امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

"تصرف" در اهواز شایع است / سکونت حدود ۳۵۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی

 معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه اهواز مملو از سکونتگاه‌های غیررسمی است، گفت: همیشه می‌گویند چرا اجازه داده شد چنین سکونتگاه‌هایی شکل بگیرند؛ اگر کودکی نیز در فاضلاب این مناطق بیافتد و دچار مشکلی شود، باز هم به ما انتقاد می‌شود و همیشه اتهامات به سوی مجموعه شهرداری و افرادی است که از شکل‌گیری این سکونت‌گاه‌ها جلوگیری نکرده‌اند.

علیرضا عالیپور در  یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهری اهواز که امروز (۱۱ شهریورماه) برگزار شد، با اشاره به موضوع روستای ابوالفضل اظهار کرد: باید توجه شود که در این منطقه، مستنداتی دال بر روستا بودن وجود ندارد. طبق گفته فرماندار اهواز در تقسیمات کشوری، روستا بودن این منطقه رد شده است.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: بیش از یک سال پیش، عملیات رفع تصرفات در حریم پدافند هوایی یا حریم زردشت موسوم به روستای ابوالفضل انجام شد اما متوجه شدیم بخشی از نیروهای اجراییات شهرداری اهواز به دلیل تطمیع یا تهدید حاضر به روشن کردن دستگاه لودر به منظور برچیدن مصالح نشده‌اند؛ بنابراین جلساتی در این زمینه تشکیل شد و آرایی برای رفع تصرفات عدوانی برابر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی صادر شد تا کار رفع تصرفات به نحو احسن انجام شود. در این باره از شهرداری اهواز درخواست شد بنا بر تصمیم شورای تامین اقدام کند و با قوای کامل، نیرو و امکانات مناسب وارد شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: اکنون دقیق‌تر به این مسائل ورود کرده‌ایم و کار عملیات رفع تصرفات در حال انجام است. هم‌اکنون نیز رفع تصرفات در یکی از مناطق اهواز در حال انجام است.

عالیپور گفت: اهواز شهری است که تصرفات در آن شایع است و در برخی محله‌ها کلا این مساله رها است و کسی جلودار نیست؛ زیرا حجم تصرفات و سکونت‌گاه‌های غیررسمی به حدی است که اگر اقدامی انجام شود، محلی از اعراب ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: اهواز مملو از سکونت‌گاه‌های غیررسمی است و اکنون ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار نفر در این سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

وی افزود: همیشه می‌گویند چرا اجازه داده شد چنین سکونتگاه‌هایی شکل بگیرند. اگر کودکی نیز در فاضلاب این مناطق بیافتد و دچار مشکلی شود، باز هم به ما انتقاد می‌شود. همیشه اتهامات به سوی مجموعه شهرداری و افرادی است که از شکل‌گیری این سکونت‌گاه‌ها جلوگیری نکرده‌اند.

عالیپور بیان کرد: تاکنون در حریم پدافند هوایی یا حریم زردشت موسوم به روستای ابوالفضل، ۱۸۰ مورد عملیات رفع تصرف، جمع‌آوری مصالح و جلوگیری از ساخت انجام شده است. به طور میانگین در یک هفته، سه تا چهار مورد عملیات جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به دلجویی از امام جماعت این روستا در پی درگیری اخیر، گفت: امام جماعت منطقه از من درخواست کرد که نیروهای اجراییات از این منطقه خارج شوند که بیان کردیم اکیدا چنین کاری انجام نمی‌دهیم زیرا ما مجری قانون هستیم و تا زمانی که این افراد سند یا پروانه ساختی ارائه ندهند، ساخت و ساز غیرمجاز دارند.

وی افزود: اگر نیروهای اجراییات از منطقه خارج شوند در مدت یک سال این منطقه به یک شهرک چند هزار واحدی تبدیل می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: میزان ساخت و ساز در سال ۸۴ در این منطقه، پنج تا شش مورد بود که اکنون به ۱۳۰ تا ۱۴۰ قطعه تصرف شده تبدیل شده است اما تنها ۸۰ واحد ساخته شده در این منطقه وجود دارد که در ۴۰ واحد از این تعداد، افراد سکونت دارند.

عالیپور بیان کرد: هشت نفر از ساکنان این منطقه ادعای مالکیت و حق ریشه داشتند اما احکامی دال بر باطل بودن ادعاهای آن‌ها داده شده است و در رأی مرحله بدوی، تجدید نظر و قطعی، احکامی دال بر باطل بودن ادعای آن‌ها صادر شده است. حتی حق ریشه آن‌ها نیز به رسمیت شناخته نشده است. تنها دادگاه به کسانی که در شرق این جاده حضور دارند، حق ریشه داده است که بنیاد مستضعفان حق ریشه آن‌ها را داده است.

وی افزود: در پی شکایت بنیاد مستضعفان برای رفع تصرف از منطقه حریم پدافند هوایی اهواز موسوم به روستای ابوالفضل، رای خلع ید بنیاد مستضعفان، مصوبه شورای تامین، رای کمیسیون ۱۰۰ ماده شهرداری اهواز و دستور دادستانی را داشتیم. به نوعی، رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، رای قضائی محسوب می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: اجراییات شهرداری اهواز پشتوانه کافی ندارند اما می‌دانیم که رفتار نیروهای اجراییات نیز صحیح نبوده است، بنابراین در این باره در منطقه حضور پیدا کردیم و از امام جماعت این منطقه دلجویی کردیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید