد و گفت: ۵۰ میلیون دلار سهمیه وارداتی کالا به منطقه آزاد اروند تا پایان امسال اختصاص یافته است.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایرنا، سیدعلی موسوی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در سرسرای اجتماعات منطقه آزاد اروند بیان کرد: براساس  ماده ۲ مقررات صادرات و واردات مناطق آزاد ورود کالا به استثنای کالاهایی که از نظر شرع مقدس اسلام و قوانین کشور ممنوع باشد آزاد است.

وی افزود: این ماده قانونی تصریح کرده که این حق مردم آبادان و خرمشهر که از مزایای واردات کالای همراه مسافر استفاده کنند و خوشبختانه با توجه به جلسه‌های برگزار شده در هفته گذشته این مصوبه ابلاغ شده است.

موسوی گفت: همچنین تبصره سه ماده ۱۷ مقررات صادرات و واردات امور گمرک مناطق هم تصریح کرده که کنترل و نظارت بر ورود و صدور کالا از مناطق آزاد به سایر کشورها و سرزمین اصلی توسط گمرک منطقه آزاد اروند انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت‌های خروجی منطقه آزاد اروند، فرآیند ترخیص کالای همراه مسافر و کالای مورد نیاز واحدهای صنعتی و مواد اولیه صنایع و ماشین آلات تسهیل و تسریع می‌شود.

موسوی، کاهش مراحل زمان و هزینه ترخیص کالا یکی از مزیت‌های استقرار گمرک در گیت‌های خروجی منطقه آزاد اروند بیان کرد و گفت:  اگر این عملیات اجرایی توسط گمرک جمهوری اسلامی انجام شود هزینه واردات کالا برای تجار کاهش یافته و از طرفی دیگر مردم منتفع خواهند شد.

صدور مجوز احداث ۱۳ واحدهای صنعتی در منطقه آزاد اروند از سوی کمیسیون ارزش افزوده 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: با پیگیری‌های مدیریت صنایع منطقه آزاد اروند در کمیسیون ارزش افزوده کشور ۱۳واحدهای صنعتی منطقه از سوی کمیسیون ارزش افزوده شامل واحد تولید لامپ، نساجی، پوشاک، ، گوشی تلفن همراه ، مهره فولادی ، انواع لوازم خانگی، تولید فیلتر، وسایل برودتی، محصولات شیمیایی و وسایل نقلیه موتوری مجوز دریافت کردند.

موسوی افزود: این مجوزها باعث می‌شود واحدهای صنعتی برای ورود کالای اولیه و ارسال کالای تولیدی به سرزمین اصلی و خارج کشور کار راحتری داشته باشند.

 

یک چهارم صادرات مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد اروند اختصاص دارد

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: منطقه آزاد اروند با یک چهارم صادرات کل مناطق آزاد کشور بزرگترین منطقه آزاد صادراتی کشور است که از طریق بنادر آبادان و خرمشهر و مرز خشکی شلمچه صادرات را انجام می‌دهد.

موسوی ادامه داد: با وجود محدودیت‌ کرونا و تحریم‌ها، روند صادرات از منطقه آزاد اروند در بنادر آبادان و خرمشهر و مرز شلمچه، عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی با بیان اینکه مجهزترین پایانه صادراتی خشک کشور در منطقه آزاد اروند قرار دارد  گفت: در کنار این پایانه صادراتی ۳۳ شناور همزمان عملیات تخلیه و بارگیری کالا را در سه هزار و ۲۵۰ متر اسکله در بندر خرمشهر انجام می‌دهند .

موسوی، برون سپاری برای روان‌سازی در امر صادرات کالا و حمایت از صادرکنندگان را از دیگر مزایای پایانه های صادراتی در منطقه آزاد اروند بیان کرد و ادامه داد: اقدامات انجام شده برای تسهیل و صادرات و حمایت از صادرکنندگان منطقه بحث برون سپاری کارها در شلمچه ، بندر آبادان و خرمشهر، و واگذاری کارها به بخش خصوصی، تصدی‌گری دولت را به حداقل رسانده است.

وی گفت: ایجاد زیرساخت‌ها از جمله احداث پارک ۷۰۰ هکتاری با ظرفیت ۱۲ هزار تن در شلمچه، نصب و راه‌اندازی ایکس‌ری کامیونی و سواری و همچنین حمایت تسهیلاتی واحدهای پشتیبانی در مرز شلمچه از جمله اقدامات انجام شده در این منطقه بوده است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: فعال کردن کنسولگری در استان بصره و وابسته اقتصادی و رایزن بازرگانی در کشور عراق به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران یکی از کارهای مهم و دغدغه مدیرعامل و هیات مدیره منطقه آزاد اروند ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان بوده که هم اینک ارتباط خوبی برقرار است.

موسوی بیان کرد: بهره‌گیری از توان اتاق‌های بازرگانی آبادان، خرمشهر همچنین اتاق های مشترک عمان، عراق و کویت از دیگر اقدامات مهم سازمان منطقه آزاد اروند است که آمار نشان دهنده تسهیل در صادرات کالا از این منطقه به کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، قطر و کشورهای بلوک شرق اروپا است.

وی با اشاره به برقراری خط هوایی هواپیمایی کارون به تهران در منطقه آزاد اروند افزود: این خط هوایی برای تسهیل در کار تجار و بازرگانان صورت گرفته و به دنبال ایجاد کارگو توسط شرکت هواپیمایی کارون هستیم تا بازرگانان بتوانند از طریق خط هوایی صادرات خود را انجام دهند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به ظرفیت‌های حمل و نقل ، پشتیبانی و بنادر که در منطقه آزاد اروند  وجود دارد می‌توانیم بهترین ظرفیت را برای ایجاد کریدورهای صادراتی جنوب به شمال از طریق اتصال کشورهای مستقل مشترک المنافع "شوروی سابق"(CIS) به حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم.

موسوی افزود: خوشبختانه تعاملات خوبی با بندر کاسپین انزلی انجام شده تا بتوانیم کریدور شمال به جنوب را برای بحث ترانزیت کالا وصل کنیم.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی ۲ رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت و نزدیکی به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با داشتن ظرفیت مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید